Som rubrik säger så ska elektriker komma o säkra ned till 16 han trodde de skulle vara inga problem men svamlade lite om min pump och nån risk, jag fick ingen klarhet.

Jag har en ivt bergvärme pump, elkasett är på 6kw. Säkring på pumpen är 16.
Elpatron går i princip aldrig, inte ens vid - 30. Vi förbrukar ca 18-19kw per år.

Bör det gå bra med en 16a huvudsäkrning? Som jag förstod på elektrikern var det om elpatronen skulle slå igång vid riktigt kalla dagar samtidigt som jag kör motorvärmare ugn spis samtidigt den KAN ryka då, men i och med att våran elpatron aldrig gå borde det väl vara lugnt?

Vore fint att få säkra ned o köra lite billigare månadskostnad, men inte till priset av att inte våga tvätta o laga mat samtidigt, eller basta :)

Tacksam för svar
 
Du kan ju alltid göra en "provnersäkring" genom att sätta i 16A huvudsäkringar utan att säkra ner , de passar ju i dina befintliga passdelar. Om du kör med det under resten av vintern och ingen säkring går så ska det ju vara grönt. Själv har jag 25A huvudsäkringar och kör med 16A i två av 3 utan att de har gått på ett år. Dock har vi samma nätavgift upp till 25A så jag skulle inte tjäna något på nersäkring.
 
Det kanske inte är elpatronen som är/kan bli den tunga lasten utan disk, tvätt, micro, torktumlare, kupé/motorvärmare, vattenkokare, strykjärn som alla behöver ca 10 A och några av dom ligger ju naturligtvis på samma fas. Värmepatronen på 6 kW drar knappt 9 A/fas. Det kan fungera med 16 A men då får du troligen byta huvudsäkring någon gång ibland (och det när det är riktigt kallt). Jag brukar rekommendera 20 A, i alla fall om man tycker det är värt några extra kronor att känna sig trygg och inte behöva fundera om man ska, lite tillspetsat; tvätta eller koka kaffe när diskmaskinen går.
 
Dumt är väl det bara om dina huvudsäkring kommer att gå när du använder dina elprylar under normala driftförhållande.
Med 16 A huvudsäkring kan du förbruka ca 11 000W samtidigt, med 25 A huvudsäkring ca 17 000 W samtidigt.

Det finns effektvakter som du monterar på inkommande fasledningar som förhindrar att värmepumpen kopplar in extravärme om du redan har en hög förbrukning.
 
Jag skulle nog göra så att jag monterade 16 Amp säkringar (dessa passar i 25 Amp sockel) och se vad som händer under några månader när det har lagats mat, tvättmaskinen går och kanske diskmaskinen dras igång osv och på toppen av detta startar v-pumpen.

Jag tror personligen att 16 Amp ryker ganska snart, möjligen så klarar du dig på 20 Amp säkring.

Men prova du ...... när du ser att det håller över tid så kan du säkra ner hos elleverantören - det måste ju anmälas dit av behörig elektriker.
 
Yaken skrev:
Du kan ju alltid göra en "provnersäkring" genom att sätta i 16A huvudsäkringar utan att säkra ner , de passar ju i dina befintliga passdelar. Om du kör med det under resten av vintern och ingen säkring går så ska det ju vara grönt. Själv har jag 25A huvudsäkringar och kör med 16A i två av 3 utan att de har gått på ett år. Dock har vi samma nätavgift upp till 25A så jag skulle inte tjäna något på nersäkring.
Och var ligger då vinsten/fördelen att ha 2 16 Amp säkringar utav 3 om det inte skiljer i avgift ? :confused:
 
Ok. Men de tre 25 jag har sätter jag in 16 i och testar? Är det någon fara med att pumpen kommer att startas om. Jag kan ju köra igång pumpen till tillskott och köra igång spis och etc.
Om säkringen far då är det bara huvudsäkringarna som går eller hela jävla proppskåpet? Är fruktansvärt dålig på detta
 
Vad kostar utförandet av nedsäkning någon som vet?
 
Jag hade avbokat elektrikern och skruvat in 16A säkringar på prov några månader. Om det funkar bra hade jag säkrat ner.

Troligen behöver kommunen byta servissäkringar. Om du ber snällt så kanske de kan byta bottenstycken åt dig också när de säkrar ner? Man vill ju ändå ha servisen avstängd när man gör det, så det är smidigast att göra samtidigt.
 
Kör själv ett hus på 3x16, med VP (där tillskottet är nedsatt till 3kW samt effektvakt).
I övrigt disk, tvätt, torktumlare, spis, vattenkokare som dom flesta.

Det går! men fodrar lite "medvetenhet" samt att förbrukarna är riktigt smart fördelade.
 
Snailman
Konradsson87 skrev:
Vad kostar utförandet av nedsäkning någon som vet?
När jag beställde nedsäkring så frågade jag vad det skulle kosta (det är ju bara att byta passdelar och anmäla till nätbolaget, så det är ju inget de inte vet hur lång tid det tar att göra) Tror jag hade 20A innan.

Det enda problemet är väl om man är bortrest längre perioder vintertid och proppen skulle gå och värmen försvinna och vattnet frysa sönder. Är man hemma för det mesta eller fixar nån som kan titta till huset så är det väl ingen fara med att byta.
 
Redigerat:
  • Gilla
MrBoes
  • Laddar…
I vår IVT-pump kan man ställa in så att elpatronen maximalt använder en lägre effekt än den installerade. Man behöver gå in i menyerna på installatörsnivå.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
roland53 skrev:
Och var ligger då vinsten/fördelen att ha 2 16 Amp säkringar utav 3 om det inte skiljer i avgift ? :confused:
Bra fråga :)
Jag tänkte prova att byta och hade bara 2 16A säkringar hemma. Sen orkade jag aldrig byta tillbaka...
 
Snailman skrev:
När jag beställde nedsäkring så frågade jag vad det skulle kosta (det är ju bara att byta passdelar och anmäla till nätbolaget, så det är ju inget de inte vet hur lång tid det tar att göra) Tror jag hade 20A innan.

Det enda problemet är väl om man är bortrest längre perioder vintertid och proppen skulle gå och värmen försvinna och vattnet frysa sönder. Är man hemma för det mesta eller fixar nån som kan titta till huset så är det väl ingen fara med att byta.
Största risken att säkringarna ryker är väl när man är hemma och allt går för fullt spis, ugn, tvättmaskin, diskmaskin, värmepump.

Det mesta av detta faller bort när man inte är hemma.

Om säkringen ligger så på gränsen att den bara klarar värmepumpen, då är man fel på det......
 
Vi bör nog ta hänsyn till att frågeställaren håller till i Västerbotten och inte i Småland eller Skåne.
Kanske lite högre effektbehov där uppe :p

Välkommen till forumet Konradsson!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.