Jag byggde ett Hjältevadhus för 2 år sedan. Ett Spira 211. Husen är byggda i moduler på fabrik och monteras ihop på plats.

Nu har jag upptäckt ett läckage mellan två moduler. Det läcker vatten mellan matrummet och vardagsrummet. Det droppar från tacket och man kan se på listen att den är helt fuktskadad. Bifogar bilder nedan.

Jag har kontaktat Hjältevadshus nu (upptäckte det för någon timme sedan). Vilka ska jag mer kontakta? Mitt försäkringsbolag? Någon mer?

Jag vill ju att en besiktningsman tittar på detta så att Hjältevadshus inte bara lagar det akuta problemet och stänger inne ev. fuktskador. Kommer mitt försäkringsbolag skicka en besiktningsman eller ska jag kontakta någon själv?

Eftersom läckan kommer utifrån befarar jag att det redan är kraftiga fuktskador i väggarna och bjälklaget. Huset byggdes juni 2014, och är alltså 2,5 år gammalt. Jag gjorde aldrig tvåårsbesiktningen då jag trodde att Hjältevadshus skulle kontakta mig om detta. Det gjorde dom inte och jag glömde faktiskt bort det. Spelar det någon roll?

Fuktskadad list i taket med synliga sprickor och avskalad färg, tecken på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fuktskadad list i taket med synliga sprickor och avskalad färg, tecken på läckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vattenläckage på trägolv mellan moduler i ett Hjältevadshus Spira 211.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Ja, kontakta ditt försäkringsbolag också för säkerhets skull. När vi fick en vattenläcka i källaren så skickade försäkringsbolaget ut en kille som pumpade ut vattnet och återställde det som var skadat + Ocab som undersökte hur stora fuktskadorna var.
 
Har kontaktat Hjältevadshus nu som ska komma "i veckan", trots att det står en hink inomhus och droppar i.

Sedan har jag kontaktat Folksam som jag har som hemförsäkring. Dom meddelade mig att försäkringen täcker inte takläckage utifrån. Vilken jävla skämtförsäkring. Dom lyckas alltid hitta saker som gör att det inte täcker. Är det inte därför man tecknar försäkring. För att skydda sig bla mot läckage?? Jag blir så trött.

Antar att jag själv måste kontakta en besiktningsman nu? Kommer jag behöva stå för den kostnaden själv eller kan jag kräva Hjältevadshus på den kostnaden?
 
Redigerat:
H
Om jag har förstått rätt är Spira 211 ett 1,5 plans hus och det läcker på nedervåningen från tacket. Syns inget på andra våningen?
 
Att det inte täcker läckage utifrån är ju väldigt vanligt, måste ha tillägg för det.

Täck taket med press över nock så ni inte får in mer vatten
 
hus520 skrev:
Om jag har förstått rätt är Spira 211 ett 1,5 plans hus och det läcker på nedervåningen från tacket. Syns inget på andra våningen?
Det stämmer. Det läcker från taket i vinkeln, alltså från den modulen som inte har en ovanvåning över.
 
Eftersom jag själv inte gjort något på taket eller liknande och huset bara är 2,5 år gammalt tänker jag att Hjältevadshus är ansvarig för detta. Kan dom hävda något annat?

Någon som kan rekommendera en bra besiktningsman i Stockholm?
 
På med en presenning med en gång, det är åtgärd 1 när taket läcker.
 
  • Gilla
Vatthagen och 2 till
  • Laddar…
H
Är det en vind ovanför matsalen?

Som sir_daniel skrev täck taket så fort som möjligt.
 
Se till att omgående kontakta ditt försäkringsbolag som tecknades i samband med husbyggnationen. Vanligtvis Gar-bo. De skickar sen ut en bes.man.

Man brukar i samband med nybyggnation teckna ett färdigställande skydd och som komplement en nybyggnadsförsäkring som gäller i 10 år. Den täcker bl.a yttre vattenskador.

Att inte Folksam gör det är ingen nyhet, faktum är att flertalet förs.bolag inte täcker detta, därav skall man ha nybyggnadsförsäkringen när man bygger nytt.
 
Har det kommit mycket snö på taket ?
 
Vatten kan komma långt ifrån, det kan rinna på plasten I väggarna osv. Det behöver inte komma utifrån taket.
 
Troligtvis mycket snö som börjat smälta och då rinner det in.
 
Polos skrev:
Troligtvis mycket snö som börjat smälta och då rinner det in.
Kan det ha blåst in snö (som smälter) på vinden?

Man måste gå till botten med orsaken snarast så man kan förbygga mer skada (det är ditt ansvar att göra detta).
 
Anna1984 skrev:
Eftersom jag själv inte gjort något på taket eller liknande och huset bara är 2,5 år gammalt tänker jag att Hjältevadshus är ansvarig för detta. Kan dom hävda något annat?

Någon som kan rekommendera en bra besiktningsman i Stockholm?
Jag har själv råkat ut för något liknande. Om ni inte har modifierat huset efter slutbesiktningen så har jag svårt att tro att det är något annan än grovvårdslöshet i samband med montering/leverans. Det enda jag kan tänka mig är om huset har rejäla sättskador vilket har fått väggarna att röra på sig, då skulle entreprenören klara sig från ansvaret.

se till att samla upp allt vatten med hinkar och försök täcka med presenning på taket om möjligt. Entreprenören täcker knappast skador på parkett m m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.