Vi har ett vansinnigt fult proppskåp som jag tänkte gömma genom att bygga ett skåp att sätta över.

Jag vill ha dubbla luckor till skåpet och dessa behöver vara 21-26 cm breda. Höjden är inte så viktig utan kan vara 50-90 cm.

Någon som vet var man kan hitta sådana luckor gärna i lite "antik" stil, typ:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70205480/
 
Antingen fräsa ur från MDF på egen hand,

eller på ett enkelt sätt göra en dörr med en 16-18mm's limfog eller mdf skiva och på det limma på en "spegel" av 4 mm mdf. Då får du måtten du själv vill ha. Beslag till det finns lite överallt, http://specialbeslag.se t ex..

eller finna en färdig dörr på IKEA eller annan kökstillverkare och kapa till mått så det blir bra, med hänsyn till att speglarna kan hamna lite var som.

sen tar mina idéer slut tyvärr
 
tommib
Att bygga en spegel av tunn MDF som michfris föreslår ovan är nog det bästa jag kan komma på också, om du inte kan tänka dig att bygga skåpet i ett format som tillåter dig att använda en färdig lucka från IKEA (vilket i kombination med ett väggskåp troligen är den absolut billigaste lösningen). En variant är t.ex. Bestå vägghylla för pocket (20cm djup) med tillhörande dörr i formatet 60x64cm. Det är inte vad du frågar efter men ett förslag på något enkelt.

Gångjärnen kan du faktiskt köpa på IKEA ändå. Det är billigt och väldigt enkelt att montera dem i en egen MDF-dörr. Du borrar bara ur stora hålet med en kvistborr. Måtten får du genom att köpa billigaste dörren från IKEA, eller bara mäta i varuhuset. Se till i så fall att du tar den varianten som ska skruvas fast, inte den som kläms fast i hålet.
 
Man kan försöka att hitta ett färdigt väggskåp med dörrar som man kapar på djupet. Det gjorde jag och slapp myckeet arbete med passningar mm. hade också plats inuti under själva proppskåp för reservproppar, glödlampor och två ölburkar.
 
  • Gilla
rock_fc och 1 till
  • Laddar…
Det går naturligtvis att bygga egna dörrar men fräsning är verkligen inte min grej. Platta dörrar och och sedan bygga en egen spegel är en variant som jag funderat på.

Jag hade gärna tagit ett färdigt skåp och byggt om men problemet är måtten. Skåpet måste vara minst 42 cm brett men får inte vara bredare än 52 cm (vi har dörrar på varje sida om proppskåpet). Samtidigt behöver höjden vara minst 90 cm om man skall dölja hela centralen.
 
Leta efter högskåp. det finns såna med b=50.
 
  • Gilla
Sammibee3
  • Laddar…
Det går väl också att fråga ngt lokalt snickeri el finsnickare?
Då det ska vara ett litet och enkelt skåp/dörr så borde det ju inte bli så dyrt?
 
tommib
Kolla på badrumsskåp om du ska ha något färdigt. Annars är det ett bra förslag att fråga ett lokalt snickeri.

En fråga som är väldigt viktig i sammanhanget är hur skåpet fästs i väggen. Med tanke på att elcentralen sitter där är det ju hög risk för rör i väggen...
 
I en lägenhet jag hade hängde en låda över skåpet, en elektriker som såg det muttrade lite grann.
 
Oldboy skrev:
Det går väl också att fråga ngt lokalt snickeri el finsnickare?
Jag vill nog göra ett försök själv innan jag anlitar ett proffs.

tommib skrev:
En fråga som är väldigt viktig i sammanhanget är hur skåpet fästs i väggen. Med tanke på att elcentralen sitter där är det ju hög risk för rör i väggen...
Hos oss så går alla rör rakt upp i väggen in i taket.

slaskman skrev:
I en lägenhet jag hade hängde en låda över skåpet, en elektriker som såg det muttrade lite grann.
Vad var det som elektrikern muttrade över? Jag tänkte hänga skåpet på vinkeljärn så att det gör lätt att lyfta ner.
 
Jag gjorde exakt det som Thomas_Blekinge beskrev ovan. Dvs. köpte ett IKEA-skåp som jag sågade ner på djupet till nånting i storleksordningen 20 cm. I princip kan du göra det med en fogsvans som enda verktyg.

I mitt fall köpte jag ett skåp som var typ 60 brett och 30-40 högt med vitrinlucka som var hängd i överkanten. Hittar ingen bild eftersom jag sålde lägenheten för ett dussin år sedan. Typ 1-2 timmars jobb totalt.
 
Det låter helt klart som den enklaste lösningen. Problemet är att jag troligtvis måste hitta ett 60 skåp som går smalna av till c:a 50 cm och som dessutom är 90 cm högt.

Har skissat lite på hur jag skulle vilja ha det.

Handritad skiss av ett skåp som gradvis smalnar av, ritat på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En handritad skiss av ett skåp som smalnar av, på rutigt papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nåt om att det inte var tilllåtet att kapsla in det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.