Hej

Eftersom vi snart har ett hus att måla kommer frågorna om val av färg.

Vi blev lite förtjusta i Nordsjö Tinova VX av den enkla anledningen att man normalt inte behöver grundmåla innan. Två strykningar istället för tre gör ju inte ont. Vad har ni för åsikter om färger i allmänhet och Tinova VX i synnerhet?

mvh/
Fredrik
 
Det tycker jag också skulle vara jätteintressant att höra, har just nu två olika röda kulörer i Tinova VX uppmålade på garageväggen för att försöka bestämma mig för vilken nyans som är bäst.
Det som känns lite tveksamt för mig är väl det att färgen är så ny samt den där känslan att utan grundfärg kanske det inte blir riiiktigt ordentligt iaf :-/


//Christina.
 
Vi har kört med Tinova VX och jag kan bara säga att den är lättjobbad och inte så kladdig. Smidigt också med vattenlöslig oljefärg då det blir enklare att rengöra efter en målardag.
Jag vet dock ännu inget om hållbarheten än så länge...  ;)
Dock skulle jag aldrig göra ett färgval p g a antal strykningar som krävs. Jag stryker hellre 3 gånger och får ett mer hållbart resultat än stryka 2 och få en färg som behöver ommålas snart!

Anledningen till att vi valde VX:en istället för en täcklasur (Tinova V), var att VX:en är en täckfärg och skyddar träet mer från salta vindar.

Enligt färgbutiken börjar VX:en bli mer och mer populär av yrkesmålarna.

EDIT: På mer utsatta ställen såsom droppnäsor, längst ner på panelen samt vindskivor, ska man använda sig utav impregneringsolja.
 
Har också börjat att använda VX, mest pga att man kan måla både ovanpå gammal olje och plastfärg. När jag till sommararen ska byta en del av fasden så kommer jag ändå att göra en sk. systemmålniong med grundolja, oljefärg och VX. Jag vill ha en "riktig" oljegrund på det nya
 
markis skrev:
EDIT: På mer utsatta ställen såsom droppnäsor, längst ner på panelen samt vindskivor, ska man använda sig utav impregneringsolja.
Nordsjö rekommenderar att man även impregneringsoljar alla hyvlade och frästa ytor. Vi kör också med VX. ;)
 
fredpers skrev:
Hej

Eftersom vi snart har ett hus att måla kommer frågorna om val av färg.

Vi blev lite förtjusta i Nordsjö Tinova VX av den enkla anledningen att man normalt inte behöver grundmåla innan. Två strykningar istället för tre gör ju inte ont. Vad har ni för åsikter om färger i allmänhet och Tinova VX i synnerhet?

mvh/
Fredrik
Är inte Myresjöhus grundmålade från fabrik? :surprised:
 
Enbart med en typ av transportskyddsfärg. Man skall behandla det som omålat.

/Fredrik
 
Jag tar tillbaka mitt svar om att jag kommer att grundmåla också, enligt färgaffären så tränger visst VX in bättre i nytt trä än grundfärgen. Men impregneringsolja ska man ha på ändträ, spikskallar etc.
 
que skrev:
Men impregneringsolja ska man ha på ändträ, spikskallar etc.
:surprised: Spikskallar :surprised: Varför då? ??? De kan väl inte ta upp någon fukt? ???
 
Det gäller nog inte sjäva spiken, utan det trä som är runt spiken. Men jag kan hålla med. om man inte använder en spikpistol så borde inte skallarna gå så långt in i trät så att det borde behävas någon olja, men ändå det skadar säkert inte att lägga lite där också.
 
Problemet är ju att det inte är några få spikskallar det handlar om, utan massor av spikskallar i många rader, men frånsett det så har jag aldrig hört att man bör sätta oljan även där ???, fast det skadar ju säkert inte men personligen så tror jag att jag "passar" i det ärendet ;)
 
byggimpert skrev:
fast det skadar ju säkert inte men personligen så tror jag att jag "passar" i det ärendet ;)
Jag "passar" också. ;)
 
Nu har jag bestämt mig för Tinova VX i färg S3000N. Så i eftermiddag börjar slavarbetet. Ca 70 liter ska vi göra över med så några timmara arbete ligger framför oss.

/Fredrik
 
Vi kör också Nordsjö race, Impregneringsolja och VX fast även om man inte behöver grunda så gör vi det ändå (Utegrund). Känns bättre och beprövat :)

/Johan
 
fredpers skrev:
Nu har jag bestämt mig för Tinova VX i färg S3000N. Så i eftermiddag börjar slavarbetet. Ca 70 liter ska vi göra över med så några timmara arbete ligger framför oss.

/Fredrik
Antingen hade vi extremt torrt trä, eller så suger VX:en in betydligt bättre in i träet än andra färgtekniker (bra iofs). Vi räknade med att göra åt kanske 80-90 liter, men är nu uppe i 130 liter och då är inte 2:a strykningen gjord än.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.