Jag upptäckte att det började rinna vatten under min vägghängda WC-stol och trodde först att det bara var gummimanschetten som hade gett upp. Men efter att ha lossat den så syntes en spricka i plaströret. Sprickan går 55 mm in.

Det verkar vara en ca 85 mm lång muff som limmats invändigt i 90° rörböjen.

Har ni några bra förslag hur man ska fixa detta? Finns det något trix hur man ska få isär rördelarna utan att skada rörböjen? Jag är tacksam för alla förslag. /Johan
Bild på installationen:
Bild på ett öppet avloppsrör med en synlig spricka nära muffen och ett måttband som mäter sprickans längd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir nog att bita i det sura äpplet och riva upp väggen och byta ut hela kröken.
Hur gammalt är badrummet? Om avloppen har börjat spricka på ett ställe så känns det spontant som att det inte dröjer länge innan det spricker igen på ett annat ställe.
 
Blir ju inte så dyrt att riva i väggen då det är tapet. Golvet bör du klara.
 
O
som sagt innan årsmodell på avloppsröret? Eftersom du skriver limmad så får jag lite rysningar. Det gjorde man på -70 talet om jag minns rätt.
 
Ja, detaljerna är nog från början av -70 talet. Men röränden är ganska grov i hålet så det kan ha funnits någon spricka som har förvärrats med tiden. Dessutom flexar kanske det hela lite ibland om man har tunga gäster ... Är det dags att byta stammarna överallt så blir det ju ett större projekt då det är betongplatta. Men man limmar ju flygplan så det håller och här är inget tryck. Kan man värma upp limskarven?
 
Krilleman
Är materialet i PVC så går det att limma.

Dessvärre kan hela anslutningen även vara limmat i skarvningarna vilken var en vanlig metod på 70-talet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.