Har planer på att bygga  1-plans hus inom snar framtid. Har suttit och ritat denna planlösningen och skulle vilja veta vad ni tycker och tänker om den.  Vet inte om det blir poolrum som ritningen visar beror helt på om pengarna finns.

Mvh Magnus
 
  • planlosning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det tänkt att grovis även ska vara tvättstuga? Tycker att den ser lite liten ut isåfall. Hoppas att ekonomin tillåter poolrum det var häftigt. Men dyrt om man ska ha det inomhus med avfuktare och allt vad som nu tillkommer. :)
 
Jepp det är tänkt att grovis även ska vara tvättstuga. Tror du inte det räcker med 6 kvadrat meter?

Edit : måste varit trött när jag skrev 10 kvadrat meter det är inte mer än 6 kvadrat meter.

 
Ok det va så pass ;D Såg mindre ut. Jo då ska det räcka våran blir inte större :-?
 
Hur länge ska du/ni bo i huset?
Känns som att det inte finns plats för barn?
Vill också påpeka tvättstugan, 6 m2 är för litet tycker jag, tänk på vad du ska ha in där, värmepanna, installationsskåp, torktumlare tvättmaskin ev torkskåp tvättbänk förvaringsutrymme klädhängare m.m.
Prova att rita in möbler i olika rum så ser du snabbt om rummen räcker. Det stora sovrummet räcker men de andra rummen är bara på 9m2, det är lite litet.

Men som sagt det är lättare att komma med konstruktiv kritik om du berättar hur ni har tänkt er ert boende :)

 
Har ni redan tomt? Varför jag frågar är för att huset blir väldigt brett. Dagens tomter är ju inte ofta särskilt stora speciellt inte på bredden.
Håller själv på och bygger ett hus med fristående garage och total bredden för det är lite drygt 27m. Tack vare en snäll granne fick vi bygga innanför 4,5m gränsen på ena sidan av huset.

Sen är det den eviga frågan om öppen planlösning. Min är öppen, men har försökt att göra naturliga avgränsningar mha halv väggar och höjdskillnader.

Vet inte vad som är tänkt ute i garaget men satsa på att göra ett "pannrum" där ute som kan rymma framtida investeringar i alternativa uppvärmnings system. Solvärme, bergvärme pelletseldning mm.

Sätt dörrarna i tvättstuga/grov entre mitt för varandra. Inte kul att dra in smutsen i hela utrymmet när man kan begränsa det till ena sidan.
 
Tomt har jag redan men inte bygglov på den. Den är stor nog för ett brett hus. Jag tänkte ha allt som har med värme och el i garaget. Har tänkt att bo i detta huset resten av livet. Ungar vet jag inte om det kommer skaffas men det är bra att möjligheten. Vad tror ni om man gör dom två små rummen en meter bredare då får dom måtten 3,4 * 3,7 = 12,5 m2 och om man gör likadant med grovis då får man 3,1 * 3 = 9 m2

 
Satt och ritade ihop en ny lösnng. Vad tror ni om den?
Dom små rummen har blivit lite större och sovrummet har fått inritade en klädkammare. Grov entren har blivit 10,8 m2 tänkt att ha möjlighet att hänga av sig vid dörren och sen ha övrigt till tvätt m.m.
 
  • planlsning_2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jättebra att du lagt till en klädkammare och barnrummen är mycket bättre nu när de är större. Oavsett om ni ska ha dem som barnrum gästrum eller kanske hobbyrum så blir de mer användbara nu.
Sen tycker jag att wc:n i hallen är för liten, tycker du ska göra den lite större så ni har duschmöjligheter där. Sen vet jag inte hur det är när man har två wc på¨entreplanet, men har man en så har kommunen krav på att den ska va minst 3,5-4m2 för att klara handikapkrav. Dock så vet jag inte hur det är när man har två, det kanske funkar ändå.Men ett tips iaf. Annars är det ju alltid bra att ha två duschmöjligheter när man är flera i hushållet.

Det är inte lätt att rita en planlösning men du har kommit en bra bit på väg.

Försök att möblera kök och vardagsrum så du vet att det fungerar att möblera med kök matplats soffor tv m.m. och att det inte bar ablir stort.

I stort tycker jag dock att det är en väldigt trevlig planlösning. :)

Lycka till
 
Planlösningen tycker jag ser jättebra ut!

Det jag hakar upp mig på, och som jag skulle ändra , som inte är av någon som helst byggteknisk karaktär, utan mer inredning/användning är fördelningen av kontor vs extra rum.

Jag skulle hellre välja att lägga kontoret brevid det egna sovrummet och ha rummet snett över korridoren som extra rum. Det känns mer privat att få ha sina gäster någon vägg bort när man sover.
 
Nu har jag ritat ytterligare en ny planlösning bygger fortfarande på den gamla.
Vad tycker ni om den?? Fönster kommer troligtvis att flyttas jag har bara satt ut några för att se hur det ser ut.

 
  • Untitled-1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart tog poolrummet vägen?? Trevligt med stora ytor, master bedroom på över 20/kvm :surprised: Ja man behöver då inte få cellskräck iaf ;D
 
Poolrummet får vänta. Blir kanske för dyrt i driftkostad. Sovrummet är även tänkt att ha en klädkammare i ena hörnan så därför är det väldigt stort.
 
Ok, då blir det inte så himla stort i slutänden. Klädkammare är nått man skulle ha planerat in sj. men, men får nog bygga några hus till innan man e helt nöjd :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.