Så det är en galen ide och bryter säkert mot hundratalet regler - men kanske någon mer som vill leka med tanken att gräva ut en källare under betongplattan på existerande hus...

Hur skulle ni gå tillväga för att gräva ut en källare på ett enplanshus på betongplatta?

Finns det några bra bok/sajt-rekommendationer på ämnet?
 
Det är nog knappast att rekommendera utan rejäla grundförstärkningar och ombyggnad av dräneringssystemet.
Sedan har väldigt många också golvvärmeinstallationer som inte bör skadas.

Men det är klart att om du bara vill "gräva ut" en grop på 1x1x1 meter mitt under plattan så...
 
Kolla med Josef Fritzl...
 
  • Gilla
Steffo1980 och 17 till
  • Laddar…
Min morfar handgrävde en källare under sitt hus på 50-talet. Huset hade torpargrund så han bröt upp golvet tog en spade och satte igång. Svårare än så är det ju egentligen inte...

Det enda som du bör tänka på är ju att styva upp resten av huset. Din platta är säkert inte konstruerad för att vara ett friliggande valv så den måste du styva upp. Mitt tips är att skaffa ett hus med torpargrund eller liknande eftersom bjälklaget då redan tå att vara fribärande och du behöver då bara fokusera på att styva upp ytterväggarna. Varför inte satsa på att bygga en friggebod med hemlig källare under?
 
  • Gilla
J-stedt och 2 till
  • Laddar…
Janus82 skrev:
Min morfar handgrävde en källare under sitt hus på 50-talet. Huset hade torpargrund så han bröt upp golvet tog en spade och satte igång. Svårare än så är det ju egentligen inte...

Det enda som du bör tänka på är ju att styva upp resten av huset. Din platta är säkert inte konstruerad för att vara ett friliggande valv så den måste du styva upp. Mitt tips är att skaffa ett hus med torpargrund eller liknande eftersom bjälklaget då redan tå att vara fribärande och du behöver då bara fokusera på att styva upp ytterväggarna. Varför inte satsa på att bygga en friggebod med hemlig källare under?
Om ditt tips är att byta hus så måste det väl då var ännu lättare att byta till ett hus som redan har källare? ;)
Med igenmurade källarfönster och en lönndörr till källartrappan så blir ju källaren hemlig
 
  • Gilla
Raptor50
  • Laddar…
Borde väl vara mer ekonomiskt att bygga till huset istället.
 
  • Gilla
Arvid1342
  • Laddar…
Colin furze bygger en källare i trädgården på youtube. Kika på hans videos för inspiration :)
 
  • Gilla
vickan11 och 1 till
  • Laddar…
min mammas bror gjorde så på en jättekåk. Han hade egen (stor) byggfirma och tillgång till det mesta men han grävde ur totalt med en liten bobcat. Grävde sig neråt utifrån, växlade av och fortsatte inåt. Jag vara bara dit en gång som liten men det såg ut att vara ett jätteprojekt.
 
Jag pratade med några grannar i kvarteret som berättade hur det gick till när deras pappa grävde ut 40 kvadrat källare under garaget på 60-talet. Han började handgräva, och barnen som var hyfsat små fick springa ut med hinkar med jord. Garaget stämpade han upp allteftersom han grävde. Det tog ett lång tid med det projektet. Och mycket radon blev det i den där källaren.

Av alla projekt jag skulle kunna ge mig på så ligger källarutgrävning nog längst ner på listan. Källare gräver man med entreprenadmaskiner när huset byggs.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T
Jag har en granne som (innan vi flyttade in i kvarteret) byggde en källare under huset. Han kunde/fick inte bygga till och ville ha lite mer utrymmen och funderade på just källare.
Han är ingenjör och när "alla" sa att det inte går att bygga källare i efterhand så växte hornen i pannan och han bestämde sig för att göra det ändå.

Huset stod på en "torpargrund" med gjutna sidor som huset stod på och han har berättat att han tog in billig arbetskraft(läs polacker) som grävde ut ett hörn i taget där de gjöt nya hörn med en ordentlig fot och sedan bilade de bort en bit i taget av den gamla grundmuren, grävde ner och gjöt nya sektioner. källarväggarna murades alltså inte, utan gjöts hela vägen. Till slut så hade de gjort alla sidor med en större öppning kvar i en långsida.
Där körde de in en liten grävare och grävde ur resten av grunden och gjöt en ny platta innan de satte igen och monterade dörr i hålet.

Huset är rätt litet, kanske 6x10 meter, så jag kan tänka mig att det var rätt fribärande mellan långsidorna och jag misstänker att de stämpade upp huset sektion för sektion som grävdes ut.

Det som OP tänker att göra, att gräva under en platta är väl görligt men det blir tidskrävande, dyrt eller både och beroende på hur man tänker sig att det ska göras.
Plattan är (väl?) dimensionerad för att ha stöd under hela så den kan troligen inte hålla vikten på huset om man bara stöttar punktvis så det kommer väl att kräva en hel del förstärkningar av plattan för att sedan stötta upp under förstärkningarna innan man kan gräva ur ordentligt och gjuta grundsulor och mura upp källarväggar.

En konstruktör bör väl räkna på hur mycket det måste förstärkas och hur mycket bärande väggar som måste sättas in i källaren.
 
Om du vill bo i en hemlig källare så är du välkommen hem till mig... :p

Annars hade väl 'Bombmannen', Lars Tingström, en egenbyggd bunker vid sitt hus där bl a hans polare Christer Pettersson ska ha övningsskjutit med revolver nån gång... Iallafall om man ska tro på P3's dokumentär om honom.
 
  • Mörk och trång källare med en säng täckt av mönstrat täcke och kala tegelväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
@noseone yes, Fritzelskämt - borde förutsett dem... :)

Tanken är att bygga gym och bastu i källaren. Hemlighetsmakeriet är just för att det inte är något man inte får bygglov för. Går att gräva utifrån och staga upp men svårt att göra i hemlighet...

Får inte bygglov för mer utbyggnad på huset som är ett radhus.men en källare aningen mindre än plattan borde funka. Synd att det inte är torpargrund...

Colin Furze var en kul upplevelse, tack @ vanhaneimi.
 
Det kan nog vara svårt att frakta bort 100 kubik massor i hemlighet också :).

Attefallshus? Inredd vind?
 
  • Gilla
Återvinnaren
  • Laddar…
Man får stoppa lite jord i fickorna och tömma nånstans där det inte syns. Det brukar ju funka i diverse fängelsefilmer (Nakna pistolen T ex)...
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.