Vi är på gång med att få hur en VVS-kille för att byta ut samtliga elements (bäst) vredbentilee mot nya termostater totalt 6st MMA, danfors men undrar om det skulle bli någon skillnad om man skaffade en digital termostat till sovrummet
Där vi vill kunna ställa den temporatur börjar är dock svårt.
 
Förklara vad du vill göra i sovrummet, förstår nog inte den meningen?
Vad har du för värmekälla till ditt system?
 
Jösses. Skrev nog i sömnen igår kväll 😂
Frågan var om det skulle ge bättre komfortvärme om man sätter en digital termostat i sovrummet men vanliga övriga huset? Mest för att kunna ställa en temperatur på tex 18grader och att det alltid håller den tempen.
 
  • Gilla
Mr.Berlin
  • Laddar…
Lär krångla i sovrummet. Eldrivna fläktkonvektor är ju ett alternativ som verkar bli allt mer vanligare som man kan hänga ovanför sovrumsdörren.
 
Vad har du för värmekälla, att jag undrar är att det finns lite olika sätt att hantera det.
Hos oss som har bergvärme har jag strypt utgående på elementet så vi får några grader lägre temperatur i sovrummet.
 
Vi har med bergvärme :)
 
Jag kör fullt öppet i alla rum med normal temp och har sedan fast strypning i de rum som vi har lägre, t.ex. sovrum.
Tempen regleras sedan av bergvärmepumpen efter intrimning med kurva och utgående temp. Där jag inte kan stryp på utgående har jag satt vanliga rattar.
Har ingen innegivare till vår men det fungerar bra ändå.
Så hos oss finns inga termostater som används.
 
Tror, efter vad jag läst, du skjuter dig i foten med att byta. Temperaturen ska regleras på bergvärme, inte att termostater stryper. Pengarna i sjön och på det dyrare drift och kortare livslängd efter vad jag hört... Behåll dina ventiler, skaffa en inomhusgivare istället... Dessutom är ventiler av typen slotsvred nästan outslitliga, enkla att renovera och vackra. Byt inte!
 
Redigerat:
Nä jag har bestämt mig för att byta ut slotsvreden då jag tror att jag kommer spara pengar och få en jämnare värme. Skall jag ha inomhusgivare för min NIBE 1255 så kostar det betydligt mer då vi både har golvvärme samt en del nyare med termostat.
 
Precis som Johan och Anders skriver ovan så är grundprincipen att radiatorer ska stå öppna när man har värmepump. Orsaken är att pumpen behöver "bli av" med sin effekt och har högst verkningsgrad vid så låg framledningstemperatur som möjligt. Mycket vatten i omlopp minskar också antalet start och stopp om man har on/off styrning.

Strypning och termostater ska vara något enstaka undantag bara om t ex en radiator är fel(över)dimensionerad.
 
Alla får förståss tro vad de vill, men överallt jag har läst från sådana som verkar kunniga på detta, och om man tänker efter hur en värmepump funkar så kommer du få ett system som jobbar mot varandra. Så jag tror du kommer förlora pengar på det hela, och korta pumpens livslängd.

Om du skulle sätta termostat på en (1) radiator i ett rum som blir för varmt och som du vill ha kallare än resten av huset så skulle väl saken vara annorlunda...

Men, för oss som gillar dessa gamla outslitliga slottsvred, gör oss en tjänst och släng ut de gamla vreden (eller delarna till dem, om du byter bara insatsen) på tradera eller skänkes här på forumet...
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
...och skrev du inte i en annan tråd att du hade problem att pumpen startar och stoppar för ofta, och ytterligare en tråd att din VVSare inte hade briljerat i tidigare arbeten. Jag tror du ska försöka TA BORT de termostater du har, skaffa en innegivare och få någon som har bra koll att hjälpa dig justera in systemet (då någon annan än den som dragit dina rör och installerat din VP inkl termostatreglerade radiatorer).
 
Skall se till att alla termostater är på max. De vred som sitter där är urgamla och går knappt att vrida på. Nya ventiler och termostater. Skall även kolla om jag hittar någon VVS snubbe som är bekant med NIBE (orakel) som kan få till en bra setup.
 
Om du ställer dem på max är det onödigt med termostater. Då räcker en vanlig "kran". Du köper isåfall nåt som du inte kommer använda. Du kan ju ändå köpa en ny kran (ventil), det har jag på en radiator.

Går du och vrider ned termostater och vred så jobbar du mot värmepumpen, flödet minskar, den får kompensera med att höja tempen, den vill ju fortfarande uppnå den temp som DEN är inställd på. Dvs stryper du radiatorerna så kommer bara pumpen kämpa hårdare och tempen i huset kommer troligen bli samma. Jag har aldrig hört nån som rekommenderar termostater på radiatorerna kombinerat med värmepump.

Jag har slottsventiler på de flesta ställen, jag har försökt fixa mina istället, så de funkar. Men visst, min rörmokare ville åxå byta ut dem. De tjänar ju pengar på att sälja material.

Det går själv ofta att fixa dessa slotsvred så de går lätt och är täta. Som jag förstår det har ofta gamla rör och slottsvred större flöde vilket är positivt. Du ska heller inte gå och vrida på dem, bara om du som sagt vill att ett rum ska vara kallställt eller mkt kallare än nåt annat, men ofta är det ju en "intrimmning" man gör en gång.

Tycker du slottsventilerna är fula, eller inte vill / orkar fixa så de är täta och går att justera så kan du så klart byta, då hoppas jag att du och rörmokaren inte slänger dem, för jag föredrar dessa framför nyare och det är inte helt lätt att få tag på delar till dem, det som gör att de går sönder är att de inte rörts på så länge så det går att demontera och smörja upp dem. Tätheten är lätt att fixa. Så spara de gamla till någon som behöver delar...
 
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
Bara om VP reglerar framledningen med en inomhusgivare kommer de jobba mot varandra.
Om den istället jobbar med utomhusgivare och framledningskurva går det utmärkt att sätta i några termostater. Har man ett system där VP matar elementen direkt utan acktank måste ett antal radiatorer alltid vara öppna annars kommer VP starta/stoppa eller ändra varvtal hela tiden.


Så ja. Det går fint att ha en digital termostat om ni bara vill ha nattsänkning i ett rum, men håll definitivt antal termostater till ett minimum om VP jobbar utan acktank.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.