Har komunen tryckspolat rören innan stoppet uppdagades?
Felet kan vara orsakat av andra aktörer.
Det är tyvärr troligt att nuvarande ägare får stå för ny grävning och rör, är det inte långt så är det en ganska lätt operation, tar inte lång tid.
Det som kan ställa till problem är om man har de gamla rören ingjutna i grunden, bila upp golv är mera kostsamt samt återställning än markarbete utanför fastigheten.
Mvh P-A
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
evergrey66 skrev:
Tack för vidare svar. Jag har lagt bollen hos dom och förklarat att det är dom som måste gå vidare för att kunna konstatera vilken åtgärd som krävs. Hoppas det räcker annars vet jag inte hur jag skall avsluta på ett inte otrevligt sätt.
Som sagt, man bör vara tydlig, det betyder inte att man är otrevlig
Att dom numer äger huset och måste drivan frågan, och får återkomma om dom kan konstatera att det är ett fel som funnits sedan tidigare och vill driva det, och att det inte är detsamma som att det verkligen är ett dolt fel som ni skall ansvara för, är inte att vara otrevlig.

/K
 
  • Gilla
evergrey66 och 1 till
  • Laddar…
O
För att lägga lite sordi överstämningen här... Så att filma rören krävs normalt sett inte för att ens undersökningsplikt skall ha uppfyllts. Det finns en dom från hovrätten där de inte skriver av avloppets livslängd. Så det gäller att ha en bra jurist som kan få fram fakta som gäller. (även om vi alla här vet att ett avlopp har en begränsad livslängd)

Men det är väldigt intressant att filma hela stammen, så man får reda på hur illa ställt det är. Än så länge vet vi bara om att det finns makadam i avloppet. Varken er eller mindre, det är väldigt väsentligt till hus man ska gå vidare.
Det kanske inte finns någon förklaring annat än att någon slängt ner gruset.Då är det inget fel utan det behövs en kraftig spolning av stammarna. Så mer bevis....

Men mitt råd är, sitt ner och ta det lugnt. Gå inte med på att betala någonting. Jag tycker att vänligt men bestämt avvisar deras påståenden. är en helt korrekt väg att gå.
 
Har du en länk till den domen i hovrätten?
 
Tror det finns en tråd om detta här.

I det fallet var problemet att det var oväntade markrörelser som fått avloppsrören att separera eller orsaka bakfall. Trots att avloppet var ~60 år gammalt bedömdes det som ett dolt fel eftersom det inte kunde förväntas. Ålder är alltså ingen garanti för att vilka fel som helst ska kunna finnas i en gammal anläggning.

I det här fallet låter det dock som att felet uppstått hastigt.
 
O
evergrey66 skrev:
Har du en länk till den domen i hovrätten?
Tyvärr inte... men länken ovan är den artikeln jag hänvisar till.
Jag inser att jag formulerat mig väldigt klantigt. Så jag pudlar lite :) För sanningen är den att jag tyvärr hänvisar till en artikel som i sin tur hänvisar till en dom i hovrätten. Klantigt av mig!
Men å andra sidan så hade inte säljaren någon vettig jurist...
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
O
hus520 skrev:
Jag vet inte om detta är samma

[länk]
Det var den artikeln...
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
H
En fundering. När dom filmar röret så borde problemet vara innan makadamet och dom borde ha sett var ifrån det kom med kameran. Eller tänker jag fel?.

Makadamet flyttas väl med vattnet och utåt.
 
O
hus520 skrev:
En fundering. När dom filmar röret så borde problemet vara innan makadamet och dom borde ha sett var ifrån det kom med kameran. Eller tänker jag fel?.

Makadamet flyttas väl med vattnet och utåt.
Det finns en del frågetecken i det hela. Det viktiga är att få reda på vad som är fel.... inte bara få höra att det finns makadam i stammen. Var kommer detta ifrån? Det finns en del frågor att ställa till köparen. Räcker det med att spola stammen så är det inget dolt fel. utan snarare underhåll
 
  • Gilla
evergrey66
  • Laddar…
Kanske missat men hur gammalt är avloppet?
Har fått uppfattningen att avloppet är från 50-talet men då är det ju lite konstigt med makadam i det.
Är avloppet bytt när det las in golvvärme för 10 år sedan tro?
 
Detta har inte med undersökningsplikt och dolt fel att göra. Detta handlar i första hand om NÄR felet inträffat. Det är knappast upp till säljaren att bevisa att felet inträffat efter överlåtelsen och därmed slutar diskussionen. Detta har bara med säljaren att göra om köparen kan bevisa att felet fanns när överlåtelsen sledde. Detta är dock iprincip omöjligt att bevisa och därmed är saken klar.

Vad hovrätten tyxker om undersökningsplikt borde inte spela någon roll, eller hur?
 
För att besvara de 3 senaste posterna.
Jag förstår inte riktigt var de har filmat ifrån men antagligen efter makadamen på väg "ut".
Konstigt nog så finns det mig veterligen 4 ställen de kunde filma ifrån. Men jag vet inte hur stor en sådan kamera är. Det finns till och med en inspektionslucka utanför huset i trädgården.

Jag tycker också som odjuret att man får väl blåsa ut skiten och SEN filma så att man hittar ett ev fel.
Avloppet är från husets början, alltså 51 eller 57 kommer inte ihåg riktigt, det har alltså inte bytts.

Jag anser som lekman att felet inte funnits när vi bodde där. Inte heller första, andra, tredje, fjärde eller femte månaden efter de bott där.
Även om det skulle visa sig ATT något rasat så har vi inte vetat om det eller haft problem under de 10 år vi bott i huset.
Slut på meddelande

:)
 
Och här är senaste emailet från nuvarande ägarna till oss i dag..

Hej igen!
Nu har - - - - - - - varit här i 2 timmar och försökt suga ut makadamen. Tyvärr så gick det inte och suga ut allt, han sa samma sak att det är risk att allt rasar ��, men det är röret som har rasat exakt var kan han inte säga, men någonstans mellan handfatet och där elskåpet sitter. alltså rör det sig om 2 meter ifrån toalettstolen (han gick in med kameran från toalettstolen)
enda lösningen är att antingen gräva eller borra i golvet (men i.o.m att han inte jobbar med sånt kunde han inte säga exakt vilken). måste nu ta hit en inom området.
Och vi pratar om en kostnad på ca 70000 kr
 
Varför fortsätter du att ha en dialog med ägaren om detta?

Bra, dom vet vad som är fel och vad det kostar, då kan dom planera sin ekonomi efter det.

Du behöver sluta vara inblandad i felsökning osv och bara konstatera att det är deras hus och deras sak att fixa saker som går sönder. Huset var helt när du sålde det.
 
  • Gilla
Storstadsbo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.