Nu har jag fått igång 2 AC-APs, en cloud key och en edgerouter PoE och ställer mig till skaran som är imponerad av prestandan och funktionaliteten i lösningen. Jag gillar speciellt roaminglösningen, fungerar mkt bra för de enheter vi har hemma (en blanding av apple och android enheter).

Även deras forum är bra, hade en routing fråga som jag fick svar på snabbt.

Summerat - en stark köprekommendation
 
  • Gilla
Sammy_j och 1 till
  • Laddar…
K
Nu har jag äntligen lyckats få igång;
- US-24-250
- UAP AC PRO
- Cloud Key

Det var inte helt smärtfri installation. Dom två första datorerna hittade inga enheter alls, lyckades logga in på dom via SSH/Putty, men lyckades inte uppdatera FW fick timeout hela tiden.

Men efter att testat på en 3'e dator, så flöt allt på. Men jag gjorde bort mig lite att köra controllern på PC och när jag skulle få igång cloud-keyn så insåg jag att det var ju där jag skulle gjort allt :D, nåja nu är man lite varmare i kläderna och senaste FW på allt.. Får väl återkomma när det fått rulla ett tag! :)
 
Gör en backup och flytta över till cloud keyn. Så fort du stänger av din controller så funkar det.
Kör själv usw24-250, cloud key, 4 uap-ac-pro, några gamla uap och en usg som labbutrustning hemma för tillfället.
Använder edgerouterX-sfp för att driva några UniFi-kameror.
Att tänka på är att inte använda cloud key till större installationer.
Den klarar inte av 35 uap-ac-pro, 8 usw-24, usw-16. Den tappar bort AP och nätet dör lite slumpmässigt. ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad tror ni om att placera uap ac PRO på vinden? Bor i ett 1planshus på ca 120 kvm.
Vill helst slippa borra genom innertaket. PRO enheten ska ju kunna sitta utomhus skyddat då borden den ju klara vindsklimatet, men vad tror ni om signalstyrka osv?
 
Det låter helt fel.

Borra ett litet hål, täta med fogskum eller vad som passar.
 
Jag har 2 st lite på vinden. Täcker även källaren bra samt hela tomten :)
 
Har inte hunnit köpa på mig några Ubiquity än...

Jag funderar på att sätta på insidan av en garderob, det borde väl funka det åxå? Drog nämligen ett uttag dit, nu står en vanlig router där som AP och det funkar bra. Ubi må vara snyggare än det mesta, men vill ändå inte ha det synligt.
 
Även jag har en AC PRO som sitter på vinden. Den kompletterar några områden som jag inte når på annat vis. Funkar bra, men givetvis är det bättre att sätta den med så bra förhållanden till klienterna som möjligt.
 
probeb skrev:
Jag har 2 st lite på vinden. Täcker även källaren bra samt hela tomten :)
Det låter ju lovande jag prövar nog med en på viden först. Det går ju alltid att borra ner den om det inte blir bra. Tack!
 
Kommer köpa AC PRO till vårt nya kontor. 260m2, cirka 14x19 meter. Vi är 15 pers.

Tror ni två st är optimalt eller kan en enda vara bättre?
 
Gällande täckningsytan så räcker en (jag har en AC Lite och täckningsradien är över 15m genom flera väggar), hastighetsmässigt går inte att svara på.

Vad kommer det att vara för trafik?
Officedokument, filmbearbetning CAD-ritningar, fjärrskrivbord, mm?
 
Jag hade köpt 2 AP till kontoret. Vid projektering i kontorsmiljöer räknar man med 3 enheter per person. Så är ni 15 så skall AP:n ansluta 45 enheter + eventuella besökare. Att köra 45 enheter kan funka på en AP med tanke på bandbredden om de inte är jättehög trafikmängd. Men kanalerna kan bli ganska trånga med så många enheter, mycket tjatter. Så kör på två, så får du en viss typ av redundans också.
 
Vill bara höja en varning, igår hade vi strömavbrott hemma och efter det fungerade inte min CloudKey, blev tvungen att återställa den då mongodb filerna hade lyckats bli korrupta.

Lärdom! Se till att ha en backup på er controller sparat undan någonstans, det hade inte jag och fick lägga in inställningar på nytt. :thumbdown:

För övrigt väldigt nöjd med våra Ubiquiti produkter!

Nätverksskåp med Ubiquiti CloudKey och patchpanel med ethernet-kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K
Har hänt mig med, rätt surt!
Har även hänt att jag inte kunde logga in efter en FW update på CK och fått återställa den.
Lite buggigt, men när det väl fungerar, så fungerar det bra!

Snyggt i skåpet, men f*n vad jag stör mig på att dom inte synkade placeringen på LED'en mellan USG och US
 
  • Gilla
Christian Ek
  • Laddar…
Lite OT men vad är det för skåp Christian? Letar själv efter ett inför fiberinstallation men tycker det är svårt att hitta snygga :)

Snyggt och välorganiserat ser det ut att vara med! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.