Jag är på gång att byta ut tilluftsventilerna i huset till gjutjärnsventiler. Problemet är att jag inte hittar någon som passar i 100 mm ventilationsrör.
Är det någon på detta eminenta forum som vet om det finns att köpa och i så fall var?

/Sten
 
Tack för svaret.Glömde skriva att de ska sitta på insidan.
Jag är mer ute efter ventiler i gammal stil, typ denna.

Antik design cirkulär ventil i gjutjärn med detaljerade mönster och gångjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Varför vill du ha en ventil på utsidan som går att stänga? Är det inte bättre att reglera luftflödet på insidan?
 
Jag har ventilerna på bild ovan och sitter i samma sits som dig. Kommer att klippa upp röret och pressa på de.
På utsidan har jag också gjutjärn som ser ut som nät.
 
Ventilerna ska användas indändigt. Ute får det bli något enklare.

Jonatanm535, berätta hur det går! Gärna med bild :)
 
Jag återkommer! Inte högst på prio listan men jag ska försöka:)
 
M mille skrev:
Jag är på gång att byta ut tilluftsventilerna i huset till gjutjärnsventiler. Problemet är att jag inte hittar någon som passar i 100 mm ventilationsrör.
Är det någon på detta eminenta forum som vet om det finns att köpa och i så fall var?

/Sten
Hur gick det? Hittade du tilluftsventiler 100 mm i gjutjärn för inomhusbruk?
 
Nej, det finns inte! Jag har letat hur länge som helst. Det närmsta man kan komma är 95mm fyrkantig stos. För mig lutar det åt att sätta vinkelslipen i en större modell och limma på eget rör.

Utan att veta tror jag det kan kondensera på metallen på ett annat sätt än vad plastventiler gör, så att man får (kanske) fuktproblem vid anslutningen.

men det är synd att alla vanliga ventilgaller är så fula.
 
3d-printa kanske?
 
Den här typen borde du kunna hitta.
 
  • Svart dekorativ ventilationsspal i taket med utsmyckade mönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.