dasboston skrev:
Lite OT men vad är det för skåp Christian? Letar själv efter ett inför fiberinstallation men tycker det är svårt att hitta snygga :)

Snyggt och välorganiserat ser det ut att vara med! :D
Jag letade ganska länge men hittade att det var billigare att köpa via ebay.co.uk
Se till att kolla vilket djup du behöver på rackskåpet innan du beställer.
Jag behövde 450mm djupt som minst. Skåpet är 12u stort.
 
  • Gilla
dasboston
  • Laddar…
Hur grunda skåp finns? Finns ca 20 djupt?
 
JohanLun skrev:
Hur grunda skåp finns? Finns ca 20 djupt?
Tja, det är ingen standardstorlek. Men dessa är inte så "standard" ändå, det är bredden som är, så allt finns. Frågan är bara att hitta det. Om du inte behöver ett skåp utan klarar dig med rack eller ram så ökar dock tillgången mycket.

Om du inte behöver 19" bred, så finns det mer i de smalare dimensionerna, för inbyggnad osv. De är grunda.
 
Någon som vet om signalen "bakom" AP är godkänd eller är det helt kört med en placering enligt nedan skiss:
(AP är den blåa monterad på vägg i hall)

Skiss av rum med en blå accesspunkt (AP) monterad på väggen i en hall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du googlar fram manualen så har de föredömligt tagit med spridningsbilder i både höjdled och runtom. Så kolla på dessa så får du ett bättre svar. (Jag kommer mao inte ihåg detaljerna).
 
kuse skrev:
Någon som vet om signalen "bakom" AP är godkänd eller är det helt kört med en placering enligt nedan skiss:
(AP är den blåa monterad på vägg i hall)

[bild]
Jag tänker mig signalspridningen som en sprinkler, vid väggmontering går halva signalen direkt upp i taket utan någon nytta.
Takmontering är nog överlägset bäst, har du inget lämpligt tak att montera den i?
 
Jag får tänka om lite där.

Saken är den att jag har existernade rör (gammla tele) hela vägen till apparatrummet till placering enligt bild så det hade varit en smidigt lösning, men visst taket är nog förmodligen mycket bättre.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, det är ingen standardstorlek. Men dessa är inte så "standard" ändå, det är bredden som är, så allt finns. Frågan är bara att hitta det. Om du inte behöver ett skåp utan klarar dig med rack eller ram så ökar dock tillgången mycket.

Om du inte behöver 19" bred, så finns det mer i de smalare dimensionerna, för inbyggnad osv. De är grunda.
Jag började häromkvällen att skruva ihop en trälåda att montera pachpanel och router i, som jag ska sätta vid fibermodemet där också alla kablar kommer in. Problemet var att när jag letat så finns antingen svindyra och inte så praktiska mediecentraler (för infällnad i vägg är de kanske optimala men jag har en källarvägg av betong). Placeringen medgör ett djup på kanske 20-30 cm, inte mera. 10" eller 19" spelar ingen roll, jag ska ha in patchpanel, och nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och beställt en EdegRouter PoE, ska köpa lämplig accesspunkt åxå, vet inte om jag behöver en eller två, troligen räcker 1st AC lite, iallafall initialt.

Klart det skulle vara snyggare med en case med glasdörr än en trälåda!

Jag tänkte nog komplettera med en Netgear GS108E v3 ProSafe Plus - 8-Port Gigabit Switch, som får mata rena uttag i huset. Tillsammans bör dessa två räcka för de uttag jag har dragit kabel till.

Sen har jag tänkt att köpa en riktig 19" rackskåp att ställa en liten mini PC med lös USB3 HDD som står och kör backup till craschplan på sitt innehåll, nätverks hårddiskar (enkla WD diskar) och en NAS. Där får det nog bli en lokal switch. Först hade jag tänkt att dra alla kablar till fibermodemets placering och köpa en switch med fler portar, men jag misstänker att för mitt användade så gör det inget att ha några lokala switchar där jag har behov av fler uttag. Huset är 100 år gammalt, så det är inte helt trivialt att få ut mycket kabel från en enda punkt. Jag har iallafall dragit upp 6st kablar till övervåning / vind, och har ett 20mm tomrör till där jag får in två till... Nedervåningen kommer jag ha 2-3 uttag på åxå...
 
kuse skrev:
Jag får tänka om lite där.

Saken är den att jag har existernade rör (gammla tele) hela vägen till apparatrummet till placering enligt bild så det hade varit en smidigt lösning, men visst taket är nog förmodligen mycket bättre.
Jag har haft min AP fastkilad i en väggmonterad klädkrok i en garderob, vertikalt montera då. Det funkade bra på alla 120kvm på det planet, även rakt bakåt i ett annat rum. Jag fick periodvis problem när jag stängde skjutdörrarna som har någon metallfilm bakom spegelglaset.

Nu sitter den mer centralt monterad och i taket - det ger lite bättre signalvärden och lite högre throughput, men det är ingen avsevärd skillnad som man märker utan att mäta.
 
JohanLun skrev:
Jag började häromkvällen att skruva ihop en trälåda att montera pachpanel och router i, som jag ska sätta vid fibermodemet där också alla kablar kommer in. Problemet var att när jag letat så finns antingen svindyra och inte så praktiska mediecentraler (för infällnad i vägg är de kanske optimala men jag har en källarvägg av betong). Placeringen medgör ett djup på kanske 20-30 cm, inte mera. 10" eller 19" spelar ingen roll, jag ska ha in patchpanel, och nu har jag äntligen fått ändan ur vagnen och beställt en EdegRouter PoE, ska köpa lämplig accesspunkt åxå, vet inte om jag behöver en eller två, troligen räcker 1st AC lite, iallafall initialt.

Klart det skulle vara snyggare med en case med glasdörr än en trälåda!

Jag tänkte nog komplettera med en Netgear GS108E v3 ProSafe Plus - 8-Port Gigabit Switch, som får mata rena uttag i huset. Tillsammans bör dessa två räcka för de uttag jag har dragit kabel till.

Sen har jag tänkt att köpa en riktig 19" rackskåp att ställa en liten mini PC med lös USB3 HDD som står och kör backup till craschplan på sitt innehåll, nätverks hårddiskar (enkla WD diskar) och en NAS. Där får det nog bli en lokal switch. Först hade jag tänkt att dra alla kablar till fibermodemets placering och köpa en switch med fler portar, men jag misstänker att för mitt användade så gör det inget att ha några lokala switchar där jag har behov av fler uttag. Huset är 100 år gammalt, så det är inte helt trivialt att få ut mycket kabel från en enda punkt. Jag har iallafall dragit upp 6st kablar till övervåning / vind, och har ett 20mm tomrör till där jag får in två till... Nedervåningen kommer jag ha 2-3 uttag på åxå...
Du kan ju kanske få in en till eller så i 20mm rör. Jag har fått in fyra, men då var det extremt kort och rakt. :) Och du har inget ställe där du kan få in ett 40mm eller 50mm rör till vinden? Då får du i "allt" du kan tänkas behöva. (Jag har dubbla 40mm till vinden via ett schakt).

Vad gäller rack så antingen ram/skenor som du kan montera i ditt skåp. Då kan du ju få vilka dimensioner på höjd och djup du vill. Eller så hittar du ett begagnat skåp och sågar i det så att det blir grundare. Men det kan kräva lite slöjd för att få till det, beroende på hur ramen kan kortas.
 
Har faktiskt bara letat på svenska siter, jag antar frakten är dyr på sådant här från kina...

Det här hade kanske funkat...
Telephone Technical Services
6RU = 350mm Wide, 360mm High 230mm Deep

http://www.ebay.com/itm/NEW-Telepho...931249?hash=item3f71f6ad31:g:gswAAOSwImRYXFY1

Annars verkar alla för djupa... Det får nog bli det hemmasnickrade. Med Fibermodem, Edgerouter och en switch på det tror jag att när allt är uppsatt så behöver jag förhoppningsvis inte öppna skåpet speciellt många gånger...

Jag tror jag klarar mig på de dragna kablarna upp, går inte dra fler tomrör, jag lade i dem i samband med jag byggde om väggen i köket. Nu är det "stängt" igen. Men till nedervåningen kan jag dra i källartaket och sen upp där det behövs, så där finns oändliga möjligheter till att addera kablar.

Jag körde den tunna CAT5 som kjell hade, och fick i 4st från källare till vind i ett rör... Men i ett annat rör som bara gick upp till en dosa i köket fick jag bara in EN sådan.... förläggningen av röret spelar troligen en enorm roll. Jag "fördrog" några kablar i ett rör som ligger på vinden, när det ligger löst gick det att få i flera, alternativt om det är tätt klammat går det lätt att dra. Ett rör som är dåligt klammat är skitsvårt dra i var min erfarenhet (på vinden så ligger rören i princip löst).
 
Redigerat:
Jag har den fyrkantiga varianten, kommer inte ihåg vad den heter men har för mig att den hette Unifi AP AC PRO eller något liknande. Den kostade iaf 3500kr när jag köpte den för 1 1/2år sedan....
Den klarar precis vårtenplanshus på 167kvm. Ibland tappar telefonen täckning när man är längst bort. Beror lite på mottagaren också, min iMac har aldrig haft problem med anslutningen. Men min iPhone 6S kan imellanåt tappa anslutning som sagt. Tror inte eller ipaden är några problem, så det är nog sämre mottagare i telefonen gissar jag?
Utsidan huset har jag absolut ingen mottagning alls till wi-fi.
Den sitter helt centralt i huset och högt upp i taket (4,5m).

Lite surt när jag såg 1år senare att dom släppt nya versioner som är snabbare och till lägre pris. Men det är ju så det är.... köpte den fetaste för att vara framtidssäker med bra kapacitet och dualband.

Hursomhelst, det är bra produkter och jag har även installerat dom runda puckarna som kostar ca 1000:- hos min syster. Ett i deras hus och en i garaget, funkar föredömligt.

Placera på vinden funkar säkert, men garanterat med sämre prestanda och sämre räckvidd! Men kanske duger det för dig ändå?

Personligen tycker jag deras acesspunkter ser såpass ok ut att man väl kan placera dom i taket utan att skämmas. Stör man sig på det blå ljuset går detta att stänga av!

Lycka till!
 
Funkar en Netgear GS108E v3 ProSafe Plus - 8-Port Gigabit Switch bra att lägga efter EdgeRouter PoE? Eller finns någon lämpligare liten switch? Priset är en faktor, jag kommer inte lasta denna speciellt hårt, och jag kan tänka mig att byta den dag jag behöver fler I/O. Men det ska vara stabilt och snabbt.

AP kommer jag förståss koppla direkt till EdgeRoutern för att få PoE.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.