Vi renoverar vårt funkishus, byggt 1936. När vi köpte det var det sönderrenoverat i 90-talsstil.😩 Sakta men säkert försöker vi få det tillbaka i originalstil, inte slaviskt, men snyggt och funktionellt.
Just nu håller vi på med hallen. Har bl. flyttat en vägg, och fixar golvet i entren. Hallen är stor, och tanken är att golvet ska vara enhetligt med köket som står på tur efter hall och trapphus. Vi är sugna på trägolv, typ furuplank, i kök och hall. Vid själva entren vill vi ha en del i klinker.
Nu till mina frågor ... funkar furugolv i den här stilen? Typ vitoljat? Rutigt linoleum vore såklart coolt och rätt, men köket är rätt stort, och om det ska gå ut i hallen, blir det väldigt mycket mönstrat, och vi vill ha lite enhetligare, lugnare. Och trä är alla gånger skönare att gå på. Och så klinker... det kommer bli ca 5 kvm vid dörren, det finns så mycket att välja på! Först tänkte vi kvadratiska plattor i mörk sten, granit, eller marmor. Sen hittade kjag mosaikplattor, både med små kvadrater, och i marmorkross. Blir det plåttrigt? Hur ska vi tänka med material och färgval?
Ideer, tankar och inspiration önskas!
 
Kul att ni tänker originalstil för renoveringen. Har ni forskat på vilken typ av plattor och storlek man använde på den tiden? Stora plattor är snyggare och mer praktiskt i en hall tycker jag. Tänk på att fogarna ska rengöras ibland tex :(
 
Ja vi har kollat lite, verkar vara kvadratiska plattor i marmor eller kalksten. Tror även det brukar vara typ 15x15 cm, det har vi i källaren som är original. Jag tycker även att det är snyggare med mindre rutor när det är på ett så pass litet utrymme.
 
Mosaik kan vara snyggt, kanske 5x5cm eller mindre?
 
Hmmm, jag fick mer 70-talskänsla på dom, men det är jag det.
 
Ja det är det som ärsvårt att veta. När jag googlar på klinker 30-tal så hittar jag text om att man använde marmor eller kalksten, kvadratiska plattor, eller mosaik. Men det är väldigt dåligt med bilder och då får man ingen uppfattning om hur det såg ut...
 
Supersnygg och rätt känsla för huset ;)
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Ja, visst könns det så! 😄Bara att välja storlek på plattorna...
Och nån ide om furugolv...?
 
BirgitS
Nu funderar vi på fiskbensparkett i hallen, där det inte ska vara klinker, samma parkett som fortsätter sen i matrum och vardagsrum. Då kan köket "få" ha spontgolv, det var vanligt har jag förstått, eftersom kök då var bara just kök, och inget att visa upp.
 
BirgitS
Linoleum eller liknande var nog det vanliga i kök i hus byggda på 30-talet för plankgolv ansågs vara gammaldags och för bondgårdar.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.