Hemmakatten
Kom på en så bra idé idag, eftersom vi har golvsliparen hemma för att slipa och olja alla parkettgolv. (oljade parkettgolv är fö helt värdelöst eftersom det måste olja in 1-2 ggr per år o då måste ALLA möbler ut, men eftersom vi ska sälja o oljade golv anses som eftertraktansvärt o exklusivt så blir det så).

Är det möjligt att låta såga sina egna golvplank, gärna 20-30 cm breda, ingen spont, och rejält tjockaminst 25mm. Tänkte mig att det borde finnas något lite sågverk i Värmlands eller Västernorrlands inland som kunde göra detta till en inte alltför dyr penning. Skog har vi ingen. Vet ni om sågverk köper in skog eller måste man fixa detta själv.

Eftersom vi ska bygga, men ännu inte ens har en tomt, så tänkte vi att om vi beställer detta nu, så kanske plankorna är torra om ett år?? Eller hur lång tid måste de torka??

Någon som vet?? Kostnad?? Torktid?? Sågverk???
 
Jo, vi har sågat eget golv. Men vi har egen skog att ta av och körde timmerstockarna till ett litet bysågverk och sedan till ett litet byhyvleri som kan fixa sponten också. Så hör dig för ut på landet! Man kan få köpa vindfällen billigt om man kan hantera en motorsåg (eller känner någon som kan) och köra iväg på släpvagn. Visst, lite krångligt är det, men otroligt roligt att ha "eget" golv! Torktid ett år varav ett halvår inomhus är bra och så lägger man in det under januari, när det är som torrast.

Lycka till!
 
Hemmakatten
Tycker också det vore häftigt med "eget" golv!! ;D

Vad använde ni? Furu eller gran? Hur breda o tjocka? Vilken behandling luta o såpa eller olja? Har du nån kostnad för sågen o hyvleriet? Är ni nöjda med resultatet?
 
Jag sågade gran, tall och björk 41 mm tjockt och upp till 350 mm brett på "bysåg" (Kara Laimet)det var inte lätt att såga så höga skär på en klingsåg, precisionen överst i skäret var riktigt usel.......klingan vart för varm trots både slipning och skränkning men det finns ju att hyvla av ;)

Mobil bandsåg är nog ett bättre alternativ, (speciellt vid breda dimensioner) då kan man ju såga direkt vid upplaget och sedan köra med personbil och kärra om det är mindre mängder, jag högg 170 stock, var ju ett jäkla pyssel att få ur skogen sedan full timmerbil med släp till sågen, efter det 5 traktorlass virke och 2 lass bakar, knäckte mig ju nästan den veckan........

Brykthed:
Var dina plank kilformade eller rakt sågade ?
Jag har kilformade och tycker väl det ser bäst ut med kilsågat när planken är så breda, dock så går det väl inte att hyvla spont på kilformade plank, eller ?

Alternativet jag har kommit fram till är väl att såga spår i alla plank och slå i Masonite eller playwoodremsor som not !
 
Hemmakatten
Haagbard skrev:
J knäckte mig ju nästan den veckan........
Den veckan, för mig låter det som om minst 2 års ackumulerad semester skulle gått åt...... ;D
 
Hemmakatten skrev:
Den veckan, för mig låter det som om minst 2 års ackumulerad semester skulle gått åt...... ;D
Ja det låter det ju som ;D
Räknade inte med huggningen.....
Sågade, körde, ströade, körde, ströade, sågade, körde, ströade, osv
Både sågaren å jag hade ju våra ordinarie arbeten att sköta dessutom :p

Tänkte vidare på detta med spånt på kilsågat virke, borde ju gå att fräsa spånt........hmmmm
Kanske svårt med matarverk när plankan är kilformad ???
 
Hemmakatten skrev:
Tycker också det vore häftigt med "eget" golv!! ;D

Vad använde ni? Furu eller gran? Hur breda o tjocka? Vilken behandling luta o såpa eller olja? Har du nån kostnad för sågen o hyvleriet? Är ni nöjda med resultatet?
Vi använde både furu och gran, kommer inte ihåg exakt hur breda och tjocka, men de var i alla fall bredare än "standardgolv". Kostade inte mycket, vågar knappt säga, men hyvleriet tog typ 50 kr, så vi lade till lite dricks. Han som har hyvleriet har det som hobby och gör det egentligen inte för pengarna. Vi hyrde in en professionell golvslipare som slipade golvet sedan. Han skakade på huvudet, men fick det jättefint! Är ju inte helt lätt eftersom det inte är samma standard som fabriksgjorda. Sedan lackades golvet.
Vi kommer dessutom ihåg var vi tagit de enskilda träden, vilket är roligt! Får ha överseende med vissa kvistar, men man väljer ju sitt material själv.

Oftast kan sågen ta timmerstockar på max 50 cm, men hur många så stora träd hittar man?
 
Hemmakatten
Återanknyter till min fråga tidigare.
Inser att för oss är det inget alternativ att hugga o såga själva. Har förstått det enorma arbete som ligger bakom. Ni som har sågat själva har min STORA beundran!
Men, kan det finnas en möjligthet att något sågverk (o hyvleri) har eller köper in skog från nån lokal ägare o sågar plank som man vill ha det?
Vad tror ni? Är det värt att ta reda på alla sågverk o ringa runt o fråga? Ca 100-130kvm. Eller blir man bara utskrattad? Vill fortfarande ha golvplank, men kan inte betala priset som finns i butik.
 
Hemmakatten
Tack för tipsen!!
Är det så att någon känner till något litet sågverk som det kan kanske vara värt att ringa till så är jag tacksam. I annat fall är det väl bara att ta alla sågverk från A till Ö o börja ringa.....
 
Hemmakatten
Har nu efter lite letande, som hittills inte gett nåt resultat, råkat prata med snickaren vi anlitat till diverse arbeten. (Han är förresten en riktig guru, lite äldre, vet det mesta, och mkt noggrann).
Snickaren berättade att han själv (han är från Norrland) köpt "utskott" , vilket vad jag förstår är det som ingen vill ha. Han köpte det för 60 kr/kvm. Detvar furubrädor 180mm breda och 34mm tjocka, torkade ordentiligt, spontade o klara att lägga. en del kvistar stackupp och en del kvisthål fanns som han fick laga, helt OK enligt snickaren. Han skall nu upp på semester och skall höra med sågen om hur breda brädor de kan ta fram och vad som är lämpligt om man som jag vill ha vattenburen golvvärme under och han tror att vi kan köpa 2:a eller 3:e kvalitet för ca 100kr/kvm. Vad tror ni om detta?
 
Sågat virke upp till 225 mm i bredd är standardsortiment på var och varenda såg i Sverige.
Kan sågen inte torka virket till 8% brukar hyvlerierna kunna fixa det, det tar vanligtvis 8-14 dagar.
Utgår man från en 38x225 bör vilket mindre hyvleri som hellst kunna hyvla fram 200x28 mm golvplank.
Om det sen blir billigar är svårare att säga när man ofta kan köpa sekundakvalité färdig för under 100 kr/kvm.
 
Jag har breda golvplank i mitt hus (byggt 1865)...
Dom är riktigt breda, såna som folk brukar dreggla över , dom är väl 400mm nånting, jag vet inte, har aldrig mätt....

Det lustiga i sammanhanget är ju att dom finns som golv i dom tre vindarna på övervåningen (den fjärde är ombyggd till toalett)
Och i stora hallen är det smala, kanske 100mm breda golvplank...

Så vad vi anser som rejält och robust idag, ansågs inte alltid vara det på andra hälften av 1800talet...

bara som en inflikare i tråden...

Som svar på den, dom flesta mindre sågverken brukar kunna fixa det mesta, även fast man inte har egen skog.



 
Angående byasågar och virke så brukar min morbror, som har ett litet sågverk köpa upp riktigt grovt timmer från större sågar som inte klarar av att köra stora dimensioner.

Så vill ni ha tag i riktigt grova plankor kanske ni ska vända er till någon som har ett gammalt sågverk som klarar riktigt bumliga stockar!
 
Hemmakatten
Tack, tack för alla tips! :D
Jo, det är ju just dess gamla sågar jag försöker leta efter.... men har man inga kontakter så är det inte alldeles lätt. Vi får se vad jag får för svar om bredd o pris o kvalite när snickaren är tillbaka från semestern.
Jesca: din morbror vore det ju väldigt intressant att få kontakt med :).
Är det någon som lagt vattenburen golvvärme under brädgolv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.