Det kan ju IOFS vara mätaren. När jag läste av mätaren på pappas gamla backstuga från 65 i somras så hade det gått -34KWh, eller också 100000-34 KWH. Ingendera troligt. Testade stänga av allt och då kröp mätaren, bakåt, inte mycket, men märkbart. Har nu fått en ny :)

Vi har ungefär lika stort hus som du, dockt mybyggt och har ca 7000KWh/år.

25,41 MWh/år
84,69 KWh/m2/år

30,71 MWh/år
102,36 KWh/m2/år inkl hushållsel
 
Dark_Helmet skrev:
Snubben som installerade vår värmeväxlare sa att alla element skulle stå fullt öppna så att växlarens regulator kan sköta jobbet. Annars kan du få oönskat "svaj" i systemet när du har två regulatorer som försöker styra samma sak.

Han nämnde dock inget om huruvida energiförbrukningen skulle påverkas. Vi har faktiskt också fått strypa elementen i ett par mindre rum eftersom de blir för varma annars. Men de flesta element står fullt öppna.
Hmm, det tycker jag låter lite skumt.
Varför inte låta termostaterna jobba som de ska i varje rum?
Regulatorn, som i vårt hus enbart styrs av utetemperaturen. kan ju inte kompensera för tex solinstrålning i enskilda rum.
 
200 kvm 1,5 plan + 30 kvm garage+förråd som håller 15-19 grader, annars ca 21 gr.
Hus fr 76, 200+150 mm isol vindbjälklag sedan 1996 och originalisol i väggar. Originalfönster.
Breddgrad 57, årsmedeltemp knappt 7 grader.
Senaste året bara 20 MwH utan att ha snålat. Tidigare år 25-27 Mwh.
El 7500 kWh. 2 vuxna 3 barn varav 2 tonåringar.

Mätaren har bara suttit uppe 48632 timmar (snart 6 år). Under denna tid har den dragit 132 MWh. Det blir en snitteffekt på 2,7 kW. Just nu med 0-gradigt väder drar huset 4,5 kW i värmeeffekt. Som mest i vinter har det väl varit uppe i 8-10 kW när det var neråt -10.
 
Hej!

Det vore intressant om ni ville uppdatera era värden lite för varje månad som går!
 
November klart, 1.77 MWh värme och VV. Jag tycker det låter lite mycket?
Det är ett nybyggt enplanshus på 175 m^2 med FTX, placerat i höjd med Vänern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.