Har ett hus med stående panel målad med röd slamfärg. Fasaden byttes för några år sedan och då gjorde man en snålrenovering och struntade i den vita vattbrädan som satt där från början när huset byggdes.

Jag vill sätta dit en vit sockelbräda/vattbräda igen.

Kan man spika sockelbrädan + vattbrädan utanpå panelen, eller måste man ta av panelen så att den slutar på sockelbrädan?
 
Redigerat:
Vattbrädan satt väl troligen där av någon av tre orsaker; antingen är den ditsatt för att ersätta tidigare uppruttnade nederkanter av den stående panelen, eller också för att kraga ut panelen över en ojämn sockel så att vattnet inte rinner in i grundmuren. Eller möjligen bara för att man rent estetiskt tyckte att det var en snygg detalj.
Närbild av en vattbräda som utkragar över en ojämn stensockel vid en husgrund, med lutning för avrinning och estetisk detalj.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(Bild snodd från nätet, där vattbrädan BÅDE är en utkragning över grunden och en snygg detalj)

Omöjligt att veta skälet i just ditt fall, men det bästa är förstås att vattbrädan går in under panelen och att den lutar utåt-nedåt, så att inte vatten letar sig in bakom.
Om det sedan är enkelt att göra så i ditt fall är svårt att säga - kanske är den stående panelen spikad på läkt så att om du sågar av den nedersta decimetern så hänger hela underdelen av panelen i luften och måste spikas i någon ny läkt?
 
Att spika vattbrädan utanpå är direkt fel. Jag vet att många slarvbyggare gör så men det ruttnar i förtid.

Bräderna måste kapas snett och vattbrädan sättas in med lutning utåt och minst 5 mm springa mellan brädändorna och vattbrädan. Likväl kommer det att hålla sämre än en nederkant utan vattbräda.

Är du säker på att en vit vattbräda var ursprunglig. I alla fall var den knappast vit ursprungligen på en röd fasad.
 
Kapa nederdelen med skena och sänksåg så kanske du kan få dit vattbrädan under panelen ändå?
 
Vattbrädan måste in under fasadpanelen annars ruttnar det snabbt upp.

Jag reparerar min gamla loge så att den nedre tredjedelen av fasaden tas bort och ersätts med nya brädor. I skarven sätter jag en vattbräda. Fasaden sågas av med cirkelsåg och styrbräda. Ca 22.5 grader lutning på brädändar och vattbräda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.