Hej! Är ny på detta forum, så vet inte om denna fråga hamnar rätt...

Jag har precis köpt ett gammalt hus som behöver totalrenoveras och byggas till. Detta kommer att bli ett ganska stort projekt, då huset för närvarande inte är beboeligt. För att ytterligare komplicera det hela bor jag för närvarande utomlands, fast det nya huset är i Sverige. Hur ska jag gå tillväga för att på bästa sätt få mitt drömhus? Finns det firmor man kan anlita som fungerar som "projektledare"? Eller måste man själv hitta firmor inom alla specialområden? Jag kommer ju inte själv att kunna driva på arbetet och organisera alla olika bitar. Jag vet att mitt lilla hus ute i skogen kan bli en fantastisk bostad, men just nu känns allt ganska omöjligt... och jag vet inte ens i vilken ände jag ska börja...

Hoppas att någon kan hjälpa mig!
 
Hej!

Vi har hållit på med något liknande sedan i somras.
Jag bedömer att det är nödvändigt att vara på plats ofta för att ta massor av små beslut som är omöjliga att förutsäga i en planeringsfas. Jag har valt att vara byggherre själv och att inte ha en totalentreprenad. Detta mest på grund av att vi vill göra så mycket som möjligt själva.

Om du inte kan vara på plats själv måste du hitta någon, entreprenör?, som du litar på till 150% som kan göra det jobbet. I så fall får den personen antagligen ta en totalentreprenad. Jag tror att det är omöjligt att upphandla och samordna denna typ av jobb på distans. Alla vettiga hantverkare vill komma till huset och se det innan de lämnar offert och sedan uppstår alltid massor med beslut som måste tas efter hand.

Jag skulle inte våga låta någon bygga om mitt hus utan att själv kunna vara där och kolla ganska ofta. Men det är klart, om jag hade känt någon bra byggentreprenör som ville åta sig jobbet kanske jag hade satsat på det i din situation. Eller kanske om jag hittade någon med riktigt bra referenser....

Fast jag är inte säker att jag skulle våga ändå. Problemet med gamla hus är ju att man aldrig riktigt vet vad man hittar när man börjar riva i dem. Ett totalt nybygge skulle nog vara enklare.

Kan bara säga lycka till!

/Ulrica



 
Oj, det finns säkert massor med råd att få om detta, men det vore bra att veta lite mer om huset, och hur du har tänkt dig renoveringen först!

Jag tänker framför allt på det faktum att du beskriver ditt hus som "gammalt", och att det inte nu är beboligt. Pratar vi här möjligen om en kulturhistorisk pärla som försiktigt ska renoveras och kompletteras med lite moderna bekvämligheter? I så fall vet jag flera här på forumet som säkert gärna är med och ger råd! :)

Har du däremot tänkt dig en renovering av modell "blåsa-ut-allt-och-sätta-in-nytt" - ja då finns det antagligen också många här som är med och ger råd. Dock inte jag! ;)
 
Det finns absolut firmor som hjälper till med det, men det kostar.
En projektledare av den kalibern kostar 500 kr/tim och uppåt skulle jag gissa.
Och det blir några timmar...

Å andra sidan kanske det är en investering som är värd att ta?

Det bästa är att hitta någon som känner någon som kan prata med någon som känner en byggprojektledare. Dessutom krävs det nog att det är ett lite mindre bolag. Att ringa WSP eller annat storbolag kostar. Ja, att ringa är rätt billigt, men timpengen drar säkert iväg mot 700-800 kr.

Det kanske finns någon här på forumet som kan tänka sig jobbet?
 
needHelp skrev:
Hur ska jag gå tillväga för att på bästa sätt få mitt drömhus? Finns det firmor man kan anlita som fungerar som "projektledare"?
Mitt råd är att du satsar allt krut på att hitta en duktig projektledare som du känner att du kan lita 100% på.
När du väl hittat denna person så ordnar han resten av dina byggproblem.

Det är inte helt billigt, men det är ingen lätt sak att sköta en ombyggnad på avstånd. Du behöver då en lokal representant som inte har något annat för ögonen än att se till att du får det du förväntar dig och betalar för.
En sådan projektledare kan du hitta för 500-900 kr/tim beroende på var i landet ditt hus ligger och om det är en enmansföretagare eller anställd på en större konsultfirma.

Min erfarenhet är den att det inte behöver bli ett bättre jobb för att personen tar hög timpeng och är knuten till en stor organisation.
De flesta seriösa konsulter i branschen är organiserade här: http://www.bygging.se/default1.asp
 
Vi totalrenoverade vårt obeboeliga ruckel, inte direkt på distans, men hade inte möjlighet att "övervaka" kontinuerligt. Vi tittade till arbetet några gånger då och då.
Vår byggmästare skötte all planering och samordning av allt som behöde göras.

Det fungerade mycket bra, vi är helnöjda med vårt hus.

Det viktigaste är att man hittar någon som man kan lita på, med bra referenser och som man förstår vad man vill ha.

Så lycka till med ditt "renoveringsobjekt"

/EB
 
Var finns huset? Kanske finns någon med bra tips.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.