Jag kan inte öppna din skp-filer pga att jag använder en äldre version av Sketchup men som är oerhört bra.
Därför frågan om höjden så jag kan göra en ny version.
I alla fall, först några förslag på tak:
3D-modell av hus med snedtak, altan och trappa i Sketchup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Snedtak med lutning åt sidan.
Sketchup-modell av hus med snedtak, altan och trappa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak som fortsätter från befintligt.
Datorgenererad 3D-modell av ett hus med snedtak, altan och trapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tak över dörr och fönster.
Som du ser så envisas jag med att göra en trapp ut från mitten av altanen, som nödutgång och trivselplats.
Om jag skulle göra det du funderar på så är min arbetsordning enligt följande:
3D-skiss av hus med snedtak, altan, trappa och tak över dörr och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gjut plattan enligt norm;
Mura med Lecablock;
Res reglar och lägg ut bjälklag;
Spika eller skruva råspont och lägg på en ytpapp enligt tillverkarens rekommendationer. Var noga med uppvik och avvattning.
Fundera över eldragningar, kolla med elektriker om du får fästa rör och dosor själv, när du uppnått ett bra resultat så sätt dit ett par till, eluttag får man aldrig för många,glöm inte att förbereda el till altan. Rådgör med elektrikern om var en ny central skall placeras;
Låt den gamla panelen på befintliga hus sitta kvar och sätt en ny vägg ovanpå, underlättar vid eventuell ombyggnad.
Ytterväggar och fönster, dörrar sätts på plats, allt enligt beprövad teknik;
Förfärdiga taket med ytpapp, enligt tillverkarens rekommendationer, fräs upp spår i panelen och sätt fast plåtlister och lägg ut salningar som tätats mot underlaget med tjära eller gummilister för golv i fallets riktning. Om du gör det här noggrant och enligt rekommendationer, fråga gärna någon takläggare, så får du ett stabilt, tätt och bra tak:
Sätt fast räcken och annat i trädäcket, undvik genomföringar till underliggande rum.
Förhoppningsvis så kommer en del kunniga människor att ge dig ännu fler råd här på tråden vilka du tacksamt skall ta emot.
Sätt igång och skissa nu, skriv upp en handlingsplan, följ den och börja leta begagnade fönster, du kommer inte att ångra dem heller.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Utförligt tack!!

Funderar på ett platt plasttak som släpper igenom ljus kanske 3m djupt (halva trädäcket), bredd från yttrtkant dörr till ytterkant fönster. med 3 stolpar. Samt lutning inte åt sidan utan framåt mot trappan.

Täta takpapp låter krångligt är verkligen plåttak ett så dåligt alternativ?

Hur är det att skruva plåttak rakt på råspont?
(Råspont för stabilitet) Eventuellt underlagspapp sen råspont..
 
Alla idéer är bra om man är någorlunda nöjd efteråt.
Täta takpapp är ganska enkelt och kräver inte så mycket annat än lite händighet, leta på Youtube om hur du ska göra.
Råspont och plåt är perfekt men du måste ändå ha papp under och bärläkt.
Ett vackert lättlagt plåttak som dessutom blir rasande snyggt där du lägger direkt på pappbelagd råspont har du här:
https://www.youtube.com/watch?v=DT9-ivVNH3c
Om du gör så här får du ett stabilt och värdesäkert bygge, annars kan man alltid bara spika plåt direkt på takstolar om kvaliteten och värdebeständigheten är så viktig, funktionen är ju ungefär detsamma.
 
Ok men vanligt plåt måste jag ha bärläkt under?

Hur tänker du med att spika plåt på reglarna? :)
 
Det ska stå, "inte är så viktig".
Visst skall det vara bärläkt också, fattas bara.
 
Kan du förklara nedanstående..
Måste jag ha både underlagspapp och ytpapp?
Hur fästs reglar genom pappen blir ju massa hål?

Har fått bra pris på 300mm L-element men behöver ju egentligen ingen isolering till detta bygge hur jobbigt är det att snickra en träform kontra ställa ut L-element?

OveRa skrev:
Förfärdiga taket med ytpapp, enligt tillverkarens rekommendationer, fräs upp spår i panelen och sätt fast plåtlister och lägg ut salningar som tätats mot underlaget med tjära eller gummilister för golv i fallets riktning. Om du gör det här noggrant och enligt rekommendationer, fråga gärna någon takläggare, så får du ett stabilt, tätt och bra tak:
Sätt fast räcken och annat i trädäcket, undvik genomföringar till underliggande rum.
 
Ja, läs här
https://www.byggahus.se/forum/tak-v...-man-skall-ha-underlagspapp-under-ytpapp.html

Du tätar mot pappen med klister, reglarna ligger ju i fallinjen så inget vatten stannar kvar utan rinner bort. Jag skulle föreslå kanske två-tre skruv/spik per regel.
Jag spikar av råspont mina gjutformar, mest för att det är en del vinklar men också för att det är ganska enkelt. En rektangulär gjutform går ju bra att ha L-element.
 
OveRa skrev:
Jag spikar av råspont mina gjutformar, mest för att det är en del vinklar men också för att det är ganska enkelt. En rektangulär gjutform går ju bra att ha L-element.
Håller det med bara råspont i gjutformen? Jag byggde min av 2x9 tumsreglar...
 
tlundberg skrev:
Håller det med bara råspont i gjutformen? Jag byggde min av 2x9 tumsreglar...
Självklart skruvar/spikar man råsponten i reglar, annars får man skotta betong hela natten men det trodde jag gick att förstå :rolleyes:

Byggplats med grus och träformar för gjutning av fundament i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad skulle ni använt er av för regeldimension i väggarna tänker mig bara stående 45x95 cc 60 typ? Sen spika stående klädselbrädor utanpå kloss till varandra utan lockläkt. Bör jag sätta t.ex 22x70 på stommen att spika de stående klädselbrädorna i?
 
Novisfixaren skrev:
Vad skulle ni använt er av för regeldimension i väggarna tänker mig bara stående 45x95 cc 60 typ? Sen spika stående klädselbrädor utanpå kloss till varandra utan lockläkt. Bör jag sätta t.ex 22x70 på stommen att spika de stående klädselbrädorna i?
Om jag förstått dina planer rätt så tänker du bygga ett rejält "skjul" med yttermått 6 meter X 9 meter och ovanpå ett trädäck för festande människor eller något liknande.
Det kan ju komma rätt mycket snö på vintrarna i dina trakter som väger en hel del, stojande människor likaså vilket gör regeldimensionen lite väl klen i mina ögon fast jag gillar stabila grejer så det finns säkert någon här som anser att det håller.
Mitt cykelskjul har regeldimensionen 45X120 men det är 2,5X4 meter och ett svagt sluttande råsponttak med under och överpapp där inga skall dansa runt och som ledigt håller för en hel del snö.
cc 60 är väl bra!
 
Att öka regelstommens dimension är ju inte speciellt dyr att öka på. Dessutom tänkte jag ju gjuta 2 lecarader som grund dessa är 190mm + puts.

Vad för regeldimension skulle du gå upp till?
45x145mm? Hur viktigt är kortlingar och snedsträvor?

Vad spikar man klädselbrädorna i?
 
Minst och sedan skall du ha ett ganska långt frihängande tak vilket gör att belastningen på väggarna ökar. Jag har föreslagit att du ungefär en 4 meter från befintliga husväggen gör en mellanvägg bestående av kraftiga reglar som bär upp.
6 meters tak kräver en hel del styrka, 4 meter betydligt mindre.
Snedsträvor ett måste, kortlingar inte eftersom du skall fästa panelen i liggande reglar som spikats utanpå väggreglar.
 
Tänker bärlina på ca 3 meter från gavelvägg med 45x220 och sedan balkskor och reglar 45x220 på bägge sidor om?
 
Ska bärlinan vara 9 meter lång då om jag förstår dig rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.