"PRISER OCH UTMÄRKELSER: Nominerad till Träpriset 2016". Arkitekter är en sluten sekt som är avskild från resten av samhället. De gillar sina lådor som byggs överallt.

Att inreda med plywood är väl en dagslända och det kommer se bedrövligt ut om tio år när det gulnat ordentligt. Utsidan ser ut som provisoriska skolbaracker.

Väldigt fin tomt i alla fall och jag gillar entrén, takfönstren, planlösningen och delar av interiören. Bilden nedan till exempel. Intressant arkitektur över lag.

Modernt vardagsrumshörn med plywoodväggar, korgstol och stort fönster med utsikt över grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tycker att det ofta är svårt att para ihop något väldigt gammalt med något väldigt nytt. Men jag gillar planlösningen på tillbyggnaden och tycker att de fångat ljuset bra, tillbyggnaden är även väl placerad på tomten och förrådet/gästhuset ramar in på ett fint sätt. Dock delar jag inte den förtjusningen för råa väggytor av omålad plywood som många arkitekter gillar idag. Om jag hade byggt till detta hus hade jag nog försökt lägga alla sovrum i gamla delen och istället ha vardagsrum och kök i nya delen då jag inte gillar uppdelningen av kök och vardagsrum i olika rum.
 
Som lite motvikt mot alla surpellar här får jag väl säga att jag gillar detta. Modernt med en skön air av 1950-60-tal. Min enda reservation gäller också all naken furu, som kommer gulna och mörkna. Jag skulle övervägt någon form av ytbehandling för att behålla den ljusa träfärgen.
 
f91jsw skrev:
Som lite motvikt mot alla surpellar här får jag väl säga att jag gillar detta. Modernt med en skön air av 1950-60-tal. Min enda reservation gäller också all naken furu, som kommer gulna och mörkna. Jag skulle övervägt någon form av ytbehandling för att behålla den ljusa träfärgen.
Ogillar att bli kallad surpelle i ett diskussionsforum bara för att jag inte delar dina åsikter.
 
  • Gilla
Uffe-Nacka
  • Laddar…
Jag gillar också detta. Samma reservation som f91jsw om den obehandlade furun dock. Jag tycker ofta att tillbyggnader på gamla hus blir bäst om man bryter stilen helt. Vilket man gjort i detta fallet. Snyggt!
 
Marlen Eskilsson skrev:
Och så mina kommentarer till kommentarer!
[länk]
Bra skrivet! Kan hålla med i varenda sak!
Däremot tycker jag inget direkt i den här tråden gör det befogat att gå in med pekpinnar (medveten om att det du skrev skall tolkas även generellt). Folk har uttryckt sina åsikter om designen och stilen, utan att för den delen vara otrevliga eller "mobbande" anser jag.

Husägarna, i detta fallet och även i många andra fall, är med största sannolikhet högst medvetna om att de valt ett ganska djärvt alternativ för sin tillbyggnad. Och är man djärv och sticker ut från mängden så är man nog innerst inne även beredd på att folk kommer att både risa och rosa. Och det beror varken på att folk är "surpellar" som någon skrev (och som därmed stod för kanske det enda påhoppet i tråden) eller nån jantelag utan för att smaken mycket riktigt är som baken, men många bakar drar ändå åt samma håll, så att säga :)

Som husägare och eventuellt aspirant på att göra egen tillbyggnad så kan det vara ganska stort värde i att få ett någorlunda snitt av folks tycke och tänke, då jag får en fingervisning om vad som går hem i stugorna och vad som inte går hem lika bra. Viktig kunskap om man har för avsikt att sälja inom överskådlig framtid och inte vill bygga "sönder" huset (ur marknadens synpunkt).

Familjen som äger detta hus är antagligen själva helt nöjda eftersom de bestämt designen, så de borde inte hänga upp sig nämnvärt på vad andra tycker, det är ju de själva som skall bo där i förhoppningsvis många år framöver.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Skulle vara kul att få veta om arkitekter passar på att testa material och lösningar när de låter bygga sina egna hem.
Jag hade absolut gjort det.
 
Självklart gör vi arkitekter det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.