har jag tänt i pannan för första gången denna eldningssäsong. Jag har också monterat en automatisk avluftare på pannans stigarledning. :)
 
har jag modifierat och förbättrat mitt expansionskärl.
Jag har tillverkat och monterat en nivåförhöjande ”lyra” till ångblåsledningen. Jag hade problem med överspill till exp när systemet var genomvarmt. Jag tror att det problemet är löst nu.
Är det ingen annan som också har något av vikt att berätta? :)

 
Hmm har inte alla automatisk avluftare till sina system.. ???

De trodde jag va standard att dessa monterades..
 
Är det ingen annan som också har något av vikt att berätta?
Det skulle väl kanske vara att jag blåst ur all VA i min dotters lägenhet och hoppas hinna få till vatten och avlopp under helgen :p
Små barn .........osv
 
Hmm har inte alla automatisk avluftare till sina system..  

De trodde jag va standard att dessa monterades..
Jodå, luften i mitt systemvatten går automatiskt upp och kommer småningom ut via det öppna expansionskärlet.
Men min (felaktiga :-/) rördragning från panntoppen gjorde att laddpumpen sög med sig lite luft innan luften han ta sig upp till kärlet.
Jag kunde ha löst problemet genom att dra om rören lite grann (och borrat ett nytt hål i taket).
Men istället valde jag att montera en automatisk avluftare (och slapp borra hål).
Det verkar i alla fall fungera för det porlar inte längre i laddpumpen. :)
 
BAS skrev:
Det skulle väl kanske vara att jag blåst ur all VA i min dotters lägenhet och hoppas hinna få till vatten och avlopp under helgen  :p
Små barn .........osv
Då har du jobb att se fram emot :)

Själv tänkte jag "förstöra en promenad" genom att försöka spela golf  i helgen 8)
 
idag har jag försökt få reda på värmefaktorns variation med tempen, både på ut o in, för olika luft/vatten vp:ar

men utan framgång :'(

jag förstår bara inte hur man kan påstå att en vp sparar si eller så mycket utan att ha den uppgiften samt husets energibehov och varaktighetsdiagram

de fall som jag detaljräknat på eller sett andra göra så har den sk COP aldrig varit ens i närheten av 3 på årsbasis

.........jag vill inte ha några exempel från egna installationer här och nu, ;)
utan kurvor eller länkar till do
och det tackar jag å det ödmjukaste för ;D
 
idag har jag försökt få reda på värmefaktorns variation med tempen, både på ut o in, för olika luft/vatten vp:ar

men utan framgång
Hoppas att du får tag på användbar info .
Ställer inte tillverkarna upp? eller är det hemligheter?
 
dom ska inte komma undan ;)
hemligt? vet ej - ialla fall inget dom skyltar med på hem-/marknadssidorna
och då kan man ju börja tro att det kanske inte är riktigt såå bra, eller?

men det finns ju duktigt vp-folk här och dom måste ju kunna detta
så jag tänkte att ngn måste ju ha tillgång till länkar
 
Du har nog rätt, det borde komma länkar till bra info.
 
... har jag dragit om kabeln för automix 20 så man kan få igång värmen nu när det är minusgrader under vissa nätter.
 
Dem00niX skrev:
... har jag dragit om kabeln för automix 20 så man kan få igång värmen nu när det är minusgrader under vissa nätter.

Får man fråga vart du köpte denna manick? Och hur många svenska pesetas du fick ge för din..
Tycker Automix verkar var en passande produkt för mig men inte lyckats hitta nån ÅF.. >:(
 
har jag ändrat till RoKe.
Mvh. Robert K.
 
meskola ... Jag fick med min manick när jag köpte mitt värmesystem. Men kolla här så hittar du den : http://www.vvs-butiken.nu/evr.htm

Eller gör en enkel sökning på automix 20 på google.se
 
…har jag lärt mig att fiberpackningarna (som tjänstgör som läck/översvämningsskydd) i toppen på avluftare ska tas bort om avluftaren monteras ute där det finns risk att regnvatten eller snö gör att packningarna sväller och på så vis förstör avluftningsfunktionen.
(värt att tänka på om avluftare monteras ute på tex solfångare)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.