Värmepumpen larmade på för låg frånluft temp för några dagar sedan då vi hade -20 och lite kallare ibland. När den då gick över på el så blev det långsamt kallare i huset. Framlednings temperaturen var lägre än vad den är i normal drift och blev sakta lägre, även varmvatten temperaturen sjönk sakta. Turligt nog så blev det varmar ute och i kombination med eldning i kamin så kom vi tillbaks i normal läge igen.

Har försökt att läsa manual och annat för att se om det kan vara ett inställningsproblem men inte kunnat sätta fingret på något hitills.

Vi har betongplatta med golvvärme och rumsgivare.
Då v-pumpen gick på el så såg jag att den gick på 2.9kw. Är inte det för lite? Kan detta spärras/låsas någonstans?
 
Går vent ledningarna på vinden och är dom dåligt isolerade eftersom du fick låg frånluft temp ? Om det blir kallt inne med 2,9 kw är det för lite om inte vp är spärrad enligt BBR så går det öka el effekten.
 
Japp, vent ledningar går på vinden. Har isolerat extra där jag kan. Har dock en sträcka på ca 8m där det är ryggås tak som jag inte kan tilläggsisolera.
Vad menas med BBR? Kan jag via menyer ändra eventuell spärr eller är det ett jobb för elektriker?
 
I meny 5.1.12 ställer du in max elspets i meny 5.1 13 kan maskinen vara spärrad enligt byggreglerna och det går inte låsa upp om så är fallet så ändra inget där. Om du kollar runt i menyn har jag för mig det står max installerad eleffekt där. Hur är ledningarna isolerade där du inte kommer åt dom och hur varmt är det utrymmet.
 
Ok, skall kolla i 5.1 menyn när jag är vid v-pumpen.
Huset är nybyggt (inflyttning 7/2015) och enligt ritning skall frånluftkanalen vara isolerad med min 50mm mineralull alt. min 50mm lösull i kallt utrymme. Kanalen går som sagt inne i ryggåstaket och det är ett kombinerat kök/vardagsrum där. Jag har isolerat extra i de vindsutrymmen där jag kommer åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.