Hoppas nu detta hamnade i rätt forumdel.
Har tre väggar med panel i källaren och en med målad gips. Har idag ett hemmabiorum och är extremt trött på alla kablar. Har försökt med klistrade kabelkanaler men de ramlar bara ned. Skruvade kan ju förstås hjälpa. Nu har jag dock rivit alla golvlister efter att målat om väggarna. Undrar hur jag på bästa sätt kan gömma mina kablar. Golvlisterna är ganska nya så de hade jag tänkt återanvända.
Skulle man kunna köra en handöverfräs och fräsa ur några centimeter i vägg (från golv). Är det svårt?
Har kikat på andra golvlister med kabelkanalsystem, men de är rätt dyra. Åtminstone de jag har hittat. Befintliga lister är om jag minns rätt 12 mm tjocka.
Handöverfräs eller multicutter?

Det är ett 5.1-ljudsystem (kabel) och hmdi-kabel som skall gömmas.

Förslag på lösningar mottages tacksamt.

MVH Daniel
 
Svårt att komma åt med en fräs så nära golv/vägg. Tror lösning för dig heter sänksåg och multicutter.
 
Sänksåg eller sågklinga kan gå och en multimaskin (Fein) i hörn eller där du inte kommer åt.
En multimaskin med ett bra sågblad sågar rätt snabbt och dammar betydligt mindre än en såg...
 
När jag skulle gömma alla högtalarkablar till ett 5.1 system så lade jag dem bakom golvlisten.

Först monterade jag planhyvlad 15x15 på väggen, en omgång bitar nere vid golvet och en omgång bitar i höjd med golvlistens överkant, sedan monterade jag golvlisterna på dem. Slutligen så satte jag en vitmålad kvartsstav ovanpå 15x15 bitarna med luckor där jag ville ta ut kablarna. Eftersom golvlisten går upp 1mm högre än den bakomliggande 15x15 så ligger kvartsstaven kvar utan att vara fastsatt.
 
  • Gilla
Daniel Dyp Jonasson och 1 till
  • Laddar…
Jag fräste alla golvlisterna med handöverfräs samt satte de på5 mm distans för att få golvventilation.
 
Tack! Parketten ligger på platonmatta så ventilation behövs. Nu sitter det förvisso panel på tre av väggarna så ventilation får jag ändå via dessa mellanrum mellan panelbrädorna. Tycker det bör räcka. Tack för smarta tips. Satte upp mina högtalare igår. Nästan alla kabel göms bakom andra möbler så jag låter mig nöja mig så tills vidare. Skaffade några kabelkanaler för att dölja där de ligger blottade. Då vi ev har en kommande försäljning av huset vill jag inte lägga ned för mycket tid. Finns många andra projekt att ta tag i :). Lägger dock tipsen på minnet i händelse av att vi stannar kvar i huset (alternativt till kommande hus). Mången tack!
 
Jag har Byggmax golvlist som man fäster med hållare ,på väggen.Drog kabeln bakom
Funkar bra man ser inte kablen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.