Hej alla fräsare!

Kan detta vara möjligt. Data och utseende imponerar. Priset tyder på skräp.

Inte ens fraktkostnaden verkar rimlig.

Har någon sett det och skakat på det?

www.planomaskin.se/Kampanj.html
 
När jag kritiskt granskar sådana produkter brukar jag kolla mått och vikt.

Stabila prylar brukar väga mycket - denna väger 18,5kg totalt..
Gissar att det är mest färgglad plast på den fräsen.
 
Denna maskin kostar mindre på Harald Nyborg.

Dålig dokumentation, är det en skaftfräs, som normalt has på handöverfräsar är det väl ett riktigt pris för en sån produkt. Skulle det gå att sätta på en kutter är det en annan femma.

En handöverfräs med ett fräsbord därtill säljer Harald Nyborg för 500:-, lite smäck men för små jobb och pengarna OK
 
bordet ser ut att vara bockad plåt, redan där faller det för mig :p
 
En bra handöverfräs med ett bra bord är bättre men den funkar säkert.
Det hade aldrig gått att sätta en kutter på en så lätt maskin och sen stär det även att den är för skaftfräsar 6 och 8 mm.

Woodstar i sig behöver nog inte vara så dåligt, det är en billigare serie ifrån Kity som faktiskt gör riktigt bra maskiner. Min Kity rikt och plan har snart en 20 år på nacken och den kör felfritt. i och för sig har jag satt på en separat matningsmotor på min för att höja prestandan lite men funkar gör de.

Be att få prova den, kolla noga hur lätt/svårt det är att byta stål och likaså höjdinställning. Anhållet måste sitta stabilt och ändå vara lätt att justera.

Undrar varför jag stör mig på den oranga färgen på nedhållarna *s*

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Undrar varför jag stör mig på den oranga färgen på nedhållarna *s*

/Kent
Den stör mig också. Färgen för genast mina tankar till "leksak, lullull, ögongodis, skräp".

Färgen får dessutom anhållen att se "plastiga" ut.

Om det dessutom skulle vara plast så behöver jag inte veta mer om denna vara.
Alve
 
Den "större" fräsen som kostar 1500 är faktiskt inte ett dugg bättre än den som Harald Nyborg rear för 500 spänn. Jag har redan idag provat, och det går fint att göra lite hemmajobb med bra resultat.

Stativet skruvas fast i arbetsbänken, och sen går det fint att göra t.ex fönsterbågar, som jag kommer att göra.

Jag menar att det är inte fel att köpa den för den som inte har det som levebröd, utan "leker" lite.
Den avskrivs efter efter ett par jobb, då den förmodligen går sönder, och det blir inte lönt att laga.

Jag har inte pengar att lägga ca 60 lakan för att jag behöver 60 fönsterbågar, för att hyfsa till ett 70-tals misstag på huset. Jag bygger om dem, med riktiga spröjsar, och kan en fräs för 500 hjälpa mig med det så är det en bra maskin enbart för kostnaden.
 
skyten skrev:
Den "större" fräsen som kostar 1500 är faktiskt inte ett dugg bättre än den som Harald Nyborg rear för 500 spänn.  Jag har redan idag provat, och det går fint att göra lite hemmajobb med bra resultat.

Stativet skruvas fast i arbetsbänken, och sen går det fint att göra t.ex fönsterbågar, som jag kommer att göra.

Jag menar att det är inte fel att köpa den för den som inte har det som levebröd, utan "leker" lite.
Den avskrivs efter efter ett par jobb, då den förmodligen går sönder, och det blir inte lönt att laga.

Jag har inte pengar att lägga ca 60 lakan för att jag behöver 60 fönsterbågar, för att hyfsa till ett 70-tals misstag på huset. Jag bygger om dem, med riktiga spröjsar, och kan en fräs för 500 hjälpa mig med det så är det en bra maskin enbart för kostnaden.
skulle inte våga anväda fönster profilsfräsar i en fräs för 500kr..men kör man lungnt och fint så kanske ;)
 
Jo visst det är inte det bästa sättet, men det ger ett bra resultat. Det finns ju de som gör det med trähyvlar eller med enbart överfräsens anhåll, ännu joxigare än med denna fräs.

Och har han då lagt 4000 kr på en handöverfräs så verkar det inte konstigt, men kostar den 150 får man genast höra att det inte går. Liknar min brors barns resonemang om priset på jeans, man är inte "rätt" utrustad om det inte är dyra märken.

Den hade inte heller fungerat bättre, om jag nu hade betalt mer för samma. "Du får vad du betalar för" gäller inte mera lika strikt som förr.

För den som gillar att fixa saker själv och inte har det som levebröd. Kan ju spara en rejäl hacka. Jag har inte den ringaste chans att låta andra göra ett sådant jobb, det skulle medföra ett banklån, och för pengarna jag spendrat på fräsen skulle jag kunna maximalt hyra en svart balt en dag. Priset var ju 416 kronor, och det ingick fräsbord, överhandsfräs för 6 + 8, som kan köras fristående, 12 stycken fräsar.

När bordet har skruvats i arbetsbänken är den stabil, och går bra.

Dess livslängd är givetvis betydligt kortare än en bättre utrustning, men när den väl har gjort sitt (två års garanti) har jag inte betalt mer än räntan på större pengar till en bättre, som kanske inte används så mycket när mitt projekt är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.