Det är ju klart att det finns problem i samhället som måste lösas. Det finns också en andel brottslingar som jag tycker att man borde låsa in och sen slänga bort nyckeln. Många andra brottslingar bör få längre fängelsestraff än idag och straffrabatter bör ju avskaffas.
Men, att känna sig osäker i sitt närområde/kvarter när t ex misshandelsfall och rån minskar är i mitt tycke inte rationellt. Inbrott och stölder minskar också. Enligt statistiken ökar sexualbrotten. Denna artikel http://www.hd.se/2017-01-12/fler-sexbrott-anmals-till-polisen förklarar till viss del varför det är så. Och om jag har förstått Leif GW Persson rätt så är överfallsvåldtäkter väldigt ovanliga. I de flesta fallen sker våldtäkter där offer och förövare känner varandra.
Så varför är då folk, och då i synnerhet kvinnor, rädda för att gå en runda runt kvarteret? Skall man dra det till sin spets, som en del andra domedagsprofeter här gör, så är ju kvinnorna tryggare om de lämnar hemmet.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Nu ingår väldigt många olika typer av brott i sexualbrotten bl a blottning och tafsande. Jag refererade i första hand till våldtäkter i mitt förra inlägg.

På den länkade sida står det bland annat "Sexualbrott är en brottstyp där det är relativt vanligt med upprepad utsatthet. Drygt en tredjedel (35 %) utsattes för två till nio händelser under 2015. Drygt en tiondel (12 %) utsattes för tio eller fler händelser. Av alla som utsatts för sexualbrott har alltså sammanlagt 47 procent utsatts minst två gånger under 2015. Antalet händelser uppgår uppskattningsvis till ungefär 482 000, vilket är avsevärt fler än något annat år. Dock har antalet händelser varierat kraftigt över tid, vilket visar att de årsvisa resultaten ska tolkas med försiktighet.

Det är viktigt att notera att sexualbrott innefattar ett brett spektrum av brott – allt från lindrigare händelser, som blottning, till mycket allvarliga händelser, som våldtäkt. Det är sannolikt att dessa olika typer av sexualbrott skiljer sig åt när det gäller brottsplats och relation till gärningspersonen. Vidare är det till följd av frågans känsliga art heller inte sannolikt att NTU fullt ut fångar in de händelser som man avser mäta i undersökningen."

I artikeln jag länkade till tidigare http://www.hd.se/2017-01-12/fler-sex...s-till-polisen framgår att varje individuellt övergrepp i en relation blir en enskild anmälan. Får man då gissa sig till att ca 47% av de drabbade är drabbade i relationer?
 
70% av brotten har en helt okänd gärningsman om 47% vad drabbade i sina relationer hade den siffran sett lite annorlunda ut, givet att varje övergrepp i en relation blir en enskild anmälan.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
Jag är övertygad om att en stor del av otryggheten är just rapporteringen om en ökad otrygghet.

Ta bara den här artikeln. Rubriken "Fler känner sig otrygga i sitt bostadsområde" är ju inte oriktig men man hade lika kunna gärna skrivit "Antalet bostadsinbrott lika lågt som för 10 år sedan"

Elina Blom Westergren som skrivit artikeln kanske kan förklara lite närmare över varför man väljer att lyfta fram just otryggheten istället för den faktiska brottsligheten?
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
freddan83 skrev:
"jag kommer ihåg när jag var liten, vi satte alltid eld på ambulanser, kastade handgranater i hyreshus och ville vi ligga så våldtog vi bara någon. Så här har det alltid vart!" :cool:
Du kanske kan rota i lokaltidningens arkiv lite för att friska upp ditt minne.

Uppvuxen i 70-talets miljonprogram kan jag bara säga att det pågick skit redan då. I massiv skala. Allmän vandalism, fönsterkrossning, klottret kom stort på 80-talet. Stora garagebränder i garagen under de massiva hyreshusen. Ständiga inbrott och trasiga portdörrar. Misshandel, narkotikamissbruk och rån. Fyllon på torget man senare i tonåren handlade sprit på dunk av.

Så har det alltid sett ut i lågbudget-områden där man tränger ihop de mindre bemedlade. Det är inget "det nya Sverige".
Men det är kanske inte sådant område du kommer ifrån?
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Redigerat:
Ni kan tjafsa bäst ni vill med era statistiker. Allt går att vrida på, BRÅ älskar sådant! Det är deras jobb.
Men det är ett faktum att klimatet har blivit hårdare i all bemärkelse. Sexualbrotten ökar, skjutningar ökar och ungdomar blir rånade och nerslagna av gäng. Så va det inte för 15-20 år sedan. Då blev en dödskjutning riksnyheter, idag är de så vanligt att det knappt blir en notis. Och, ja, en stor del beror på utanförskapet i förorterna och den okontrollerade invandringen som har pågått. Våran regering har tagit det allt för långt i allt för många år. Jag tror inte på någon förbrättring för dessa områden, utan dom är nog dömda. Man får hoppas att så många som möjligt i dessa områden tar sig i kragen och tar sig där ifrån.
Det värsta är att det har spridit sig till dom mindre städerna, vart är vi påväg?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.