Status
Tråden går ej att kommentera.
Nu var det en del inlägg med mycket kunnande om den gåtfulla världen av magnetfält, elektriska fält, strålning mm, samt ännu fler okunniga inlägg men jag är rädd för att TS inte kommer att ta till sig detta. Han eller hon men inte hen har uppfattningen att de drabbas av elöverkänslighet.
Vi måste väl respektera detta obehaget. Men eftersom det är så ospecifierat än så länge kan vi lämna våra Maxwell-ekvationer i byrålådan.
Jag föreslå att stänga caset. Allt är sagt.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
Thomas_Blekinge skrev:
.....jag är rädd för att TS inte kommer att ta till sig detta....
Tyvärr är jag benägen att tro detsamma.
Och då är TS i händerna på psudovetenskapliga "hjälpare" både för sin diagnos, och själva saneringen :(
 
aries skrev:
För många år sedan hade jag en vän som var terapeut och arbetade med elöverkänsliga. De hade något slags rum där de kunde kolla om patienterna kunde tala om när de utsattes för elfält. Många kunde inte det men andra kunde faktiskt tala om exakt när elen slogs på och av.
Det enda jag kan säga om det är att om det var så att de faktiskt fick dessa resultat så publicerade de dem inte. Det finns inga sådana trovärdiga resultat publicerade.

Ett problem när man gör sådana här studier är dock att man alltid kommer att få folk som verkar kunna tala om när de utsätts för "fält," av ren slump. Vi har tyvärr inget sinne för slump, det är därför som statistik är ett så svårt ämne och det är tyvärr enkelt att lura sig själv även som forskare (en stor del av forskarutbildningen går ut på att lära sig hur man inte lurar sig själv). Det räcker bara att se på all den forskning som gjorts på paranormala fenomen, där man tom fått tidiga lovande resultat, som vid riktiga studier försvinner. Eller den medicinska forskningen för den delen. Man har gjort, och fortsätter göra, många liknande misstag där med.

Även de resultat kring "fält" vi faktiskt har är långtifrån tvärsäkra, effekterna är små, och vi saknar förklaringsmodeller trots att vi hållit på i ganska många år. Så även de kan komma att omvärderas i en framtid.


Så man måste vara försiktig även med de som säger att de fått sådana resultat. De är i de allra allra flesta fall. (I de flesta fall så är det dock enklare; det visar sig vid närmare studie helt enkelt inte vara sant. Sådana här utsagor kan förvanskas på många olika sätt. Inklusive medvetet.) Som läkarna ofta säger: "En studie är ingen studie."
 
MagHam skrev:
Tyvärr är jag benägen att tro detsamma.
Och då är TS i händerna på psudovetenskapliga "hjälpare" både för sin diagnos, och själva saneringen :(
Ska man gå efter ts sista inlägg, bryr han sig inte om vad som skrivits inte ens dom vettiga inläggen tyvärr. Ja kommer inte bli billigt och jobbig miljö att leva i när man inte kan använda el lika mycket eller alls.

Så kanske blir hjälpt eller så placebon som hjälper och verkliga problemet blir inte löst (som någon skrev om ventilation t.ex, men kanske ts inte har).
 
Kanhända någon elektriskt driven fläkt eller liknande skapar infraljud som i sin tur orsakar obehag?
(ursäkta eventuell upprepning, kollade i stort sett bara första och sista sidan)
 
Krikkan skrev:
Ett tips är att vissa kommuner ger ekonomiskt bidrag för elsanering. Jag känner även till elsanerade hyresrätter i kommunala bostadsbolagets regi.
Jag känner en kvinna som fick sin hyreslägenhet elsanerad och hon bodde i en lägenhet i Västra Frölunda uthyrd av ett av dom stora hyresbolagen i Göteborg. Det här var i slutet av 90 talet alternativt början av 2000 talet.
Ta kontakt med den förening som tidigare hette Föreningen för El- och Bildskärmsskadade (FEB), numera Elöverkänsligas riksförbund. https://eloverkanslig.org/om-oss/forbundets-historia/

Den föreningen har störst kunskap och har funnits längst och där kan ni få hjälp om hur ni ska gå tillväga både med ansökningar och hur ni ska bära er åt med elsaneringen av huset.
 
Jag skulle vilja ställa en fråga till TS som såvitt jag kunnat se inte ställts:
Reagerar ni likadant på andra ställen också? Typ på arbetsplatsen, på hotell, i tunnelbanan/på tåget, i skolan, på köpcentret, under gatubelysning etc.
Är det elallergi så måste ju symtomen visa sig någon annanstans också. Flera av plasterna ovan har ganska stor påverkan av el eller magnetism.
Om svaret är nej och problemet alltså bara finns hemma så är det ju nåt annat som är fel. Typ ventilation/mögel, hög/lågfrekventa ljud (det är alltså ljud utanför det hörbara området), drag i kåken (felaktig ventilation), fel luftfuktighet etc.
 
  • Gilla
sallad och 1 till
  • Laddar…
Robban_C skrev:
Jag skulle vilja ställa en fråga till TS som såvitt jag kunnat se inte ställts:
Reagerar ni likadant på andra ställen också? Typ på arbetsplatsen, på hotell, i tunnelbanan/på tåget, i skolan, på köpcentret, under gatubelysning etc.
Svar ja. Hemmet är givetvis inte den enda plats vi känner obehag i, annars hade jag inte brytt mej om planerade åtgärder. Hemmet är den plats vi vill kunna återhämta oss i en bra elmiljö utan att behöva bryta nattetid.
Inlägg om psykspöken, bedrägeri, pseudvetenskap får stå för er som inte vet vad det här handlar om, jag är intresserad av åtgärder.

Jag tycker också tråden kan stängas då vi inte kommer vidare
 
Wilhelmsen skrev:
Jag tycker också tråden kan stängas då vi inte kommer vidare
Det beror delvis på din egen inställning.

Lycka till i fortsättningen!
 
Wilhelmsen skrev:
Friliggande hus med fjärrvärme byggt 1976. Fria ytor runtikring. Jag tror det går plaströr i väggarna. Dimmrade belysningar i hall vardagsrum och kök. Någon har sagt att dimmers kan störa om man blivit strålkänslig, men det hjälper inte att hålla släckt. Det är bara när jag bryter hela huset som det lugnar ner sej.

Det här är ett helvete, vi har fått känna på omgivningens gliringar och misstroende, men faktum kvarstår. Något måste göras, speciellt nu på vintern då det blir jäkligt kallt när jag bryter.
Jag känner flera som är elallergiska/elöverkänsliga så jag är 100% övertygad om att det finns och jag garanterar att ingen av dom är psykiskt störda eller psyksjuka. Elöverkänslighet finns!!!

För 25 år sen kunde jag detta med elsanering då jag var inblandad i det, men mycket har fallit i glömska tyvärr. Jag är inte elektriker men var stödperson på en handikappförening där vi kom i kontakt med elöverkänsliga. Den lokalen vi hade tillgång till då var allt annat än bra så den elsanerades av mig och med hjälp av en elektriker som var öppen för att problemet fanns.

Så här gjorde vi med lokalen. Alla elkablar byttes ut mot EKLK som är en skärmad kabel.
Alla elkontakter och lysknappar byttes mot Eljos Elsans produkter.
Eljo Elsan - elsanerade dosor, vägguttag och strömbrytare. http://rtk.se/category.html/eljo-elsan
Ja herrejävlar :wow: Tänk det finns till och med stora företag som tillverkar elsanerad elutrustning.


I taket hängde vanliga lysrörsarmaturer i metall. Dom togs ner och byttes mot lampor helt i plast utan plåtdetaljer som kunde leda strömmarna och det sattes i vanliga glödlampor.
Just lysrör är riktiga bovar, speciellt när dom har plåt runtom som sprider fälten som bildas.
Bara dom här få åtgärderna gjorde att elöverkänsliga kunde vistas i lokalen och mådde bättre.

Det finns saker ni kan göra innan ni har startat elsaneringen på allvar. Har ni klockradio i sovrummet så släng ut den. Det sitter någon elak sak i den som jag inte minns namnet på som är en riktig bov. Ingen mår bra i långa loppet att ha en sån bredvid huvudet i sängen.

Bort med alla dimrar. Dom innehåller tyristorer som är riktigt elaka. Det räcker inte med att stänga av med knappen. Dom behöver helt kopplas bort.

Kan ni laga mat på en gasolspis? Vanlig spis är riktigt elak och speciellt induktionsspis.
Efter att ha sett vad elöverkänslighet kan göra med människor så skulle jag aldrig i livet sätta in en sån spis i mitt hem även om jag fick den gratis.

Håller er långt ifrån mikron när den är igång.

Undvik alla elkontakter som har klumpar i änden, minns inte just nu vad dom heter. Elaka saker.

Mobiltelefoner och allt som har att göra med trådlös kommunikation avger högfrekvent elektromagnetisk strålning och mikrovågor och är riktigt illa. Stäng av allt sånt.
Förr fanns det en speciell mobiltelefon som var extra snäll men den finns inte längre.

Använd om möjligt headset per plastkabel och ha telefonen på långt avstånd om ni måste använda den.
Samma gäller för datorer. Sitt så långt ifrån dom som möjligt med bara tangentbordet nära.

Elfri tid är viktigt så kan ni stänga av elen till sovrummen på natten så hjälper det er att stå ut bättre dagtid. Elda i kamin kanske?
Ju lägre fält ni blir utsatta för hemma eller på jobbet desto bättre för det kan göra att ni får ett värdigt liv och inte behöver sluta i en husvagn i skogen. Gör ni inget så är risken stor att det är dit ni kommer tyvärr.


Den förening som kan detta bäst och har funnits längst hette FEB från början och bildades 1987, Föreningen för El- och Bildskärmsskadade (FEB).
Nu heter dom Elöverkänsligas Riksförbund.
https://eloverkanslig.org/om-oss/forbundets-historia/

Önskar er varmt lycka till med er elsanering och hoppas ni lyckas.
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Wilhelmsen
  • Laddar…
tommib
Wilhelmsen skrev:
Inlägg om psykspöken, bedrägeri, pseudvetenskap får stå för er som inte vet vad det här handlar om, jag är intresserad av åtgärder.
Jag skulle nog vilja påstå att det är tvärt om. Som jag har sagt i de flesta inlägg jag fått borttagna: Jag förnekar inte på något sätt att du och dina anhöriga lider och jag vill inte förminska det lidandet. Din förklaringsmodell stämmer dock inte överrens med den ändå relativt robusta vetenskap som finns på området. En stor anledning till att dessa fenomen med elallergi mm finns är att psykisk sjukdom fortsatt är stigmatiserat och det faktum att vi människor är programmerade till att söka förklaringar på det som händer. Ett oförklarligt fenomen kan vara otroligt besvärande i sig och orsaka lidande. När "skolmedicinen" inte har en färdig förklaring så vänder sig många till andra tankesystem. Tyvärr visar sig dessa tankesystem oftast vara felaktiga.
 
  • Gilla
Broken arrow
  • Laddar…
tommib
Lång text. Jag måste ändå kommentera några inslag i den.

Bichonen skrev:
Ja herrejävlar :wow: Tänk det finns till och med stora företag som tillverkar elsanerad elutrustning.
Det där var en pik mot alla dårarna i tråden som har hånat er :p
Vad är det för konstigt med det? Företag tillverkar det som säljer. Speciellt när det ett tag talades om krav på elsanerade offentliga lokaler...

Bichonen skrev:
I taket hängde vanliga lysrörsarmaturer i metall. Dom togs ner och byttes mot lampor helt i plast utan plåtdetaljer som kunde leda strömmarna och det sattes i vanliga glödlampor.
Just lysrör är riktiga bovar, speciellt när dom har plåt runtom som sprider fälten som bildas.
Bara dom här få åtgärderna gjorde att elöverkänsliga kunde vistas i lokalen och mådde bättre.
Här får du gärna förklara vilka fält du menar och på vilket sätt just lysrör är problematiska.
Detta är ett typexempel på vad folk drar till med utan att faktiskt alls veta vad de pratar om. Luddiga allmänt formulerade påståenden utan någon form av bakgrund.

Bichonen skrev:
Det finns saker ni kan göra innan ni har startat elsaneringen på allvar. Har ni klockradio i sovrummet så släng ut den. Det sitter någon elak sak i den som jag inte minns namnet på som är en riktig bov. Ingen mår bra i långa loppet att ha en sån bredvid huvudet i sängen.
Mera av ovanstående.

Bichonen skrev:
Undvik alla elkontakter som har klumpar i änden, minns inte just nu vad dom heter. Elaka saker.
Och ännu mera....

Hela resonemanget påminner mig om ett roligt avsnitt av Penn & Tellers Bullshit! som tog upp en kvinna som sysslade med någon slags kristallhealing (julslinga med plastkristaller på, monterat över en brits) där hon helt öppet i programmet sa att hon inte hade läst manualen eftersom den var på spanska som hon inte förstod så hon körde på känn...

Bichonen skrev:
Förr fanns det en speciell mobiltelefon som var extra snäll men den finns inte längre.
Här undrar jag om det inte bara är det gamla hederliga "Det var bättre förr" och nostalgi....

Bichonen skrev:
Använd om möjligt headset per plastkabel och ha telefonen på långt avstånd om ni måste använda den.
Eh, va? Om något bör man väl skärma headsetkabeln eftersom det är det du rekommenderar för elkablarna i väggen...


Bichonen skrev:
Det var några saker jag kom på i hastigheten och jag är tyvärr så förbannad på alla idiotiska svar ni har fått i tråden så jag skriver kanske lite rörigt i ren ilska. Ni lider och behöver hjälp och inte en massa idiotiska kommentarer om att det kan vara psyket det är fel på. SKÄMS PÅ ER!
Ja, den där stigmatiseringen jag pratade om, den lever starkt vidare med denna typ av kommentarer.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Jag säger inte att elallergi inte finns, men det är färre personer som har det nu än för 15 år sen. Däremot har diagnosen fibromyalgi ökat och det är ju också en (erkänd) diffus diagnos.
Den enda tanken jag känner spontant är att hyra/köpa en stuga på vår-sommar och hösten och prova hur det är att leva med vedspis, egen brunn och utedass. Det är så elsanerat som det bara kan bli och märker man då att hela familjen mår bra så är nästa logiska steg att köpe/bygga sig ett hus som är mer old style. Ett hus där ni kan återhämta er.
Lycka till.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
tommib
Fruktsallad skrev:
Jag säger inte att elallergi inte finns, men det är färre personer som har det nu än för 15 år sen. Däremot har diagnosen fibromyalgi ökat och det är ju också en (erkänd) diffus diagnos.
Den enda tanken jag känner spontant är att hyra/köpa en stuga på vår-sommar och hösten och prova hur det är att leva med vedspis, egen brunn och utedass. Det är så elsanerat som det bara kan bli och märker man då att hela familjen mår bra så är nästa logiska steg att köpe/bygga sig ett hus som är mer old style. Ett hus där ni kan återhämta er.
Lycka till.
Ett bra förslag, men jag skulle då vilja tillägga att övriga livet ska fortgå som vanligt. Det betyder att man inte kan ändra på stressnivå på t.ex. arbete, fritidsaktiviteter mm. Att åka ut till en stuga i skogen på semester mår nog de flesta bra av.
 
Utan att ha läst hela tråden. Man kan ju mäta många elektriska fält. Man jobbar med att hålla nere emitterade fält från utrustning, kanske framförallt för att inte störa annan utrustning. Själv skulle jag tex undvika att lägga min WiFi router under huvudändan på sängen och liknande... Jag har full förståelse för de som gärna minimerar fält. Fåglar lär väl iom att de navigerar iallafall känna jordensmagnetfält? Sen är det väl långt till att man skulle bli sjuk av det hela. HiFI fanatiker som har kablar tjocka som grillkorvar och påstår att det är en enorm skillnad på ljudet tycker jag ligger i samma kategori isåfall som de som säger sig kunna känna fälten...

Men om man nu vill minimera elektriska fält i sin hemmiljö så tycker jag förslaget att skaffa ett torp, eller iallafall äldre hus, fimpa ganska många ledningar och sen helt enkelt leva utan el i de flesta rum känns som den mest realistiska approachen... I mitt gamla hus från 1909 så skulle det vara rätt lätt att koppla ur en stor del av elnätet. Visst skulle det inte vara så himla kul kanske, men nog skulle man kunna leva så... Kanske batteridrivna LED lampor kan funka. Ha en liten TV och datorhörna där man kan få sin dagliga dos av nytta, nöje och strålning... När jag varit ute på sjön i segelbåt har jag (förutom mobilen då och läslampa) klarat mig långt utan el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.