Nu åker den medeltida oljepannan ut efter att ha slurpat i sej 3,5 kubik på 6 mån en mild vinter som denna. Istället blir det en Comet panna och Viking Bio från pelletsbaronen. Hoppas att pellets priset och bättre verkningsgrad kommer att få investeringen betald inom 3 år. Lägger om taket och isolerar detta i vår också, tidigare endast fläckvis isolerat en englas gjutjärnsfönster‚

Finns det någon anna Viking här?

plexi
 
Då får man passa på att gratulera, och hälsa välkommen till klubben!
Vi kör Comets lillebror Joker, samt Viking Bio från Värmebaronen sedan ett drygt år tillbaka. Kan inte säga att det har varit helt smärtfritt, men vi har tydligen lite speciella omständigheter, och råkade ut för en dålig installation. Ser fram emot att kunna utbyta mer tips och erfarenheter.
 
PLexi: Så bra att du skaffar en ny panna innan jag gör det, så kan du ju få ta alla smällar och sen berätta precis hur man ska göra ;D

Varför blev det just Värmebaronen? Vilken återförsäljare?
/Kristian
 
Hej Kristian

Som du vet ligget huset lite lågt och man behöver elda i det för att få drag i luften och få torrt i källaren, därför byter vi oljan mot pellets. Vi har ju pannrum…

Att det blev Värmebaronen är att jag tycker dom verkar gediget byggda jämfört med mycket annat på marknaden samtidig som vi blev väl bemötta av både företaget Värmebaronen och dess återförsäljare som var hjälpsamma och kom ut och kollade våra förutsättningar. Många rörisar kan bara välja och vraka bland jobben. I somras ringde jag till 22 rörläggningsfirmor en kom ut och kollade med orkade inte skicka offert. Den gången slutade med att jag drom om alla ledningarna till kök och badrum själv, men en panna varken vågar jag (ännu…) eller har tid att koppla in själv.

Thermias produkter var jag sugen på med deras installatörer sa bara ett pris över telefon och ville inte åka ut och titta, en annan av dem vill ha betalt för att komma och titta… Det är den andra gången jag råkat ut för att hantverkare vill ha betalt för att komma med offert, vill dom inte ha jobb?

PS, den kommer vara färdigt installerad den 10 Februari om du och frugan vill komma ut och inspektera… ;)

Vad tror Ni att Ni skaffar för värme? Värmepump av nåt slag, Pellets eller vad? Har Ni tillgång till huset?

mvh plexi
 
Sanslöst med folk som tror att dom ska få betalt för att komma och kolla och ge offert! Jeeez...

Vi tar över huset 1/2, alltså nästa vecka :) Då blir det att åka dit direkt och riva upp golv så att vi kan se hur allt ser ut undertill och sedan ta dit den byggfirma vi haft rätt mycket kontakt med så att DOM får se hur där ser ut, ge oss råd om vad vi ska göra, boka upp deras tid för sådan vi inte vill göra själva (gjuta grund t.ex.). Mycket jobb, men det ska bli otroligt kul!!

Vi har diskuterat värmesystem fram och tillbaka...fram och tillbaka...fram och tillbaka. Man kan väl säga såhär: Hade jag TROTT att el-priserna inte skulle gå upp speciellt mycket närmsta åren hade vi valt jordvärme. Men nu är inte så fallet. Det mesta jag läst tyder på att de svenska priserna kommer att utjämnas med övriga EU och då kan man aldrig räkna hem en VP-lösning. Alltså, då kvarstår någon form av förbränningsalternativ, d.v.s. ved eller pellets. Ved hade varit trevligt eftersom det är billigt, pellets för att det är något bekvämare och ändå hyfsat billigt. Att elda i ved-pannan en gång om dagen är kanske inte riktigt min grej. Men ett alternativ vi kollat på är en kombi-panna som man eldar ved i, men som man kan haka på en pellets-brännare till. Så eldar man ved tills man spyr, och köper sen en pellets-brännare :)

Fast vi vet inte riktigt var vi ska husera en panna...vi har ett utrymme i ena änden av huset som idag är ett stort förrådsutrymme (säkerligen 5*3meter stort) och i rummet finns en skorsten (som går i en vägg, så att säga) så där skulle man nog få plats med panna, ack-tanker etc. MEN, Sara har andra planer för det rummet *suck* så det blir nog inte där (blir nog grovingång med tvättmaskin/tumlare, klädförvaring etc). Men sen har vi även ett ganska stort uthus som man skulle kunna använda. Där är skosten eftersom man tidigare tvättade där inne (ved-eldat tvättkar) och gott om plats för både panna, ack-tankar, pellets-förråd/ved-förråd osv. MEN, då får vi göra nån kulvert-lösning för att få in "värmen" i huset...Hm...klurigt. Sånt vet jag inget alls om än, så nu börjar DEN efterforskningen ;D

Oavsett system så blir det vattenburen värme, troligtvis golv-värme...

Ja, vi kan ju höras av när ni installerat ert system! Hade varit kul att komma och kolla! Hur mycket fick ni ge för hela kalaset?

 
Yondalar skrev:
På www.novator.se Dialogen har ni mycket "pelletbrännarsfolk", likaså på www.energifirman.com
Glöm inte http://www.pellets.info/index.php.

Ännu mer "pelletsprat".
 
Plexi: Är din Pelletspanna på plats eller? Funkar det bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.