Köp en Nissan GTR inte så stor invändigt lite lågt till tak låter en del, men man ligger lätt först i kön köper du en2014 så är värdeminskning reda fixad.
 
cecar33 skrev:
Köp en Nissan GTR inte så stor invändigt lite lågt till tak låter en del, men man ligger lätt först i kön köper du en2014 så är värdeminskning reda fixad.
Byter man ut mil mot smile per krona istället så får man riktig fina siffror.
 
Kommer 45-50 mil på en tank i min cheva, tankar varje vecka jag är lite sugen på en såndär skoda diesel.
Altarnativt en Volkswagen up bensin endast 350kr i skatt tycker den är dock lite för liten.
 
Fairlane
Vilka bilar saknar möjlighet till tackräcke (bortsett från cab etc)?
Det kanske inte finns rails, eller den klassiska kanten, men det finns normalt hål att använda.

I övrigt skulle jag titta på en annan bil än Dacia Duster om man tänker lite säkerhet. Den har blivit bättre (fick 3 stjärnor i Euro-NCAP när den testades), men man har valt att inte testa om den. Man kan undra varför.

I övrigt, undvik diesel med de körsträckorna och officiella förbrukningssiffror kan man gott strunta i också. Diffar på 0-40% från vad bilen drar i verkligheten är inte ovanligt, där dieslarna faktiskt visar sig bluffa mest. En bil som drar 0,6 officiellt, kan mycket väl vara snålare än en som drar 0,5 officiellt.

Kontrollera försäkringskostnaden och räkna med att uddabilar är dyrare på mycket och normalt sett har större värderas.
Har bilen kamrem, kolla när den ska bytas, både avseende körsträcka och mil. Byte av kamrem brukar kosta rätt mycket. Minns inte vilket märke det var som först hade 12000 mil-intervall, men sänkte till 6000 mil när många brast i förtid. Säg att ett byte kostar 10000 kronor så ser man att den förändringen kostar rätt mycket per mil för bilägaren. Den kostnaden tar man inte så lätt in på bränslet.

Jag tycker också det är lite märkligt att när man frågar efter en så ekonomisk bil som möjligt och att man inte vill utföra en massa jobb själv så får man tips om hur billigt man kan köra om man köper bilar till halva värdet och fixar allt själv. Det är som att man frågar vad det kan kosta att få en elektriker byta säkringsskåp och dra jord till alla rum och så får man svaret "Kostar inte något. Jag jobbar som elektriker och har tillgång till en massa överblivet material och gör jobbet själv."
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Fairlane
cecar33 skrev:
Köp en Nissan GTR inte så stor invändigt lite lågt till tak låter en del, men man ligger lätt först i kön köper du en2014 så är värdeminskning reda fixad.
Först i kön ligger väl Heimlaga som kör 50 km/h på 80-sträckan? ;)
 
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Vilka bilar saknar möjlighet till tackräcke (bortsett från cab etc)?
Det kanske inte finns rails, eller den klassiska kanten, men det finns normalt hål att använda.

I övrigt skulle jag titta på en annan bil än Dacia Duster om man tänker lite säkerhet. Den har blivit bättre (fick 3 stjärnor i Euro-NCAP när den testades), men man har valt att inte testa om den. Man kan undra varför.

I övrigt, undvik diesel med de körsträckorna och officiella förbrukningssiffror kan man gott strunta i också. Diffar på 0-40% från vad bilen drar i verkligheten är inte ovanligt, där dieslarna faktiskt visar sig bluffa mest. En bil som drar 0,6 officiellt, kan mycket väl vara snålare än en som drar 0,5 officiellt.

Kontrollera försäkringskostnaden och räkna med att uddabilar är dyrare på mycket och normalt sett har större värderas.
Har bilen kamrem, kolla när den ska bytas, både avseende körsträcka och mil. Byte av kamrem brukar kosta rätt mycket. Minns inte vilket märke det var som först hade 12000 mil-intervall, men sänkte till 6000 mil när många brast i förtid. Säg att ett byte kostar 10000 kronor så ser man att den förändringen kostar rätt mycket per mil för bilägaren. Den kostnaden tar man inte så lätt in på bränslet.

Jag tycker också det är lite märkligt att när man frågar efter en så ekonomisk bil som möjligt och att man inte vill utföra en massa jobb själv så får man tips om hur billigt man kan köra om man köper bilar till halva värdet och fixar allt själv. Det är som att man frågar vad det kan kosta att få en elektriker byta säkringsskåp och dra jord till alla rum och så får man svaret "Kostar inte något. Jag jobbar som elektriker och har tillgång till en massa överblivet material och gör jobbet själv."
1800kr i skatt är inte så mycket när man ligger på 0,6-0,7 liter diesel även om man kör lite.
Det gäller att välja rätt bil.
 
Fairlane
Andy78 skrev:
1800kr i skatt är inte så mycket när man ligger på 0,6-0,7 liter diesel även om man kör lite.
Det gäller att välja rätt bil.
Skatten är inte den stora kostnaden, men utslaget på 700 mil så är det ändå 2,50 kr per mil.
Vad ligger skatten på motsvarande bensinare?'
Hur skiljer sig servicekostnaderna åt (dieselmotorerna brukar vara lite dyrare i service)
Kör man lite, eller framförallt om man kör korta sträckor så tar partikelfiltret stryk.
 
hsd
Servicekostnader är svårt att hitta, volvo fick ju en redig släng av sleven i tv just för skyhöga servicekostnader
Att det blev tre stjärnor var för att den saknade esp, och de ska finnas numera
 
Dusten är också ovänlig mot fotgängare, vilket sänker betyget.
 
Sen ska man inte jämföra en Aygo med en Jazz, Aygo kör du bara inom kommungränsen medans en Jazz är betydligt mer civilicerad. Jag skrev det tidigare och jag tror på en 5 år gammal bil med 7000 mil. Jazz, Civic, Accord. Bekvämlighet efter pris.
Känner du att bilen är för liten är det bara att uppgradera ;)

Skippa alla Suv bilar, dyrare i inköp och oftast sämre tillförlitlighet (CR-V är iofs ganska bra)

Ut och PROVKÖR! Ta en bil som du känner att du vill ha.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Finns ingen anledning att köpa en helt ny bil då är det bättre att gå ned i begagnathallen och köpa en nästan ny bil till bättre pris, bilarna har ofta inte gått så långt.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Skatten på en skoda bensinare är typ samma därför skulle jag välja diseln.
 
Nu har jag inte orkat läsa alla svar men jag har kollat noga och vägt för och emot när vi bytte bil förra året...

Räknar man med värdeminskning (vilket man bör) och underhåll så finns det inte något som slår privatleasing om man håller sig till "normal" bil, ex. VW Golf, etc. Vill man ha något "fräsigt" så är det inte lika lönsamt, samma sak om man väljer något lågprismärke som Dacia t.ex.

Om märket spelar mindre roll så far först och provkör lite olika i rätt storlek och be att få offerter för privatleasing. Jämför sedan månadskostnaden men se till att du väljer med serviceavtal (eller får priser på service under hyresperioden).
Vinterdäck lönar det sig oftast inte att välja till utan bättre att köpa själv. Har du dock inte ekonomi att betala vinterdäck kan det löna sig att lägga dem med i leasingen (som typ avbetalning då).
Kolla också upp vad försäkring kostar, halv-försäkring räcker på ny bil, om inte leasingen redan har försäkring men de flesta bilmärken tar ut en extra kostnad för försäkring och man får bättre pris på egen försäkring (oftast).

Tycker du att privatleasing blir för dyrt så kolla på bilar som är 1-2 år gamla som gått under 1500 mil, det är oftast ett bra köp. Var inte för "bekväm" utan titta även runt om i Sverige. Jag åkte tåg från Stockholm ner till Ystad för att hämta en demo-bil en gång och "tjänade" många tusen på det...
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
De beräkningar jag sett har det alltid varit betydligt dyrare att leasa än att köpa med banklån.
 
  • Gilla
plan-g
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.