Det talas en del om intelligenta hem och liknande här i forumet.

För den som kan lite om elektronik, vet vilken ända av lödkolven som blir varmast och har ett vettigt säkerhetstänkande så är det inga större problem att bygga utrustning till ett intelligent hem själv.

Frågan är dock vad man får göra ? Nu menar jag inte vad man får installera, utan vilka prylar man får tillverka.

Om man inte får tillverka något själv alls som installeras fast, finns det då några färdiga *prisvärda* moduler som tar någon enkel styrspänning in och styr 220V ?
 
Yes, det finns en hel del bland vanliga PLC-system för t.ex. industrin.
Man kan använda b.la. Schneider-Electrics grejor och bygga upp ett härligt system med in- och utgångar.

De flesta PLC har antingen 115/230VAC eller 24VDC manöverspänning för grundenheten som styr ett antal reläutgångar med ingångsspänning lika manöver.
Kolla även Mitsubishi Alpha, Moeller Easy eller Siemens Logo.
 
Som vanligt, så handlar det inte om huruvida du har kompetensen eller ej, tyvärr.

Mig vetterligen får du bygga precis vad du vill och för vilka effekter, strömmar och spänningar som helst. Du får ansluta dessa till nätet, men inte som fast installation. DU bär dock allt ansvar själv.

Jag kollade precis hos elsäkerhetsverket, men där stod inget mer. Såg dock att det även är helt ok att reparera (nätansluten) utrustning själv.

Men som sagt, du får inte göra något arbete som har med en fast installation att göra.

Lite märkligt och inte logiskt, men så är det. I vilket fall som helst ytterligt irriterande för oss lödkolvsfantomer.
 
Vilket är det helt sjuka i hela vårt regelverk >:( Vill också minnas att om du sätter fast kabeln snyggt mot väggen, så räknas den som fast installation och blev med ens livsfarlig ...

 
Så fort jag hör "avsett för industrin" så får jag en känsla av att nånting är dyrt.

Nu ser jag att elfa har slutat sälja MOC 3020/3021/3040/3041-serien, men de säljer optokopplare som heter S21ME3/S21ME4. Dessa är s-märkta, och för att styra en hyffsad last så behöver man bara en triac i stil med BT139/BT140, samt två motstånd. Då kan man slå av/på det hela med 10-20mA styrström från valfri (i förväg vald spänning) mellan 2-3 och hundratalet volt.

I princip verkar det alltså vara okej att montera upp ett antal sådanadär blåa CEE chassiehanedon, och bygga en icke fast ansluten styrlåda som har ett antal uthängande blåa CEE sladdhonar på sig. Det blir inte snyggt, men vad jag förstått så verkar det iaf vara godkänt.

Finns det några färdiga godkända intagslådor som använder "apparatsaddar", d.v.s. den typen av kontaktdon som sitter på datorer och liknade ? De är LITE smidigare och mer prisvärda.

Helst skulle man ha ett godkänt multidon så att man bara behöver ha enstaka gemesamma noll- och jord-poler, det skulle underlätta kabeldragningen avsevärt.

När man tänker efter så är det nog ändå inte någon vidare idé att inte ha någon form av losskopplingsmöjlighet, men för 'mekarbruk' skulle förstås någon slags kretskortsdon duga bra.

Vad är egentligen "straffen" om nåt går snett resp om elleverantören eller likande får för sig att göra nån slags stickprov ?
 
Det verkar ju inte klokt det du tänker göra.
Om jag förstått dig rätt så ska du mata den fasta installationen med CEE-don? Var någonstans har du gränssnittet till den fasta installationen? Du måste ju någonstans även göra förändringar i den fasta installationen.
Det låter alldeles tokigt och som om du angriper problemet från fel håll.
Arbetar du på teater eller kanske på tivoli? Där är det säkert vanligare med anslutningsdon till utrustningarna.

Bryter du mot ellagen dvs. utför elinstallationsarbeten så kan det gämföras med att köra bil utan körkort och kan innebära allt från fängelse till böter. Straffen blir nog ganska lindriga om ingen förolyckats eller kommer till skada. Kräver naturligtvis att du blir upptäckt.
Det elleverantören kan göra är att stänga av strömmen till din anläggning fram till dess att den är åtgärdad av en behörig installatör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.