L
Tänkte fråga er experter innan jag ger mig på att rings kommunen.

Vi har idag huset enligt nedan med garage på det som är markerat med rött (bild 1) samt en carport framför detta. Vi tänker oss att bygga en friggebod på max 25kvm på tomten samt bygga ut huset enligt bild 2 (grå markering bild 1)
Min fråga nu är vilka kostnader i samband med eventuellt bygglov jag åker på. Om man räknar bort garaget så är det under 25kvm vi bygger ut. Men taket blir högre och det går från garage till hus. Carporten blir annorlunda utformad än tidigare. Gissar att även detta påverkar mitt bygglov på något vis?

Har lagt med en länk till Kungsbacka kommun om någon har en känsla för vilka kostnader som kan tillkomma. Tacksam för svar.

Bild 1
3D-modell av hus med markerade områden för garage (rött) och tillbyggnad (grått) på rutnätbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild 2
3D-modell av ett hus med angränsande garage markerat i rött och carport framför.


https://www.kungsbacka.se/Bygga-bo-och-miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/Sa-mycket-kostar-det/
 
Du får inte bygga ihop ditt hus med ett attefallshus.
 
L
ecb182 skrev:
Du får inte bygga ihop ditt hus med ett attefallshus.
Tolkar jag dig rätt att jag då kommer att åka på alla kostnader som skulle vara för ett nybygge i så fall?
 
Skall du riva garaget så skall du ha rivningslov. Utöver det bygglov för utbyggnad, inmätningskostnad, tekniskt samråd mm samt KA. Friggeboden på 25 m2 blir en attefallare då den är över 15m2. Den behöver ej bygglov utan räcker med bygganmälan.

Har du kollat upp så detaljplan medger utbyggnad? Detalplan brukar gå att finna på kommunens hemsida

Tipps är att kolla på komunens hemsida där finns vilka regler som gäller och vad som skall vara med i ansökan. De har även en prislista för bygglov https://www.kungsbacka.se/Bygga-bo-och-miljo/bygga-nytt-andra-eller-riva/Sa-mycket-kostar-det/ vilken ger en uppfattning om prisbild.
 
L
bomm skrev:
Skall du riva garaget så skall du ha rivningslov. Utöver det bygglov för utbyggnad, inmätningskostnad, tekniskt samråd mm samt KA. Friggeboden på 25 m2 blir en attefallare då den är över 15m2. Den behöver ej bygglov utan räcker med bygganmälan.

Har du kollat upp så detaljplan medger utbyggnad? Detalplan brukar gå att finna på kommunens hemsida

Tipps är att kolla på komunens hemsida där finns vilka regler som gäller och vad som skall vara med i ansökan. De har även en prislista för bygglov [länk] vilken ger en uppfattning om prisbild.
Tack för hjälpen att reda ut detta. Har varit i kontakt med kommunen tidigare och hört mig för. I detaljplanen finns inga restriktioner och då har jag förstått att de går efter hur det ser ut i övrigt i området och det är flera som byggt ut.

Får ringa dem för mer detaljer helt enkelt. Vill bara göra mig en bild av hur mycket allt kan tänkas komma att kosta.
 
O
Jag tycker att det viktiga är om det går att göra som TS vill... Vad det kostar blir ett senare problem och är enligt min egna åsikt oväsentligt innan jag ens vet om jag får bygga...
(Men jag är kanske lite väl negativ :) ) Men minst lär det ligga runt 9000:- ..... Sen brakar det på :)
 
Redigerat:
L
Odjuret skrev:
Jag tycker att det viktiga är om det går att göra som TS vill... Vad det kostar blir ett senare problem och är enligt min egna åsikt oväsentligt innan jag ens vet om jag får bygga...
(Men jag är kanske lite väl negativ :) ) Men minst lär det ligga runt 9000:- ..... Sen brakar det på :)
Håller helt med att det inte avgör något. Men vill få lite känsla på vad de 70 kvm skulle kosta. Med avgifter grund osv tickar det på snabbt. Vad är extra utrymme som kanske egentligen inte behövs värt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.