Har gaspanna med vattenburen värme i huset och har haft problem med att vattentrycket sjunker. Speciellt tydligt har detta varit under vintertid då vattnet ju är varmare. Hade folk över som gjorde service på pannan och de sade att inget var fel med den utan de trodde det var läckage någon annanstans i systemet. Jag kollade upp det hela och såg att rören till ett element var i ärgad koppar och de kändes lite fuktiga.

Tilläggas kan att vi bott i huset mindre än två år och förra ägaren själv dragit rören till just detta element och själva inkopplingen såg inte direkt bra ut. Jag har nu bytt ut hela kopplingen och fyllt på systemet med vatten igen och luftat alla 12 elementen. Trycket sjunker nu efter två dagar och det har gått från exakt 1.0 -> 0.95 eller något.
Är detta normalt och skall jag avvakta?

Mina farhågor är att det finns ett läckage mitt under golvet i vardagsrummet då en vägg där är borttagen och då även elementet som satt där. Hur röret sedan är förseglat vet jag ej men på vintern blir det varmt i trägolvet precis där elementet varit. Golvet (laminat) reser sig även runt detta område men det kan ju bero på väder/klimat. Har inte upptäckt någon fukt i detta området dock. Hur tycker ni jag skall gå tillväga om trycket fortsätter sjunka? Att kontakta förra ägaren är ingen möjlighet tyvärr.
 
Det har inte sjunkt oroväckande mycket så du kan avvakta lite till tycker jag. Men att golvet reser sig på ett ställe där det funnits ett element är oroväckande och tyder på ett läckage så fortsätter trycket att sjunka så är det bara till att ta fram kobenet och kontrollera.
rogge
 
Tack för ditt svar. Det har sjunkit ytterligare lite till är nu snart nere på 0.9.

Att bryta upp golvet känns väldigt trist, speciellt om det inte är där läckaget är. Det är som sagt mitt i vardagsrummet på 35 kvadrat och byta hela det golvet är ju lite sådär.
Finns det ingen typ av fuktmätare eller liknande som man kan använda, eller finns det något smart sätt att plocka upp laminatskivor i mitten av ett golv, Jag tror det är click-golv så kanske det skulle kunna gå?
 
mangs skrev:
Tilläggas kan att vi bott i huset mindre än två år och förra ägaren själv dragit rören till just detta element och själva inkopplingen såg inte direkt bra ut. Jag har nu bytt ut hela kopplingen och fyllt på systemet med vatten igen och luftat alla 12 elementen. Trycket sjunker nu efter två dagar och det har gått från exakt 1.0 -> 0.95 eller något.
Är detta normalt och skall jag avvakta?
Prova lufta igen, brukar sällan bli helt lufttomt på bara en luftning.
 
Prova att tejpa en bit byggplast över området där golvet reser sig.
Blir det fukt under den har du nog en läcka.
 
Tack för era förslag. Detta är något jag skall prova, först lufta och sedan det här med plasten. Jag återkommer med resultat.
 
T
Har du källare ?
Måtta då ut avståndet till det borttagna elementet och gå på via källaren underifrån,
typ borra ett litet hål för inspektion. Om det är en läcka går vattnet nedåt/åt sidorna så då borde taket i källaren skvallra om en läcka, och då har du också stora chanser att åtgärda underfrån utan att behöva förstöra golvet i vardagsrummet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.