Vad är skillnaden mot att ha lösvireksbyggt ett vinkelhus? Du måste ju skarva råsponten I takvinkeln iaf.

Först är det ju plåt som skall skydda, sen är det ju papp. Gör man som ovan så är det ju bara plåt I vinkeln iofs.
 
Duttarmajster skrev:
[länk]

"Läckage genom tak & fasad"
Jag tolkar det som att har man "Villa MAX" försäkringen så täcker det mycket riktigt läckage från tak och genom fasad.
 
John Smith skrev:
Såg den här bilden på ett hus från samma tillverkare.

[bild]

Nu ser man inte vad som är under översta ränndalen ... men det är två prefabtakblock som möter varandra i dalen ... den här konstruktionen känns inte optimal för att hålla bort ränndalens vatten från att tränga in i huset. Finns det ingen vettig tätning (som håller för viss rörelse) under det som syns på bilden är det som gjort för att snö som yrt in under taket hittar in i huset i form av vatten :eek:

Någon som har fakta kanske, förhoppningsvis har man löst takskarvningen på ett säkert sätt :confused:
Det där ser ju ut som att det är gjort för att läcka.

Utifrån fuktskadan på karmen i dörröppningen (?) så verkar det ju som att det har hållit på ett tag också , men att det är först nu som färgen spruckit och det börjat droppa (träet ser lite mörkt ut i de övre sprickorna, men det kan ju vara en optisk illusion - det som talar emot det är att träet ser ljusare ut i de "lägre" sprickorna). Oavsett hur det är med denna saken så kan finnas en del vatten på vinden och i vägg/väggar också, samt att det är först denna gång som det läckt så mycket att det kommit in. Husets vind och tak kan ju ha svalt en del vatten tidigare också utan att det märkts inomhus.
 
Byggare_Bubbis skrev:
Lite OT, men finns det något försäkringsbolag som täcker läckage från taket?
Ja. IF har "Stor villaförsäkring" där bl.a detta ingår.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
John Smith skrev:
Såg den här bilden på ett hus från samma tillverkare.

[bild]

Nu ser man inte vad som är under översta ränndalen ... men det är två prefabtakblock som möter varandra i dalen ... den här konstruktionen känns inte optimal för att hålla bort ränndalens vatten från att tränga in i huset. Finns det ingen vettig tätning (som håller för viss rörelse) under det som syns på bilden är det som gjort för att snö som yrt in under taket hittar in i huset i form av vatten :eek:

Någon som har fakta kanske, förhoppningsvis har man löst takskarvningen på ett säkert sätt :confused:
Är takblocken helt prefabricerade?

Om man ska bygga en sån där ränndal så börjar man väl med att lägga en rulle takpapp i ränndalen, helst dubbel, och sedan övrig takpapp sedan så att den går ut över ränndalen och limmar ordentligt. Men om taken är prefabricerade med papp så kan det nog bli svårt att få in pappen i ränndalen under pappen på taken. Det är nog lätt gjort att man slarvar med det där.
 
Har aldrig byggt ett hus från grunden i hela mitt liv men dock en lekstuga :) Rimligtvis lägger man väl råsponten så nära man kan, kan den överlappa med tanke på att de olika modulerna kan röra sig lite? Sen Läkt och till sist takpannor och en plåt som avvattnar. Något annat borde inte fungera? Det ska liksom inte kunna komma fukt bakom pappen. Snö som blåser kan komma bakom takpannor, läkt och plåt men pappen är det som ska skydda definitivt?`

/Fru HLH
 
Mats-S
Noseone skrev:
Vad är skillnaden mot att ha lösvireksbyggt ett vinkelhus? Du måste ju skarva råsponten I takvinkeln iaf.

Först är det ju plåt som skall skydda, sen är det ju papp. Gör man som ovan så är det ju bara plåt I vinkeln iofs.
Du får en bra mycket tightare och fastare skarv med lösvirke i takvinkeln.

Men det ska absolut gå att köra prefabelement på taket, förutsatt att passformen är hög, att monteringen är noggrann och att man är noggrann med papp i skarven under plåten, som inte får vara för tajt spikad mot taket utan måste kunna röra sig en del med husets rörelser. Dödssynden är att fästa pappen för nära ränndalen, då är det 100% säkert att man får läckage :eek:
Men slarvar man med något av dom här momenten ... då är konstruktionen klart känsligare mot vattenläckage.

Någon rapport från husfirmans besiktning ännu ... snöstorm över Sverige idag igen :cool:
 
Eftersom ditt hus är så "gammalt" har du Garboförsäkring som täcker skador upptill 10 år (numera ingår bara Färdigställandegaranti vilket ändrats av Boverket som jag anser är tokigt). Jag har själv ett spira 211 och Hjältevadshus levererar dessa med enbart oinredd övervåning antingen isolerat tak eller bjälklag. Övervåningen utförs av kunden anlitad entreprenör och när man sätter in värmen kan det bli läckage i utfört arbete vilket ej är husleverantörens ansvar utan utförarens. Hjältevadshus levererar inte med vatten på plan 2.
 
En liten uppdatering:

Hjältevadshus har nu varit på plats och konstaterat att man lagt några plåtar fel på taket, vilket har gjort att det läckt in snö/vatten. Dom har nu rättat till plåtarna. Nästa vecka ska man ta hit en person som ska mäta ut fuktskadorna. Därefter ska man bestämma hur vi ska gå vidare.

Om några plåtar har legat fel så har dom ju gjort det från början och då har taket läckt mer eller mindre i 2.5 år. Jag tror att fuktskadorna är ganska omfattande.
Det som är positivt ur min mening är att om man nu konstaterat att några plåtar har legat fel, har man ju själva tagit på sig ansvaret. Det är dom som gjort taket och ingen annan har varit där.
Det är även bra att man kommer ta hit någon som mäter fuktskadorna.

Tycker ni jag ska nöja mig med detta och låta dem mäta ut fuktskadorna och åtgärda dem. Eller ska jag utöver deras fuktskadekontrollant ta hit en oberoende besiktningsman som tittar på skadorna?

Ska jag i sånt fall göra det direkt, eller när dom är klara med sitt?
 
Redigerat:
Mats-S
Har du några bilder på plåtarna?
Var det plåtarna i ränndalen i takvinkeln?

Skulle vara intressant att se hur det ser ut, kan nog även vara bra för din egen skull att dokumentera hur det ser ut innan man åtgärdar felet.

En "lessons learned" kan nog vara att man årligen ska kolla upp sina vindar och se att allt är ok på insidan av taket ...
 
John Smith skrev:
Har du några bilder på plåtarna?
Var det plåtarna i ränndalen i takvinkeln?

Skulle vara intressant att se hur det ser ut, kan nog även vara bra för din egen skull att dokumentera hur det ser ut innan man åtgärdar felet.
Jag var inte hemma när dom var på besök. Dom åtgärdade plåtarna direkt så jag har tyvärr inga bilder.
 
Jag hade sett till att vara med när de gör besiktningen.
 
  • Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
Har haft en bra dialog med Hjältevadshus. Dom har som sagt redan åtgärdat de plåtar som dom lagt fel. Dom ska nu utvärdera den uppkomna fuktskadan och har lovat att åtgärda allt och föra logg.

Jag kommer vänta med att skriva något mer tills ärendet är utrett och skadorna åtgärdade. Min förhoppning är att Hjältevadshus kommer att lösa detta på ett korrekt sätt.

Återkommer när skadan är åtgärdad.
 
  • Gilla
Rickie och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.