KnockOnWood skrev:
Vi bör nog ta hänsyn till att frågeställaren håller till i Västerbotten och inte i Småland eller Skåne.
Kanske lite högre effektbehov där uppe :p

Välkommen till forumet Konradsson!
Man får väl anpassa sin säkring till effektbehovet (topparna) oavsett var man bor, tänker jag ;)
 
Jag har klart lägre energiförbrukning än TS (15-16 kWh per år), jag har en IVT 490 vämepump (luft-vatten) med 6kWh värmepatron och jag har säkrat med 20A. Jag har ingen motorvärmare eller andra tunga förbrukare utom de vanliga i ett hus, jo iofs så har jag bastu. Jag bor ca 120 mil längre söderut än TS också. Det händer trots detta ibland att mina huvudsäkringar går, fast att de är tröga. Detta sker då oftast vid matlagning.

Det intressanta som jag noterat är att värmepumpen ibland går upp i full effekt, dels när den på vintern skall öka upp varmvattentemperaturen för temperaturtopp (motverka listeria), dels då det är väldigt snabba temperaturväxlingar. Dessutom gör den detta om man beställer extra varmvatten.

Jag tror därför inte att 16A kommer att fungera. Men prova gärna (som flera andra redan påpekat) att själv säkra ned nu under vintern och beställ sedan jobbet till våren om det fungerar bra.
 
Redigerat:
Man kan nog inte jämföra hus i Norrland med Skåne rakt av vad gäller maximalt effektbehov.

När radiatorsystem dimensioneras sker det mot en DUT och husen kan också ha olika riktlinjer för isolering. Säkert nån som kan utveckla detta mer..?
 
Jag har kör med 16A och har 8 kw vp och det är inga problem men det har gått nån säkring när vi kört allting samtidigt dvs tvätt torktumlare disk matlagning men det är ju ingen risk att säkringen går när vi inte är hemma. Vi använder inte elpatron och vp har effekt vakt som standard så det vore inget problem i alla fall och säkringarna är ganska tröga och går inte om man överbelastar en kort tid men det är säkert inte bra för det kan bli lite onödigt varm runt säkringen.
 
Vi har 16A efter att central och el gjordes ny vid renovering. Hade 25 innan. Har bergvärme IVT Greenline med el på 9kW (vet ej om den är ställd lägre och den slår nästan aldrig över på el). Får byta 2-3 säkringar år då vi bommar att inte köra bastu och flera köksmaskiner samtidigt. Vill nog säkra upp till 20 men det har inte varit ett så stort problem så det har inte blivit av. Har lasterna bra fördelade så det är alltid bastun som är boven när säkring går. Vi bastar dock mycket så i det perspektivet så är problemet ganska begränsat.
 
Redigerat:
hsd
Installera en effektvakt
 
Då blir det kallt i bastun.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Då blir det kallt i bastun.
Tja, det beror väl på vilken apparat som kopplas till effektvakten .....det behöver ju inte vara bastun utan tex värmepumpen. ;)
 
Men är det så bra att starta stoppa vp kan bli många stopp.
 
Att bara säkra ned och "prova" tycker jag är en dålig metod. Smältsäkringar tål avsevärd överlast och om den är långvarig blir säkringen het. I det långa loppet kan det leda till värmeproblem i mätarskåpet, förkolnad ledarisolering som denna bild visar. En liten men onödig risk.

Smältsäkringar i ett mätarskåp med tecken på överlast och förkolnad ledarisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så man bör ha en hum om hur hög belastningen kan bli under långa perioder. Tillfälliga toppar är ok men drar det iväg till runt en timme med hög överlast som gör säkringen brännhet så ligger man för högt och behöver en större säkring. Har man inte medel för att uppskatta eller mäta kan man alltså åtminstone känna på säkringarna att de inte blir heta. De ska inte lysa heller ;)

Smältsäkring som visar tecken på överbelastning med synlig glöd och risk för värmeskador.
 
  • Gilla
CandyManX och 3 till
  • Laddar…
Så jobbigt är det inte att byta en propp några gånger/år. Vi har fasadskåpet i källaren så behöver inte ens ut och frysa.
Skulle vara för att slippa ställa klockan på ugn och micro...


EDIT: Tack Bo för den insikten. Har inte tänkt på detta. Ska ta en titt (känn) på hur det står till med värmen när vi har lite last på. Dock brukar den brinna av ganska kvickt de få gånger vi drar på bastun och samtidigt kör diskmaskin + vattenkokare eller ugn.
 
Redigerat:
Personligen tycker jag att aldrig behöva byta huvudsäkring är lagom ofta. Har hänt 1 gång på 10 år, det får jag väl stå ut med...
 
  • Gilla
Gavel
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Att bara säkra ned och "prova" tycker jag är en dålig metod. Smältsäkringar tål avsevärd överlast och om den är långvarig blir säkringen het. I det långa loppet kan det leda till värmeproblem i mätarskåpet, förkolnad ledarisolering som denna bild visar. En liten men onödig risk.


Så man bör ha en hum om hur hög belastningen kan bli under långa perioder. Tillfälliga toppar är ok men drar det iväg till runt en timme med hög överlast som gör säkringen brännhet så ligger man för högt och behöver en större säkring. Har man inte medel för att uppskatta eller mäta kan man alltså åtminstone känna på säkringarna att de inte blir heta. De ska inte lysa heller ;)


Det blir väl inte bättre att rakt av som TS tänkte sig att säkra ner genom att byta än sockeln och anmäla till elleverantören, problemet blir väl samma då :confused:

Överbelastar man så gör man ju det oavsett om det är en elektriker som satt dit säkringen eller ägaren själv.

Sen håller jag mig dig Bo, det är bra att veta om risken oavsett och hålla koll om man gör en sådan manöver.
 
Redigerat:
Konradsson87 skrev:
Vad kostar utförandet av nedsäkning någon som vet?
Det kostar inget från leverantörens sida bara vad elfirman tar för att åka ut och byta passdelar och anmäla ändringen till elleverantören. Alltså i normalfallet en mycket blygsam summa särskilt om det ligger så till att man kan låta dem göra jobbet när det passar.

pelpet skrev:
Jag hade avbokat elektrikern och skruvat in 16A säkringar på prov några månader. Om det funkar bra hade jag säkrat ner.

Troligen behöver kommunen byta servissäkringar. Om du ber snällt så kanske de kan byta bottenstycken åt dig också när de säkrar ner? Man vill ju ändå ha servisen avstängd när man gör det, så det är smidigast att göra samtidigt.
Inget behöver eller ska ändras i servisens avsäkring. Inte heller kommer de byta passdelar då det ska anmälas av installatören och att byta kräver ingen frånkoppling av servisen.

Som Bo visade förut är det heller inte så vettigt att prova med mindre säkringar om man inte redan är ganska säker på att man kommer klara sig med dem. Koll och fördelning av laster är steg ett och har man möjlighet till effektvakt för elspets så se till att den är i funktion.

Ett dumt resonemang om det skulle vara "jobbigt" att byta säkring då och då de ska aldrig lösa av anledning "normal känd" överlast då är man snett ute enda fallet är i princip fel av typen kortslutning.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Men är det så bra att starta stoppa vp kan bli många stopp.
Man har separat matning till värmelementen när man har effektvakt, så det blir inte en massa start/stopp. Resten av pumpen nöjer sig med en 10A säkring på separat fas (åtminstone i mitt hus).

Jag har också en variant av effektvakt hemma, men jag har den kopplad till vattenpumpen (egen brunn). När denna går så går inte bastun. Detta då de går på samma säkringar (ledningarna delar sig i en undercentral som ligger bredvid styrningen av pumpen). Detta fungerar väldigt bra då pumpen bara går korta stunder, men kräver hög effekt just då.

Det var tidigare "effektvakt" på värmen i mitt hus också, inte för att skydda säkringarna utan den var tidsstyrd, på dagtid så begränsades effekten i pannan för att minska kostnaderna, men det togs bort när nätleverantören (ett tag efter avregleringen) tog bort den differentierade taxan.Jag hade dock länge dubbla elmätare, men de byttes ut när man började med fjärravläsning av mätarna. Jag undrar om tidsstyrningen verkligen gjorde någon större skillnad på elkostnaderna då den i praktiken bara fick jobba under längre tid istället. Dessutom kostade det mer i fast avgift att ha dubbla mätare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.