Hej!

Vi håller på att bygga nytt och fönster har just monterats från SP-fönster och med lösa spröjs och då menar jag verkligen lösa. Jag trodde lösa ändå innebar att de satt fast med ett visst mellanrum men att de var avtagbara. Ska det verkligen innebära att de går att skjuta upp och ner??! Har inte märkt av detta på några av de fönster vi tittat på. Känner mig ledsen och besviken just nu om det verkligen ska vara så här....
 
Det låter märkligt men det finns olika typer av lösa spröjs och är svårt att säga utan kunskap om just ert specifika val av fönster och spröjs. Varje tillverkare har sin lösning för spröjs och varje modell hos en tillverkare kan skilja.

När vi bytte fönster för drygt ett år sedan var just valet och kombinationen av spröjs det som avgjorde vårt val av fönstertillverkare.

Det bästa du kan göra är att prata med leverantören av era fönster, prata med SP och titta på motsvarande i någon utställning.
 
Tyvärr är SP lösa spröjs konstruerade så att de kan glida i höjdled, andra tillverkare har lösningar där spröjsen sitter bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.