Detta har tagits upp förut i äldre trådar men hur ser marknaden ut idag?

Vi har köpt lägenhet med detta kök från 2005. Hällen vill vi byta till induktion, men induktionshällar brukar kräva mer djup.

Finns det idag grundare hällar som kan passa?

Andra förslag på hur det kan ordnas utan att riva upp hela köket?
 
  • Modernt kök med vita skåpluckor, rostfri diskho och ugn från 2005 söker tips för att byta till grundare induktionshäll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Köp den spishäll ni vill ha, passar den inte så kan ni plocka bort lådan under och flytta ner ugnen. Hålet mellan ugn och bänkskiva täcker man med passbit.

Men jag tror spishäll kommer passa utan vidare modifikationer.
 
Nä poängen är att fortfarande ha en låda för plåtar under ugnen om det går, så hellre tunna hällar. Kan man förvänta sig att den gamla hällen endast är limmad med silikon, eller är de skruvade underifrån?
 
oskar_s skrev:
...Kan man förvänta sig att den gamla hällen endast är limmad med silikon, eller är de skruvade underifrån?
Brukar de inte bara ligga löst på en "tätningslist", och hållas på plats av sin egen tyngd?
Det vill jag minnas att min sex år gamla IKEA-häll gör.

Men jag kan ju minnas fel.
Ni andra som har installerat senare får gärna rätta mig.
 
Ligger löst.
 
Tiger79 skrev:
Ligger löst.
Då finns det ju möjligheten att lägga en några mm tjock list runt hålet, så hällen höjs upp de få millimeter som kan fattas ner till ugnen.
 
den ligger löst men de enklaste är väl bara att börja mäta hur mycket avstånd du har och leta runt efter en som ryms i hålet.
 
E
Det är ju väldigt sällan som ugnen ligger dikt an mot bänkskivan, det brukar finnas ett par centimeter spelrum.
 
Den ligger nog inte löst. Induktionshällar ligger av egen vikt medans glaskeramiska hällar normalt har ngn fästanordning iallafall förr
 
A
Ja det var förr det
 
Hur tjock är bänkskivan ?
 
för att komma åt och rengöra ligger den löst.
 
Jag antar att den han har är från förr.
 
På Bosch glaskeramikhällar följer "fästpinnarna" fortfarande med...
 
Börja med att kolla vilket avstånd du har nu och vad som krävs för den nya induktionshällen.
Vi har en liknade setup med siemens ugn och induktionshäll från 2008, och det är inga problem.
Ugnen är oftast inte lika hög som ovankanten på fronten av ugnen kan få en att tro.
Dra ut ugnen och titta. Sitter ev med några skruv på sidorna när du öppnar luckan.
Med reservation att mitt minne från 2008 kan svika...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.