Visste inte var jag skulle lägga detta men frågan lyder: hur stora möbler får man upp genom en 140 cm spiraltrappa? Frågan kanske liknar "hur långt är ett snöre" men jag behöver veta om man t.ex kan baxa upp en mindre soffa? En säng? 90-säng? 105-säng?

Våningshöjden kommer att vara standard, så trappan borde väl inte behöva gå flera varv?

Anledningen är en utbyggnad i 2 plan där enda möjligheten är spiraltrappa till övre plan.
 
T.ex på denna bild ser det ju ut som att man kan få upp hyfsat stora grejer.
Snäcktrappa i hemmiljö med tillräcklig bredd för att förflytta större föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Två 90-sängar borde ju inte vara nått problem att få upl på högkant?
 
Du skriver 140 cm. Alltså väldigt mycket bredare än bilden?
 
Fast med spiraltrappor brukar man ange mått i diameter och inte i radie. Så bilden är nog inte helt fel.
 
Nej precis, det är diametern som är 140 cm. Och vad bilden visar vet jag inte, den var bara ett exempel. Det kan vara en 160-trappa.
Jo, en 90-säng borde gå. En soffa då? Den är kanske mer 80*80 istället för sängens 90*30.
 
Vad är det för steghöjd?
Hur stor kommer öppningen att vara uppe?

Om trappan är 140cm i diameter så är fria måttet mellan pelare och räcke ca 60-65cm.

Det går kanske att bygga så att du har en öppning rakt upp?
 
Demmpa skrev:
Vad är det för steghöjd?
Hur stor kommer öppningen att vara uppe?

Om trappan är 140cm i diameter så är fria måttet mellan pelare och räcke ca 60-65cm.

Det går kanske att bygga så att du har en öppning rakt upp?
Steghöjd - vet inte. Öppningen där uppe beror på vad som går att lösa konstruktionsmässigt. Jag hade egentligen tänkt att ha trappan fristående i en hall där vi skulle ha öppet upp till nock på plan 2 men det ställer till det med takstolar och liknande. Vi kanske fortfarande kan göra så men med nockbalkar istället för takstolar. Dock, om man relativt smidigt kan lösa upptransport av möbler utan stort hål i bjälklag så vore det bättre.
 
Två stegar och trycka in genom fönster?
 
Hade alltså först tänkt något i denna stilen. Då hade man kunna hissa upp möbler bredvid.
Spiraltrappa i trä och metall med öppen planlösning i ett modernt kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kretikos skrev:
Två stegar och trycka in genom fönster?
Fönstren kommer att vara med fast mittpelare, så tyvärr funkar inte det för en soffa. Möjligen för en säng.
 
Blir det knivigt i trappan kan ni vänta med foder och Salning för ett fönster och sedan lyfta ur det när soffan ska in. Som en sista nödlösning menar jag 😀
 
Kretikos skrev:
Blir det knivigt i trappan kan ni vänta med foder och Salning för ett fönster och sedan lyfta ur det när soffan ska in. Som en sista nödlösning menar jag 😀
Fattar inte riktigt hur du menar. Fönstren har fritt innermått i karm (till mittpelare) på ca 47 cm, foder sticker ju inte in och stör det måttet. Den här typen Gamla vitmålade fönsterkarmar med glasrutor staplade i ett ruffigt källarrum, nära oslipade brädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om det är trång om plats så går många soffor att skruva isär för att sedan monteras igen på plats.
 
  • Gilla
BiFuel
  • Laddar…
Ok, lyfta ur karmen menar jag så du får upp hela hålet. Ganska kvickt gjort om inte foder och sånt är spikat redan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.