Hej igen!

Nja, om jag har 3.60 kan jag göra två sovrum där det ena blir ca 210x240 med plats för två sängar på vardera vägg och dörren i mitten samt ett sovrum och det andra 210x230 med plats för en våningssäng. Det ger mig ett badrum på ca 120x140 vilket kanske räcker... Lite osäker på var de 3.60 för loftet räknas ifrån. Ska ringa CA boden och fråga.

/Maxen
 
Maxen skrev:
Hej igen!

Nja, om jag har 3.60 kan jag göra två sovrum där det ena blir ca 210x240 med plats för två sängar på vardera vägg och dörren i mitten samt ett sovrum och det andra 210x230 med plats för en våningssäng. Det ger mig ett badrum på ca 120x140 vilket kanske räcker... Lite osäker på var de 3.60 för loftet räknas ifrån. Ska ringa CA boden och fråga.

/Maxen
Fick du någon klarhet hur/om det funkar ?
Om toan blir så liten som 120x140 så får du nog inte in ngn dush ?

/K
 
Hej!

Nja, jag tänkte om lite och drog ner på andra krav. Nu blir badrummet ca 1.20x2.00 vilket kommer räcka "mer än väl". Handfat+toa+dusch längs samma vägg (se bifogad bild).

Jag har nu gått över till att förstå hur jag ska göra grunden, eller snarare tala om för entreprenören hur grunden ska vara så det går framåt :)

/Maxen
 
  • planlosning_9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Maxen skrev:
Hej!

Nja, jag tänkte om lite och drog ner på andra krav. Nu blir badrummet ca 1.20x2.00 vilket kommer räcka "mer än väl". Handfat+toa+dusch längs samma vägg (se bifogad bild).

Jag har nu gått över till att förstå hur jag ska göra grunden, eller snarare tala om för entreprenören hur grunden ska vara så det går framåt :)

/Maxen
Det där såg ju väldigt trivsamt ut.
Nästan så jag bli inspirerad att tänka till lite ang. min egen planlösning :)

Jag har ju dock en braskamin att ta hänsyn till också, sen vill jag gärna ha en väldefinierad halldel eftersom vi tänkt vara där på vintern med snö och kyl och kläder som skall tas på av etc, men det kan man iof lösa med ett definierat golv (tex klinkers).

När är iaf leveransdatum preliminärt satt - i slutet av Maj kommer byggsatsen - så tills dess skall jag bygga upp min plintgrund.

/K
 
Vi tänker oss också ha klinkers precis innanför ytterdörren. Eventuellt tänker jag ha en vägg precis till höger om ytterdörren också för att ha "hatthylla" samt få en viss avdelning mellan hall och storstuga men tänker vänta med att ta det beslutet tills jag ser hur stor/litet det känns när huset väl är på plats.

/Maxen

Ps. Klaskarlsson. Jag ligger ca 3-4 veckor efter dig i min plan så jag kommer noggrannt följa hur det går och eventuellt lära mig något. Hoppas du inte misstycker :).
 
Maxen skrev:
Vi tänker oss också ha klinkers precis innanför ytterdörren. Eventuellt tänker jag ha en vägg precis till höger om ytterdörren också för att ha "hatthylla" samt få en viss avdelning mellan hall och storstuga men tänker vänta med att ta det beslutet tills jag ser hur stor/litet det känns när huset väl är på plats.

/Maxen

Ps. Klaskarlsson. Jag ligger ca 3-4 veckor efter dig i min plan så jag kommer noggrannt följa hur det går och eventuellt lära mig något. Hoppas du inte misstycker :).
Nej då inte alls, följ på du bara !
Sen återstår ju att se om du går om mig :)

Jag har ju två små barn så vi får se vilken fart bygget får. I slutet av maj är det som sagt leverans, men fram tills dess vill jag ha en grund lagd - så helgerna ser rätt uppbokade ut framöver...

Starta gärna en blogg du med så kan man följa din progress också där :)

/K
 
Jag har också två små barn så jag förstår vad du menar... Kommer nog inte gå så snabbt som man vill...

Mitten av juni kommer vårt hus. Tänkte leja ut att göra grunden, om jag nu får en acceptabel offert... Annars får jag väl göra det själv.

/Maxen
 
andersmc skrev:
Jag bor i Kristianstad kommun. Naturligtvis kan saker och ting variera mellan kommuner. Om din avstyckning innefattar även husutstakningen är du bara att gratulera!
En sak att tänka på när man pratar med kommuntjänstemän är att var och en sköter sin lilla bit och det är ingen som har någon helhetsbild. Den får man själv stå för.
I alla fall, här i Kristanstad får man betala 16000 för avstyckningen (bilda ny fastighet, utom detaljplan): Prislista lantmäteriförrättning 2007
Detta är alltså för att få din fastighet avstyckad och har ingenting med eventuella kommande hus på tomten att göra.
När det är dags att bygga kommer lantmätarna och gör utstakningen (5760 för ett fritidshus): Mätningsuppdrag
Hej Andersmc

Jag behöver inte betala någon utstakning, min stuga kommer att hamna ute på landet och har inga nära grannar. Bekanta till mej gjorde utstakningen själva och presentera det för kommunen, det var helt OK.
Jag tror att det beror helt på vart du bygger, om det är en stugby kan man förstå det här men utstakningen så att fritidhusen inte står som "huller och buller".
 
Anders_Nilsson skrev:
Tyvärr kostar även fritidshus att bygga. Räkna med runt 500000 för ett nästan nyckelfärdigt, kanske 250000 stomrest. Kolla in www.hogloftet.se för att få en uppfattning. Priserna kan variera oerhört. Sedan tillkommer markarbeten.

Det som kostar är arbetstid för hyrda snickare samt maskiner, snickerier och VVS. Du kan säkert bygga stomme, tak och dörrar/fönster för under 100 tusen i material om du gör allt jobb själv, men enda sättet att få ett billigt hus är att göra precis 100% av jobbet själv (ej el som kräver behörighet)


Jag hade gjort allt med elen också.. Dock får du ringa eon om att ansluta elen till nybygget. Dom sätter dit el mätare proppskåp utanför ditt hus 40 amp eller 50 amp Ja även drar lite el till ditt egna proppskåp samt mätaren då.
Är man lite kunnig inom el så räcker det att ha vg i ellära och vg i elkompetens A för att klara av det. Rättså mycket man bör tänka på endå. Tex ta fel dimmer en som dimmar 8 till 30 watt som då är till för led lampor också sätter du in en vanlig glödlampa till det. Ganska farligt dimmer strömbrytaren lär ryka och ja visst ganska farliga grejer för okynniga. Även sladdarna måste vara rätt i tjoclek på koppartråden. Men roliga är ju att man själv kan bestämma vilket rum till vilken propp och mixtra lite. Själv hade jag satt in 16 amp proppar till varje rum å för lite matte max watt för 16 amp? Volt gånger amperr = 230 * 16.= 3680 watt kan man bruka i varje rum då. Som är lika mycket som två dammsugare. Tänder en lampa på 60 watt till poff ryker proppen. Så 16 hade jag köttat in. Tänk på att jämnfördela alla 3 faserna. Fast man kör med 1 fas så måste du ha 1an fas plus nollan plus jord till något rum ett annat måste du ha 2a fasen plus nollan plus jord. Liksom stjäla ström från alla lika mycket. Sen när du ska koppla in 3 fas utag viktigt att man sätter det rätt. Är inte heller så svårt 3 faser 3 sladdar då som ger ström finns bara två olika sätt att bli.... Kan man teata och se på en vanlig 3 fas motor om du har kopplat rätt snurrar det med klockan är det rätt snurrar det mot klockan är det fel. Bara att kasta om två av faserna så blir det rätt. Innan gips skivor sätts upp invändigt så lägger så bygger alla kopplings anordningar och plast rör där sladdarns ska vara. Så viktigt att du inte glömmer något. För sladdarna träs igenom i efterhand när alla gipsskivor trall eller rågspont är uppsatt. Detta bara för att inte någon strömsladd ska bli skadad. Potential utjämning gör man idag ganska nytt vid fel så strömför man hela huset hehe japp kommer bara känna 10 volt. Vid el fel möts ström mot ström känner mig som en lärare orkar inte mer nu. Läs på som bara. Med allt ca 1200 sidor du behöver kunna utan och innan. I grund och botten är jag utbildad vvs are och jobbar som bil mekaniker.
 
  • Gilla
GiftfrittKvastskaft
  • Laddar…
Friskt kopplat hälften brunnet ;)
 
Haha, först en skönt trådlyft på 10 år, sen en lång harang om att själv fulkoppla el.... Ja jösses...
 
  • Gilla
nenne2 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.