ahlgren88,

Vi installerade själva en solcellsanläggning på 15 kW och det kostade totalt, allt inräknat, ca 220000 kr. Det blir 14700 kr, inkl. moms per kWp installerad effekt. Låter du en firma installera nyckelfärdigt, kostar det ca 40000 kronor ytterligare.
Då alltså 260000 kr, inkl. moms för 15 kW, blir 17300 kr/kWp. Sedan blir det nog litet dyrare om du skall integrera anläggningen i taket, dvs använda solcellsmodulerna som viss takyta.
Säg, 18000 kr inkl. moms/kWp. Det är ett bra riktmärke.

Dagens vanliga solcellsmoduler med märkeffekt på ca 260 Wp är på ca 160 Wp/m2. Använd det för att uppskatta hur mycket installerad effekt du kan lägga på taket.

Nu kan du ansöka om solcellsstödet hos din länsstyrelse direkt, utan att först inhämta några anbud.

Du får inga solcellsstödpengar i handen och sedan kan gå och handla en anläggning. Nej, först installerar du och spar alla fakturor och kvitton, som du sedan då du beviljas solcellsstödet, skickar in till Länsstyrelsen för granskning och förhoppningsvis utbetalning av stödet.

Anger du i din ansökan om ett solcellsstöd för ett belopp på säg 200000 kr, inkl. moms, så kan det hända att din anläggning bara visar sig kosta säg 125000 kr. Eftersom du då bara har kvitto på 125000 kr, inkl. moms, så får du stödet beräknat på det faktiska utlagda beloppet, dvs 0,20 x 125000 = 25000 kr.
Skulle din anläggning istället bli dyrare än 200000 kr, inkl. moms, säg 250000 kr, ja då får du bara stödet beräknat på de ansökta 200000 kr.

Det går emellertid att justera upp det ansökta beloppet i efterhand, och du bibehåller sin köplats. Sådan justering måste göras innan du får besked att du har beviljats solcellstödet.

För fullständighetens skull: du kan klart ansöka nu och vänta tills du eventuell blir beviljat solcellsstödet. Och då först beställa en anläggning. Men du måste i alla fall fösrt punga ut med alla pengar först, annars har du inga fakturor och kvitton att visa upp, för att få solcellstödet utbetalt. Men, politrukerna kan ju ändra på stödet och helt dra in det. Politruker är som bekant högst opålitliga. Då kanske ditt projekt aldrig blir förverkligat, om du först vill vänta på beviljning av ditt solcellsstöd. Det har alltså att göra hur intresserad man är av en solcellsanläggning.
 
Redigerat:
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Jag har byggt mina anläggningar innan vi erhållit stöd. Har man sedan blivit beviljad stödet så ser jag det bara som en bonus då anläggningen ändå är lönsam redan första året! (även utan stöd) avkastningen för den producerade strömmen är ju långt mycket större än vad räntekostnaden är för lånet och avskrivningen på anläggningen :)

Detta är lätt den "bästa" och den säkraste investeringen jag gjort, att beakta är även att husets värde förmodligen stiger en hel del pga de läger drifts/boendekostnaderna!
(På samma vis som ex vid en Bergvärmeinstallation för 150 tusen)

Så mitt råd är som sagt att endast grovt uppskatta ett högt MAX pris och storlek på din anläggning och direkt skicka in en ansökan med detta belopp!
(då uppgifterna/detaljerna går bra att ändra i efterhand, och man behåller då sin köplats)
 
Tack för era råd!
Min tanke var ju att utföra detta i samband med när jag ändå lägger om taket, men det kanske inte har så stor betydelse ?
Kanske är lika lätt att göra på ett "befintligt" tak?
Tänkte det kanske underlättar (eventuell kabeldragning m.m) när man plockat bort gamla takpannor.

Givetvis om man ska ha intergrerade paneler så är det ju lämpligast att ta ihop med ett takbyte.
Men tänkte om vi bestämmer oss för de "vanliga" panelerna som ni har.
 
För en solcellsanläggning som vanligtvis ligger ovanpå tegelpannorna, så är det inte mycket kabeldragning att tala om.
Vanligtvis kopplas solcellsmodulerna i serie med varandra. På varje solcellsmodul sitter 2 st korta solarkablar med kontakter i ändan, nämligen en hon- och en hanekontakt. Med hjälp av dessa kopplas hela solcellsmodulfältet i serie, och dessa kablar löper ovanpå takteglet. De fästs med buntband i alu-skenorna. Ut från solcellsmodulfältet kommer alltså endast en solarkabel hona, och en solarkabel hane. Endast dessa två solarkablar skall gå till växelriktaren, och det är endast dessa som behöver penetrera taket(om man väljer att dra dem genom taket). Annars kan man dra de 2 solarkablarna ovanpå takpannorna(eller klart, under takpannorna, men fortfarande ovanpå takpappen för att nå ut till en takgavel, och där gå längs ytterväggen ner) och på utsidan av huset.
 
Redigerat:
Ska du lägga om taket så ska du göra det före eller samtidigt som du monterar paneler då dessa kommer att sitta i minst 25-45 år. För att montera takkrokarna till skensystemet behöver man endast flytta på enstaka pannor och göra små urkapningar i dessa pannor så att takkroken kan passas in rätt. Pannorna måste alltså ligga på plats innan du börjar att montera skensystemet för panelerna.

Solpanelssystem monterat på takpannor med synliga takkrokar och skenor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok :)
Vad är det som säger att drifttiden är 24-45år och inte t.ex 70år?

Efter dessa år är det bara att kassera dem antar jag ?
 
Solcellsmoduler består av en aluminiumram med en glasruta ca 3,2 mm tjock i. Hur länge kan en sådan hålla? Kanske lika länge som takbeklädnad, plåttak eller tegelpannetak. Solcellsmodulerna skyddar underliggande tak, kan man tycka, så det håller längre än annars. Jag vet inget om det, utan bara antar. Ordinarie tak blir ju ett undertak, när man har solcellsmoduler på taket. Många solcellsfabrikanter lämnar effektgarantier på så lång tid som 25 år på sina solcellsmoduler. Hur de ordnar denna garanti kan vara oklart. T.ex. om de betalar en viss summa per modul till ett försäkringsbolag, som sedan ansvarar vid ev. garantiärenden. Eller om själva fabrikanten, ensam svarar för garantiförpliktelserna, vilka då inte är värda någonting om fabrikanten konkursar.
 
Redigerat:
Precis.
Bara tiden kan ju ge svar på den frågan :)
 
Jag sökte stöd och fick det beviljat innan jag installerade min anläggning. Efter att stöd var beviljat fick jag ca: 10 månader på mig att upphandla och installera anläggningen och ytterligare några till innan jag skulle behöva göra redovisning för utbetalning.
Sök gärna för mer pengar än du tänkt dig, det är enklare att söka för tex. 250' och sedan begära 150' än att söka 150' för att sedan komma fram till att man ville ha lite mer och annorlunda så det slutade på 250'.
Jag tittade vad färdiga paket kostade på olika sidor och avrundade uppåt samt lade till lite poster på de övriga fälten för att få till en rimlig summa.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Kom till att tänka på en sak..

När man installerat solceller är man ju ändå tvungen att ha ett elabonemang, men minskar den fasta avgiften till dem något när man har solceller eller är den fortsatt lika hög?

I många fall är det ju flera tusenlappar det handlar om.
 
När man installerar solceller och har elnätsansluten växelriktare, vilket är det allra vanligaste, så måste man klart fortfarande ha ett elabonnemang. Samma som tidigare. Vi hade före installation av solcellsanläggningen elabonnemang för 16 A mätarsäkring, och vi har precis samma nu sedan ca 1 år efter att vi installerade solcellsanläggning. Vi har direktverkande elvärme, som drar ganska mycket ström på vintern, så vi behöver 16 A mätarsäkringar. Men 16 A är också den lägsta man kan ha för ett enfamiljshus, tror jag.

När det är elavbrott, dvs din elnätsägare inte har spänning på sitt elnät, ja då har du klart heller ingen ström, precis som dina grannar utan solcellsanläggning.
 
Jag har själv satt upp 1.5 kW (6x250w) paneler plus vxl riktare och kablage. Tot kostnad ca 18 000 kr. Ansökte om bidrag maj 2015, fick utbetalt igår. Producerar ca 1100 kW/år.
 
  • Gilla
Raptor50 och 1 till
  • Laddar…
Arnodt skrev:
ahlgren88,

Det finns bara solcellstödet att ansöka, som ansöks hos den Länsstyrelsen, där anläggningen skall installeras.
Några andra bidrag finns ej, inte vad jag känner till i alla fall. Solcellsstödet är på 20 % av investeringskostnaden, räknat på investeringen inkl. moms. Dvs det är precis den svenska momsen, på det man köpt. Det är inte säkert man får något solcellstöd pga stödpengar tar slut ganska fort, men nya skjuts till ca varje år. Vi ansökte i ca feb. 2015, men har ännu inte kommit fram i kön, men kanske förhoppningsvis får beviljat i år.
Rackarns, jag ansökte feb 2016, om du sökte 2015 och inte fått något lär det ju dröja ännu längre för mig. :(
Har fått offert på 12,72 kw med 48 paneler, 10kw växelriktare, ställning för falsat plåttak etc. för 135.825 kr som skulle vara trevligt att få solbidrag för. :)
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Låter ju som ett vettigt pris.
Och ännu bättre om du får bidraget då :)
 
Arnodt, har du inte börjat i fel ände? Direktverkande el och solceller, måste väl vara bättre att först sänka sin förbrukning, före man lastar upp paneler på taket?

Vi har 8.7kw, öst/västläge samt söder, vi köper totalt över året endast 500-800kwh, men räknar man kr så ser det än bättre ut..

Googla och läs, köp solpanelerna i världen där de är billigast, skillnaden torde vara fruktansvärt liten i ev kvalitet..köpte från Ev power.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.