Yes, jorden är ju ett problem.... Och inte mycket trädgård att göra landskapsarkitektur i....
 
Ingen vind, minimal trädgård. Gäller Attefall för radhus med minimal tomt?
 
Spontant känns det som ett dyrt gym. Har du inget gym i närheten?
Byggkostnaden landar nog bortom 100st årskort
 
  • Gilla
tommib och 2 till
  • Laddar…
harry73
Jag förstår att det är lockande att leka med tanken, men personligen skulle jag vara väldigt tveksamt till att göra mitt hus till ett svartbygge. Huset är den största säkerheten man har och visst kan man fylla igen källaren skulle det bli problem, men då har man ändå ändrad så mycket i husets bärande konstruktion, att det kanske fortfarande gäller som svartbygge.
 
Under dom tre åren det tar att gräva ur med handkraft behöver man iallafall inget gym.
 
  • Gilla
Tågvirke och 11 till
  • Laddar…
vanhaniemi skrev:
Colin furze bygger en källare i trädgården på youtube. Kika på hans videos för inspiration :)
Galen halvtimme av mitt liv jag inte kommer att ångra! :D
Den mannen är sjuk....
 
Varför inte bara byta hus?
 
Dumheter att riskera att grannarnas vidbyggda hus förstörs om du får sättningar eller liknande! Flytta till ett annat hus istället!!
 
Utöver de konstruktionsmässiga aspekterna (bärighet etc.) som nämnts tidigare i tråden, så glöm inte vattnet (grundvattnet). Min släkting grävde ut sin källare på ett mindre hus och det blev knapp ståhöjd i ena delen. Han dränerade aldrig och typiskt skulle det varit dränrör 20-50cm runt om och under det nya golvnivån plus ett säkert ställe att leda av vattnet från tomten.

I början sipprade det inte in så mycket, kanske 100 liter om dagen men efter en tid så mättes vattenmängden som pumpades ut till drygt 30 kubikmeter grundvatten om dygnet. I princip går det aldrig att täta från insidan utan man måste dränera bort vattnet under källarnivån samt täta med platonskiva och svart asfalt på utsidan källarväggen. Att pumpa ut grundvatten är olämpligt då pumpen/elen alltid måste fungera, annars översvämning vid minsta avbrott.

På ett radhus kommer man aldrig åt att dränera runt om källargrunden. Fukten i källaren sprider sig uppåt i huset och den dag man avyttrar så har det kanske hänt en del med mögel och fuktvandringar i huset. Köp ett nytt objekt om du behöver mer yta. Grundvattenflödet i marken är mycket större än man tror!
 
Redigerat:
Jag hjälpte min svåger bila upp golvet i ett rum hans källare och gräva bort ca 50cm jord under golvet i ett 5kvm stort rum som skulle bli nytt badrum. Så han skulle isolera och gjuta nytt golv med golvvärme. Det var något av det värsta jag gjort i hela mitt liv. Man tänker ju att det är hyffsat enkelt att gräva med spade i trädgården - men gräva i jord som blivit packad, och som det stått ett hus på i decennier - det är inget man gör för att det är kul.
 
Min far grävde ut under vårt hus i början av 60-talet, han grävde upp en infart från kortsidan där han backade in en traktor med vagn och handgrävde ut korta sektioner och tog bort stenfoten och göt ytterväggen allt eftersom. Problemet var murstocken till 2-våningshuset som stod kvar, han löste det genom att behålla jorden/sanden under den och fick därför ett område i mitten av huset som har lite märkliga former. Det var ganska nervöst när sanden började rinna under murstocken men han löste det med vatten och blöta jutesäckar. Han klarade murstocken, någon tapet sprack lite grand i huset men källarvåningen blev bra framförallt efter en yttre dränering 20 år senare.
 
  • Gilla
nils-henrik
  • Laddar…
Någon hel källare har jag inga planer på men måhända ett litet utrymme som matkällare, typ 2 m2.
Tänkte att det skulle bli ett bra och mussäkert utrymme för potatis och andra rotfrukter vi odlar.
Har ett torp med torpargrund. "Takhöjd" 60 cm. C:a 1910. Står på mosand. Har ett hörn med ett förvaringsutrymme där jag funderar på att såga hål i golvet och gräva.
Bör kräva grävning typ 1,5 m ner, för att få en takhöjd på 1,9 m. Jag gissar att det är tämligen lättgrävt i sanden.
Det jag kan tänka mig är ett problem är ev. sättningar. Grunmuren består av hopmurade stenblock. Har ingen aning om hur djupt dom ligger.
Hur långt bör man vara från muren för att inte riskera sättningar ?
Golvet, kan man gjuta ett golv som ligger direkt på sanden och sen mura väggar av betonghålsten eller lekablock?
Tacksam för ideer och förslag.
 
När jag köpte mitt hus stod det på plintar.
Jag grävde ned mellan plintarna och göt en balk och murade upp lecablock, plockade bort en plint och stöttade huset göt fram till nästa plint.. mm mm Nu har jag ståhöjd under stor del av huset.
från början var det 15cm i ena sidan av huset och ca 1m på andra sidan. Visst går det, men som andra skriver man måste se till att man förstärker. Jag har kört med hacka o spade + snigeldynamit. Jag höll på periodvis jag tog inte allt på en gång. Jag har ett berg av sten på tomten som vittnar om utgrävningen.
 
I vårat förra hus grävde man ut ett garage i ena änden nån gång på 50-talet. Problemet är att det är nära till berg, så man var tvungen att spränga under huset. Men det verkar ha gått bra det också..
 
Redigerat:
  • Gilla
thor17 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.