Jag kan ju för egen del säga att jag sätter ärlighet högre än om frågeställaren är elektriker eller ej. Det är bara ett fåtal som skriver här på forumet som är elektriker. Men jag tycker att dom flesta får svar
Ps
Jag tror inte att det är många elektriker som ställer frågor här, dom allra flesta har andra kanaler för att få svar på sina frågor.
 
Enfraga skrev:
Enligt min uppfattning vägrar många här hjälpa folk som inte är elektriker om de har planer på att utföra ett jobb...
Det är tvärtemot min uppfattning faktiskt.

Jag har säkerligen läst 10, om inte 20 trådar senaste året där någon frågat ödmjukt och fått bra hjälp med hur en installation ska utföras som är behörighetskrävande.Och jag har säkert inte läst alla. Allt från relativt enkla saker till betydligt mer komplicerade saker. Bara under december var det säkert två trådar om hur man delar upp en 3-fas grupp till 1-fasförbrukare. Jag vill minnas att det även guidats om hur elcentraler ska kompletteras med undercentraler och till och med installation av jordfelsbrytare.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Enfraga skrev:
Oavsett om ni hjälper mig eller väljer att klaga på min ringrostighet så är det ändå fastslaget till hundra procent att det är jag som kommer utföra installationen.
Det är gött att du är så målmedveten och helt okej med att bryta mot lagen.
 
Enfraga skrev:
Eftersom badet är på 3kW så blir det väl för klent att dra 1.5 mm2 ledare? 3000 / 230 = 13 A. Detta betyder väl att jag borde köra på 16 A säkringar och 2.5 mm2 ledare?
Du har alltså 3 kW och två faser. Hur stor blir då strömmen per fas? Nu går det säkert inte att dela på två utan du får titta i installationsanvisningen som bör ange märkströmmen. Kanske räcker det gott och väl med 2 x 10 A och 4G1.5?

Den ledningsdimensionering du alltid måste göra ger för övrigt svar på vilka kombinationer av säkring och area som fungerar map säkerhetskraven. Vill du ha hjälp behöver du bara ange de uppgifter som behövs för beräkningen. Det kan i vissa fall t.o.m gå bra med 16 A och 1.5 mm².

Det du kallar manöversäkring är två saker, säkring och frånskiljare. Säkringen kan användas som frånskiljare om du finner det lämpligt, men inte för manöver.
 
Bo.Siltberg skrev:
Du har alltså 3 kW och två faser. Hur stor blir då strömmen per fas? Nu går det säkert inte att dela på två utan du får titta i installationsanvisningen som bör ange märkströmmen. Kanske räcker det gott och väl med 2 x 10 A och 4G1.5?

Den ledningsdimensionering du alltid måste göra ger för övrigt svar på vilka kombinationer av säkring och area som fungerar map säkerhetskraven. Vill du ha hjälp behöver du bara ange de uppgifter som behövs för beräkningen. Det kan i vissa fall t.o.m gå bra med 16 A och 1.5 mm².

Det du kallar manöversäkring är två saker, säkring och frånskiljare. Säkringen kan användas som frånskiljare om du finner det lämpligt, men inte för manöver.
I så fall måste väl nollan vara 2.5 mm2?
 
Enfraga skrev:
I så fall måste väl nollan vara 2.5 mm2?
Till och med jag vet att det där är fel - Fas-förskjutningen mellan de två faserna gör att nollan klarar sig på samma areal som fasledare. Förutsatt då att matningen verkligen ligger på två separata faser i skåpet.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vad är det för skillnad på om man använder 4st FK eller RK i 16 mm rör. Det blir enklare att dra FK som är lite flexiblare men 4 ledare i ett 16 mm rör, är väl ingen skillnad om jag drar FK eller RK?

Jag vet inte vad den svenska termen för kablar med enskild ledare är. RK?

Kablar med enskild ledare är ju skönare att koppla än FK.
 
Redigerat:
tommib
Både FK och RK avser enskilda ledare. Skillnaden är antalet kardeler. Man använder i Sverige vanligen FK till starkström när det rör sig om 1,5-2,5 kvmm. Om det är en solid kopparledare är det EK men det är ovanligt när det inte rör sig om fördragen slang.
Fyra 1,5 kvmm FK är inga problem i ett normalt 16mm rör.
 
FK = FlerKarderlig, dvs flera kardeler
RK = Rikligt Karderlig, dvs en kabel med fler kardeler än FK

Rent elektriskt spelar det ingen roll så länge arean är densamma, men det är viktigt att använda rätt kabel till rätt kopplingar. Det är inte alla kopplingar som är avsedda för RK, normalt används FK i installationer (som i andra länder (Norge?) är det samma som PN)

FK:
Elektrisk kabel med flera kopparkardeler och blå isolering, illustrerar en FK-typ (FlerKarderlig).

RK:
Närbild av en avskalad flerkardelig elektrisk kabel som visar flera koppartrådar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
tommib skrev:
Både FK och RK avser enskilda ledare. Skillnaden är antalet kardeler. Man använder i Sverige vanligen FK till starkström när det rör sig om 1,5-2,5 kvmm. Om det är en solid kopparledare är det EK men det är ovanligt när det inte rör sig om fördragen slang.
Fyra 1,5 kvmm FK är inga problem i ett normalt 16mm rör.
Okej, tack för klarheten. Hur är det med 4 st 2.5 mm2 FK jämfört med EK i ett 16 mm rör? Och är priset på FK respektive EK lika?
 
tommib
4 st 2,5 kvmm FK ska gå bra men det kan bli lite tight om det är mycket böjar på röret. EK är troligen trögare att dra igenom, speciellt om röret är krokigt, eftersom de är styvare. Jag har dock aldrig sett EK säljas på något ställe där vanliga konsumenter handlar och det finns egentligen ingen anledning att använda det heller. FK är standard i rör.

Som andra har sagt tidigare i trådan, kolla spabadets inkopplingsanvisning och gör en vettig ledningsdimensionering, det är inte givet att du måste ha 2,5 kvmm.

Något som inte sagts tidigare är också din plan att köra MMJ/EKK till badet. Detta beror helt på hur den kabeln ska dras. MMJ/EKK får inte förläggas i mark, inte ens i rör. Om du behöver lägga kabeln i mark bör du definitivt använda ett skyddsrör och kabel anpassad för markförläggning (t.ex. RV-K, N1XV eller i värsta fall EKLK som heter MJAM i Finland om jag inte minns fel).
 
tommib skrev:
4 st 2,5 kvmm FK ska gå bra men det kan bli lite tight om det är mycket böjar på röret. EK är troligen trögare att dra igenom, speciellt om röret är krokigt, eftersom de är styvare. Jag har dock aldrig sett EK säljas på något ställe där vanliga konsumenter handlar och det finns egentligen ingen anledning att använda det heller. FK är standard i rör.

Som andra har sagt tidigare i trådan, kolla spabadets inkopplingsanvisning och gör en vettig ledningsdimensionering, det är inte givet att du måste ha 2,5 kvmm.

Något som inte sagts tidigare är också din plan att köra MMJ/EKK till badet. Detta beror helt på hur den kabeln ska dras. MMJ/EKK får inte förläggas i mark, inte ens i rör. Om du behöver lägga kabeln i mark bör du definitivt använda ett skyddsrör och kabel anpassad för markförläggning (t.ex. RV-K, N1XV eller i värsta fall EKLK som heter MJAM i Finland om jag inte minns fel).
Det ska vara 2 x 16 A enligt badets anvisningar. EKKn ska gå under verandan, ej nergrävd. Kan jag inte bara lägga den i ett vanligt 20 mm plaströr? Varför får man inte gräva ner MMJ/EKK?
 
tommib
Om fäster röret på altanens reglar kan du dra där. Det enkla svaret på nergrävningen är att kabeln inte är typgodkänd för det.
 
Enfraga skrev:
Det ska vara 2 x 16 A enligt badets anvisningar. EKKn ska gå under verandan, ej nergrävd. Kan jag inte bara lägga den i ett vanligt 20 mm plaströr? Varför får man inte gräva ner MMJ/EKK?
Som sagt, EKK är inte godkänd för markförläggning Ej heller Vp rör.Ska du gräva ner kabeln ska du antingen använda jordkabel (typ EKKJ) som får förläggas i mark, eller EKLK/EQLQ som ska förläggas i gult markrör. EKKJ kan förläggas fritt i mark och ska då markeras med en gul markeringsremsa ca 1 dm ovanför kabeln.
 
Uffe A skrev:
Som sagt, EKK är inte godkänd för markförläggning Ej heller Vp rör.Ska du gräva ner kabeln ska du antingen använda jordkabel (typ EKKJ) som får förläggas i mark, eller EKLK/EQLQ som ska förläggas i gult markrör. EKKJ kan förläggas fritt i mark och ska då markeras med en gul markeringsremsa ca 1 dm ovanför kabeln.
Det fick bli en EKKJ. Nu kommer inte jag ihåg reglerna kring hur man hanterar biledaren. Kopplar jag in den på jord i dosan och även i utebadet?

Har gjort många installationer med kulo där vi bara klippte av biledaren. Lär mig rätt, tack. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.