Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Efter ett halvårs negativa och dyrköpta erfarenheter av firman Nordic Värmesystem måste jag tyvärr hålla upp en varningsflagga för företaget. Jag vill framhålla att Nordic fått flera föregående chanser att förvandla mig från frustrerad till nöjd kund. Det har dock struntat i att svara på telefonsamtal eller brev och mejl där jag bett om en dialog.

Vi har under det senaste året byggt ett hus på västkusten. Bland våra kriterier var att det skulle vara så självförsörjande och energisnålt som möjligt. Uppvärmningssystemet måste vara flexibelt då det inte är ett permanentboende. Under kalla årstiden vill vi ha möjlighet att elda med ved och både få ut varmvatten och husvärme av detta. Varmare tider ställer naturligtvis lägre krav på värme. Vi fastnade (alltför?) tidigt för Nordics s k helhetslösning med vattenmantlad kamin, vattenburen golvvärme och en luftvärmeväxlare samt elpatron som back-up. Det såg mycket lovande ut på deras hemsida. Värmeväxlaren Nordiq LV 9,0 har möjlighet att kompletteras med solfångarpaneler, m a o såg paketet ut att vara både flexibelt och hyfsat miljövänligt. De inledande kontakterna med Nordic var mycket positiva och på grund av vår egen oerfarenhet och i det allmänna kaoset som rådde vid uppstarten av byggnationen (på delentreprenad, en historia i sig) accepterade vi offerten på drygt 230 000 kronor. Dumt nog missade vi att be om rabatt, vilket ju alla som bygger vet är ju en fullständigt naturlig - och förväntad - del av offertdiskussionerna. Vårt misstag. Det hade vi kunnat leva med om det inte hade varit för att Nordic i princip gjort sig oanträffbart efter betalning och under byggets gång. Deras "representant" på västkusten fick trots påstötningar inga användbara instruktioner om systemet som helhet och hur det skulle installeras. Den nervösa luftvärmepumpen, som gick på och av nästan varje minut tog det två månaders (!) tjat innan någon sändes ut för att justera denna. Idag går den på och av var FEMTE minut, bättre men knappast som det ska vara. Vid den kontakt med Nordic vi äntligen fick svarade man bara att "det är semester, vi kan inte göra något före augusti". Under tiden "hostar" pumpen vidare. Såväl vår projektledare och deras s k representant har konstant haft mycket svårt att få kontakt och användbart stöd från Nordic . Våra egna telefonsamtal resulterar i meddelandet att "han är inte anträffbar men han ringer upp sen", vilket inte sker. Våra skriftliga meddelanden besvaras inte heller.

Historien kan göras längre. Gladare blir man inte heller av att kaminen (en Mila 24 R) som vi debiterades 32 900 för går att hitta på nätet för 2170 Euro, d v s under 20 000. Den intresserade kan få webadressen. Vårt bestående intryck är att Nordic gärna säljer ett system men är minst sagt måttligt intresserat av kundstöd, att bygga långsiktigt gott förtroende och att värna om kunden. (och därmed sitt eget rykte) "Sälj till varje pris och strunta sedan i uppföljningen" är den känsla Nordic efterlämnar.
 
Bra med svar från leverantören!

En allmän reflektion, som inte nödvändigtsvis har med aktuellt falla att göra, är följande:

En fabrik som tillverkar, ex brödrostar, står still på samma ställe, i samma lokal, med samma maskiner, och med samma produkt som ska ut hela tiden. Här kan man trimma in produktionen, felsöka och kvalitetssäkra i all oändlighet, för att få så felfria produkter som möjligt.

Bygg, oavsett om det är ett hus som reses, eller ett installationsjobb som i denna tråden, då ska "fabriken" byggas upp på ny plats, olika yrkesgrupper ska samordnas, produkter och material ska dit och installeras/produceras, därefter skall man avetablera "fabriken" (och börja om någon annanstans). Samma person (ex rörmokaren), ska ena stunden montera en kökskran och nästa stund installera en kylanläggning i kommunens ishall.

Detta ställer mycket högre krav på köparen/beställaren av byggtjänsten än vad det ställer på köparen av brödrosten, för att det ska bli ett bra resultat.

Jag har full förståelse för att det blir fel många gånger, något som en del lekmän har svårt att acceptera. ..."han ska kunna sin sak, han ska vara expert på att installera XXX modell i kombination med YYY pryl, i mitt hus, på denna platsen, inom denna tiden, till mina kvalitetskrav och inom den tid jag beställt..."

Nä, inse att bygg är väldigt speciellt.

Och lik förbannat, så måste brödrostfabriken återkalla tusentals brödrostar ibland. Och volvo sina bilar. Och ICA sin köttfärs. O s v...
 
Jag har tagit bort ett inlägg från företaget, vi tillåter normalt inte företag att göra inlägg på forumet.

I undantagsfall tillåts det efter kontakt med admin.
 
Varför då? Han måste ju få gå i svaromål? Om TS är en bluffare, så åker ju företaget på dålig cred.

Reklam kan jag förstå, men detta var bara ett exempel där man låter båda parter fåkomma till tals. Ett krav inom SVT och SR te x, vilka ska vara "oberoende".....
 
Niclas, i reglerna står det såhär:

§ 5 Reklam
Reklam är förbjudet i forumet, bilder, bloggar, wikin och artikelkommentarer och företag får inte delta i diskussionen, de fall särskilt tillstånd har getts (se nedan). Inlägg från företag eller organisationer som inte har särskilt tillstånd kommer att raderas och användaren som gjorde inlägget kan komma att stängas av. Är du företagare som vill nå ut till våra besökare är det möjligt att annonsera på anvisade annonsplatser. Maila oss på annonsera@byggahus.se för information.

§ 5.1 Undantag till regeln om reklam
Företag får inte delta i diskussionen. Undantaget är företag som känner sig kränkta av en diskussion i vårt forum. De kan få gå till svars i den enskilda diskussionen för att ge sin version. Inlägget från företaget ska då modereras först. Kontakta support@byggahus.se för att diskutera hur inlägget ska utformas och publiceras.

Om han kontaktat supporten först hade det varit annorlunda
 
Nu har jag visserligen inte hunnit läst företagets inlägg men smidighet och mindre byråkrati (läs paragrafrytteri) kanske löser en del problem som uppkommer och ventileras genom detta forum. Det finns trots allt en del företagare och anställda på företag inom byggsektorn som ibland upptäcker helt felaktiga inlägg, lögner, missförstånd och annat som kan ske då inte företag och kund kommer överens.
Som sagt, jag har inte sett företagets inlägg men enligt Niclas inlägg så verkade det inte som reklam utan ett försök till förklaring av läget eller liknande. Detta dåligt dolda hat och fördömmande av företag, företagare och hantverkare visar sitt fula tryne igen på detta forum. Jag menar, vad hjälper ett diskutionsforum för någon om bara en sida kommer fram, speciellt när andra sidan försökt säga något men blivit bortkastad. Detta speglar inte den yttrandefrihet vi har i landet (en lag som borde stå över forumregler) utan mer ett gammalt sovjetiskt tänkande.

Jag kräver inget svar från admin och/eller moderator i det här, mer att ni tänker efter i vilket läge man kan vara smidig i modererandet.....något som togs upp för inte så länge sen. Att sen helt krasst "gömma" sig bakom forumregler rakt av för att förklara ett handlande som inte verkar helt uppenbart regelbrott om man ska se till Niclas inlägg så ....ja...då är vi tillbaka där vi var för några månader sen.

Varför inte i liknande fall där ev en del av texten bör redigeras låta platsen för inlägget ligga kvar med en text typ "redigeras av medlem i sammråd med admin" så vet ju folk att något är på G och den som redigerar inlägget får chansen att få in den på rätt ställe och på rätt sätt......en idé bara.

I det stora hela så tror jag nog att de flesta medlemmar håller med om man ser till sakfrågan.
 
Redigerat:
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
Inlägget som jag tog bort bestod till hälften av en beskrivning av vad företaget anser sig bra på att leverera och hade ingenting med trådens ämne om dålig support att göra. Den dåliga supporten kommenterades med det sedvanliga "tråkigt", och inlägget innehöll också en generell bortförklaring om fler skyldiga (entrepenör osv).

Det fanns ingeting i företagets inlägg som tydde på att trådskaparens påståenden var felaktiga. På byggahus forum så gäller konsumentens ord. Finns det tecken på rena felaktigheter, eller liknande missförhållanden i ett inlägg från en konsument så går vi med på klarlägganden från företaget. MEN det måste godkännas av admin!

I det här fallet gjorde jag firman en tjänst som tog bort deras inlägg, det var definitivt inte ett inlägg som gjorde det mer intressant att handla av dem.
 
Peter Åberg, VD för Nordic Värmesystem vill svara följande:

---

Normalt sett är vi kända för snabb och bra support. I detta fallet har vi tidvis inte lyckats med detta. Vi kan dock inte ta hela ansvaret för dålig support utan det har varit många kontaktpersoner inblandade i bygget. Vi ser gärna också att vi kan supporta den installatör som varit inblandad och inte supporta en lekman. Att vi inte skött vår support mot aktuell VVS:are tycker vi inte stämmer.

Vi har inte upplevt att det varit några stora problem med några produkter. De problem som funnits (läs luft/vatten) där har vi skickat ut en representant på vår bekostnad för att se över problemet. Vi kommer alltid att finnas tillängliga för support mot installatör om diskussionerna förs på en normal nivå.

Den Mila som nämns har ej samma leveransinnehåll och kvalitet och något typgodkännande. Givetvis svårt att bedöma för en lekman. Vi hoppas att vår dialog i fortsättningen kan föras utanför detta forum.

Hälsningar

Peter Åberg
VD - Nordic Värmesystem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.