Josef Eder och Sanna Hederus hus ute i Kummelsnäs i Nacka var från början ett litet torp från mitten av 1800-talet. Idag är det fyra gånger så stort efter en tillbyggnad som står som en fri volym.

Du kan läsa artikeln här: Tillbyggnad gav fyrdybbelt upp
 
Fint hus av duktiga arkitekter!
 
Spännande.
Undrar över uppvärmningen - det jag reagerar mot är sovrummets element.
 
Bergvärme står det, med golvvärme och radiatorer. Gissningsvis golvvärme på nedervåningen och element på övervåningen.
 
OXYD
Fint hus. Gillar inslagen av trä och rått gips. Lite mycket "kontor" för min smak
 
Redigerat:
Som vanligt, jättefina detaljbilder, men jag har inte möjlighet att se någon övergripande bild, och då blir det svårt att se hur tillbyggnaden passar ihop med själva huset.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
OXYD
Jonatan79 skrev:
Jag har gått förbi huset flera gånger och förstår fortfarande inte designen. Ännu mindre nu när vi fick se invändigt, känns som stadsbiblioteket från 1975, det enda som saknas är en brun heltäckningsmatta och betongglas, urk :(
Det första jag tänkte på med "BIBLIOTEK"
 
inte det snyggaste hoppas det går att sälja med vinst i framtiden
 
Tänk vad stor betydelse första bilden(första intrycket) har, även jag fick associationen 'Bibliotek'.
 
Grattis med tillbyggnaden!

This is very beutyfully built into the surroundings (trees, garden etc); not all houses in Sweden need to look like a Pippi house.
The only thing I'm not happy about is the plywood, but this is no big deal; some paint in any colour, and you can sell the house with not only a vinst, but with a big vinst (though I would'nt sell if it was my house)!

And the rest of you: don't be so negative and conservative; what do you think it would look like today if the latest Volvo model (which is very beautyful, and a great succes technically and financially world wide) looked like a model from the sixties?
 
  • Termos med retrodesign och texten "The only thing better than GREAT SEX is GREAT COFFEE" framför ett fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Tyvärr, det hjälpte mig inte att förstå skönheten i objektet.
 
Jag får nog tyvärr ställa mig till skaran som inte anser denna tillbyggnad vara så lyckad. Det absolut första jag kom att tänka på var ju nån gammal statlig institution, entrén förstärker detta oerhört. För mig känns det opersonligt kallt och icke-välkomnande.
Ser man sen till hur huset förhåller sig till sin omgivning så blir jag deprimerad. Förrådet (eller vad det är som syns längst bort på bilden nedan) ser mest ut som nåt pumphus eller elkrafthus som normalt göms undan.
En modern husutbyggnad med grå panel och vita fönster, som skymtar fram bland träd i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men detta är MIN åsikt, varken för att jag är negativ eller konservativ, tvärtom uppskattar jag modiga nytänkande lösningar, men då skall de andas framtid och smälta in både i sin omgivning och tidigare byggnader.

Men är familjen i huset nöjda så säger jag grattis, verkligen. Jag förstår vilket projekt en sådan utbyggnad kan vara och har de nu det som de drömt om så hoppas jag de får många härliga år i huset.
 
  • Gilla
per s och 1 till
  • Laddar…
G
Tycker att det ser fint ut, på bilderna. Personligen skulle jag valt att spackla och måla innertaken, men det är ju inget som egentligen angår utomstående... De har hållit sig till en form, som de upprepar. Det skapar en symmetri och ett lugn.
 
T
Hade det varit ett 1960-tals redan fyrkantigt funkis-hus som fått denna tillbyggnad så fine (även om det ändå va riktigt fult), men att bygga om ett 1800-talstorp på detta sätt är för mig obegripligt..
 
  • Gilla
per s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.