Transtema är entrepenörer som gräver och blåser fiber till våra hus.
Det var två killar som kom och ville ha en diskussion om var vi ville ha fibern indragen.
Vårt önskemål var att få det indraget där vårt nuvarande telejack sitter. (i södra änden av huset)
Det var inte möjligt eftersom vi har en mur längs framsidan där de skurit spår och skickar ut fiber till varje fastighet i vårt område.
De ville dra fibern i motsatta änden (norra änden av huset) och vi diskuterade om det var möjligt att få in fibern under torpargrunden och på så vis kunna dra fibern genom torpargrunden till södra änden.
Det fick vi ta med teamet som skulle blåsa fibern. Nu är fibern blåst och ligger på utsidan av huset.
Vi frågade Transtema om dragningen under torpargrunden men fick till svar att det nu endast gick att få fiber konvertern installerad direkt innanför husväggen. Någon kontakt med teamet som blåste fibern fick vi inte. Går det att skarva fibern och förlänga den med ca: 20 meter för att få den där vårt modem och nätverk utgår idag.
Det skall finnas en fiberpatch som sitter mellan fiber konvertern och modemet/routern.
Någon som vet om det är möjligt att dra den under torpargrunden?
Om jag skall dra nya nätverkskablar till alla rum på nytt blir det rätt omfattande.
Vi har inget telefonjack i närheten av där de tänker sätta fiber konvertern och vi vill behålla vår fasta telefon. De föreslår att vi skall köra på trådlöst men det är både långsammare och det är inte alla prylar som har trådlös uppkoppling.
 
Vi har gjort massor med installationer i torpargrunder. Men då drar man själva ducten och monterar utrustningen där kunden vill ha den. När man bygger öppen fiber får kunden välja vart den ska placeras (så länge det är genomförbart förstås) men som entreprenör förstår jag att man säger nej för betalningen är samma oavsett hur lång tid installationen invändigt tar. Men du ska som kund få vara med och bestämma både invändig placering samt få se på ett ungefär hur det ska grävas innan arbetet utförs. Jag tycker du ska ta kontakt med entreprenören igen och framföra att du inte fått den dit du ville.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Lite beroende av vilket material man använder och som är godkänt av Skanova som levererar till Telia ÖppenFiber.
Men man kan installera ett fiberuttag i huset dit man nu grävt in anslutningen för fiber. Från den platsen går det sedan att dra en fiberkabel (kallas också villapatch) i längder från 1 till 15 meter fram till mediekonverter, den går även att dra i 16-20mm vprör/slang som du kan förbereda med och även se till att det finns dragtråd i den (tänk på mjuka böjar).
Installatörerna kan sedan enkelt dra fiberkabel (villapatch) i den. Fördelen att dra själv är att du kan borra upp och ned i bjälklaget till torpargrunden, vilket installatören kanske inte tillåts göra enligt deras anvisningar men där fastighetsägaren själv kan utföra det. Inkluderat i installation är 5m fiberkabel/villapatch sedan kan det kosta runt 150kr/m upp till de 15m som erbjuds.
Sedan kan det vara så att de som standard kör med mediekonverter med integrerat fiberuttag, men här kan man göra avsteg och välja separata enheter.
 
Redigerat:
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Beroende på hur tillmötesgående svetsteamet är skulle man kunna få/köpa en skarvbox, antingen på utsidan fasad eller nere i grunden. Om du sedan drar kanalisation (vanliga 16-rör/slang går bra) till dit du vill ha konvertern samt drar i dragtråd borde det inte vara en omöjlighet att få det flyttat, kanske till en extra kostnad för att det blir fler svetsar
Ligger det däremot tillräcklig mängd fiber framblåst borde det inte vara något större problem om du bygger kanalisationen själv.
Har själv dragit mycket fiber i torpargrundar/vindar osv då det blivit framgrävt på "fel" ställe.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Hur mycket fiber ligger slingat utanför huset? Om det är mycket nog för att nå fram dit du vill så kan du be om en bit duct som förläggs genom grunden. Hos oss tog Eltel (underentreprenör till Skanova) 100 SEK/m för arbete i grunden, eller så fick man göra det själv. Duct fick man gratis vad man behövde.

Fiberpatchkabel kostar ca 200 SEK för 15m. Om du kan få en flexslang upp och ner och är händig nog att fästa den i grunden kan man lösa drt så också.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Det finns ingen som bryr sig på Transtema hur jag skall lösa mitt bekymmer.
Jag har en granne som jobbar med hemelektronik och har lovat hjälpa mig när fibern är inne i huset.
Bra med vänner i dessa tider när allt hänger på hur datakunnig man är.
Det verkar dra ut på tiden med inkoppling av fibern men jag återkommer med info när allt är klart.
 
Jag föreslår du kontaktar Telia Öppen Fiber och berättar ditt problem.
 
JeppeKa skrev:
Jag föreslår du kontaktar Telia Öppen Fiber och berättar ditt problem.
De hänvisar till Transtema så det är ingen som vill ta ansvar eller informera :thumbdown:
 
Wide Glide skrev:
De hänvisar till Transtema så det är ingen som vill ta ansvar eller informera :thumbdown:
Känner igen det där, när Telia ville dra in fiber här så var dom helt ointresserade av att diskutera dragningen av fibern.
Vi har en asfalterad uppfart i bra skick och sedan en altan med sprängsten under.
Enda alternativet som fanns var att skriva på och sedan fick dom gräva som dom ville, eventuellt ta bort altanen och sedan skulle jag få återställa.
Vi tackade NEJ!
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
Känner igen det där, när Telia ville dra in fiber här så var dom helt ointresserade av att diskutera dragningen av fibern.
Vi har en asfalterad uppfart i bra skick och sedan en altan med sprängsten under.
Enda alternativet som fanns var att skriva på och sedan fick dom gräva som dom ville, eventuellt ta bort altanen och sedan skulle jag få återställa.
Vi tackade NEJ!
Tyvärr blir det så i vissa enstaka fall, operatör vill sälja fiber och kund önskar få fiber installerat men kan inte bli eniga om hur leveransen ska utföras. Då är det bästa sättet att man tillåter kunden göra en avbeställning precis som i ert fall.
Normalt så lyckas man enas tillräckligt bra vid projektering av installation, gräva och installera i byggnad, men det inträffar tyvärr i 1-2 fall av 1000 att man inte lyckas. Även markägare på allmän mark, t.ex. kommun, Trafikverket, privat, etc, tillåter inte alltid valfri anslutningspunkt, utifrån grävtillstånd, till fastighet och den som kan användas kan inte accepteras av fastighetsägare.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Hela min erfarenhet av Telias öppenfiber har varit katastrofal. Från dagen jag signerade var servicen obefintlig, med tiotals fel på vägen, allt från ständig försening av samtliga moment, till placering av medieomvandlaren. Det hela slutade med att jag sade upp alla abonemang hos telia och sålde mina aktier.
 
  • Gilla
Wide Glide
  • Laddar…
Här handlar vi upp Telia öppen fiber gemensamt för knappt 200 villor. Då var det med fullständig återställning av trädgårdar osv.

Vi fick utmärkt service av Akea+Eltel som var de som utförde arbetet. I vårt fall gick beställningen och betalningen via Akea, så vi var beställare, inte Skanova. Nätet byggdes åt Skanova enligt deras spec.
 
  • Gilla
Wide Glide och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.