Hej!

Jag funderar på att införskaffa en skruvautomat. Som villaägare är målet allmänt hemmafix, tillbyggnader och renoveringar. Jag är lite allergisk mot att hyra eftersom barnen ofta ställer in/förkortar mina arbetspass.

Kan man köpa en skruvautomat som klarar många olika tillämpningar, om jag ska kunna motivera ett inköp så måste den vara allsidig.

Hiltis SMD-57 klarar ju ända upp till 57 mm skruvar vilket torde räcka för både paneler och trall och givetvis mindre saker som skivor.

Finns det andra vettiga alternativ?

//Anders
 
Festool DWC-2500. Verkar som man får med ett extra batteri nu.
 
P
Robert-san01 skrev:
Festool DWC-2500. Verkar som man får med ett extra batteri nu.
Hittar bara det erbjudandet i England? har svenska Festool det med?
 
Har ställt frågan till Festool. Tyskland har kampanjen också och England länkar till Tyskland och Festool GmbH.
 
  • Gilla
pleqtiz
  • Laddar…
Spännande, frågan är om man vågar man börja köpa Festool grejer. Jobbigt och dyrt att uppgradera maskinparken....
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Själv kör jag med Fein SCT 5-40M och måste säga att jag är mycket nöjd - Den är en uppgradering från min Tidigare Makita som tyvärr, efter ett par 1000 skruv, blev en besvikelse med trassel och strul.
Fein maskinen klarar visserligen bara 55mm skruv men det är mer än tillräckligt - Vanligtvis är det bara spånskiveskruv samt 30mm skruv till gipsen. Vi få tillfällen blir det dubbelgips och således längre skruv.
Jag anser att alla maskiner jag provat så funkar de bättre ju kortare skruv man kör - mindre trassel helt enkelt.

Är det så att du vill ge dig in i Verktygsträsket så har jag en Festool DWC 18-4500 med dubbla 5.2A batterier. Helt ny, aldrig använd i systainer. Priset är ju tyvärr högre än för ett annat märke.
 
Fein ser bra ut. Man verkar kunna hitta den till mycket rimliga priser begangnat också. Det blir att fundera.
 
Skruvomat är väl en av de saker man inte köper om man inte har ett användningsområde för den? Jag kan komma på två då den gör nytta - sätta gipstak och möjligen läggning av trall. I samtliga andra fall (och även i trall-fallet) skulle jag föredra en slagskruvdragare för att få bättre kontroll.
 
agehall skrev:
Skruvomat är väl en av de saker man inte köper om man inte har ett användningsområde för den? Jag kan komma på två då den gör nytta - sätta gipstak och möjligen läggning av trall. I samtliga andra fall (och även i trall-fallet) skulle jag föredra en slagskruvdragare för att få bättre kontroll.
Jag håller med. När man skruvar gipstak är en skruvautomat med förlängare ett fantastiskt hjälpmedel. Den spar verkligen på kroppen. Likaså om man gipsar flera rum. Fast då är det inte så mycket kroppen man sparar, man spar i bästa fall lite tid.

Hur den skulle vara användbar vid "allmänt hemmafix" kan jag inte ens föreställa mig.

Men man får inte underskatta skönhetsvärdet i en skruvautomat. Den ser lite ut som en k-pist. Så man kan ju köpa en bara för att den är så tuff.
 
pleqtiz skrev:
Hittar bara det erbjudandet i England? har svenska Festool det med?
Fick svar nu. Tyvärr inte i Sverige... :(
 
Både gipstak, väggar och trall ligger definitivt i planen. Jag har redan skruvat tak och vägg både med och utan automat.
Jag kan bara säga att jag föredrar automat både för tak och vägg. Den må kanske inte spara in så mycket tid totalt men det tråkigaste momentet blir defintivt kortare.

Allmänt hemmafix är väl där gången man måste vara kreativ eller kanske bara är skryträttigheterna runt fikabordet på jobbet =)
 
Kolla så den klarar trall. Ex Festools 4500 är inte så bra på träskivor och trall.
 
P
Robert-san01 skrev:
Fick svar nu. Tyvärr inte i Sverige... :(
Ja det är ju inte direkt förvånande.. Många företag som har sånna bonusar i utlandet men aldrig här!
 
Jamen det är ju precis det där man vill åt. Inte festool alltså!
 
andersda skrev:
Jamen det är ju precis det där man vill åt. Inte festool alltså!
Det är därför Festool har en modell som heter DWC 18-2500. :)
 
  • Gilla
andersda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.