Jag skall göra en utbyggnad på mitt hus och det faller sig så att jag har berg just där. Jag vill inte börja spränga och tänkte göra några plintar, men plintarna blir bara 10 cm höga om bjälklaget skall komma i nivå med befintligt hus. Kan man göra en torpargrund på bara 10 cm?
 
Det finns väl någon regel som säger att det måste gå att inspektera torpargrunden/krypgrunden. Vad jag förstått så tolkar kommunerna det som minst 50 cm (en del kommuner kräver 70 cm).
 
Vi ska bygga och ha en torpargrund, den måste vara minst 70 cm som GF skriver.
En torpargrund ska gå att inspekteras och sedan undrar jag om det inte har att göra med "luftflödet" också ? 10 cm är nog tyvär helt uteslutet.
Vi bygger i Huddinge kommun.
Vissa grundläggare som jag talat med arbetar bara med 80 cm t-grunder. För att det ska gå att inspektera lättare.... ( Eller för att de vill jobba lite längra och ta mer betalt ;) )

Varför vill du inte spränga, är det en kostnad du vill undvika eller för att det är precis bredvid ditt befintliga hus?
Om det inte är så mycket finns det trådar som handlar om någon typ av sprängning som man kan utföra själv...snigeldynamit tro jag att det heter!

MVH Sabina
Mvh sabina
 
jeal -> Nu är inte jag någon expert, men en krypgrund på 10 cm låter inget vidare, den kommer ju inte att kunna inspekteras överhuvudtaget. Plintar borde ju däremot funka bättre i så fall.

Om du inte vill spränga för att det är för nära befintligt hus, så är det nog inga problem! Man kan ju t o m spränga inuti hus i dag. Vi sprängde 3 meter från vårt befintliga hus och det var inga som helst problem! Enligt vår snickare skulle vi ha kunnat låta endel av krypgrunden vara lägre, men eftersom vi ändå var tvugna att spränga så var det lika bra att spränga så att vi fick samma höjd på hela grunden. Att spränga behöver inte alls bli så dyrt beroende på vem man anlitar...
 
Tack för svaren!
Så det är OK att göra en plintgrund på den höjden men inte en torpar/krypgrund ?
 
jeal skrev:
Tack för svaren!
Så det är OK att göra en plintgrund på den höjden men inte en torpar/krypgrund ?
Tror inte det. Det borde vara samma krav på att kunna inspektera en plintgrund som en krypgrund.
 
Om det bara är 10 cm det är frågan om... Varör inte gjuta en platta?
 
Kan man gjuta plattan direkt på berget eller måste man ha något emellan?
 
Du bör ha makadam.
Om du måste spränga så låt gärna sprängstenen få stanna under huset. Billigt och bra. ;)
Förresten: Har för mig att man bör ha samma underlag under tillbyggnaden som under det befintliga huset. Annars kan det bli sättningar. Kan ha kommit ihåg detta fel dock. ;) Kan någon verifiera/förkasta detta åt mig?

mvh
David
 
Ang. krypgrund...
Jag hade en kvalitetsansvarig som tittade på detta och han sa att det inte finns några krav på att man ska ha en viss höjd däremot rekommendationer. Man bör ha ca 60 cm i höjd, men det är just för inspektion och inget annat. Har man bara anpassad ventilation så skall det inte vara några som helst problem.
 
Nu fick jag svar från "fråga experterna" här på forumet...

"SVAR:
Torpargrunden bör ha minst 20 cm isolering av mineralull eller cellplast samt minst lika mycket fritt utrymme under så att torpargrunden kan ventileras.
/Bengt Bengtsson"

 
Söker svar här på forumet om grund på en eventuell utbyggnad. Denna tråd var intressant men den handlade om ett "helt hus".

I så fall (om vi beslutar oss för att bo kvar) ska vi bygga ut ca 1,5 meter ut från huset, och ca 8 m brett.

Huset har torpargrund (från 70-talet...).

Hur göra? Sambon har tänkt göra som många grannar gjort; gjuta plintar. Alltså "öppet runt om". Han tror att det blir ca 30 cm luftspalt. Utbyggnaden vetter mot söder. (Tänker mig att det kan bli större "värmeskillnader" i luften utanför och under utbyggnaden, som kanske ger kondens??) Jag tror altanen som blir utanför kommer det inte att 30 cm som är HELT öppet. Men det kanske inte inte gör något?

Husets grund kommer ju att avskilja utbyggnaden.

Har ni några råd att ge?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.