Ska lyfta köket lite och byta ut spisen mot häll och inbyggnads ugn.

Väl hemma börjar jag klura lite... Spisen är på trefas och specad till 400V 9,6kWh.

Häll och ugn är båda 230V. Ugnen har märkeffekt 2,8kWh, hällen på 4,6kWh.

Så totalen är lägre än den gamla. Kommer jag uppleva detta som en långsammare kokstation?

Hoppas på att kunna koppla spis och häll på två olika faser. Har en Schukokontakt. Dubbelslår man innuti den eller hur är den gängse inkopplingsförfarandet?
 
A
Ja hällen ser klen ut 2,2+ 1,8 + 1,2+ 0,8 är vanligt 5,6kw
Du tappar nog några funktioner u gnen oxå ingen snabbuppvärmning
Varmluft? Varmluftsgrill?
Nolla måste vara framdragen
Snyggast är en perilex till häll och typ schuko till ugn
 
  • Gilla
Stålspik
  • Laddar…
Ugnen har varmluft. Vår nuvarande har ingen snabbfunktion eller varmluft.

och hällen har en spec jag inte förstår ;) PUE611BB1E
Beskriver bara tre zoner. Men den har ju 4.

Så man ska ha två kontakter helst då bakom skåpet? Hade tänkt mig sätta en kontakt (är en perilex där nu) med både häll o ugn instiftat. Men kändes lite fult.

Smartast att välja två faser då antar jag. Ska kolla att nolla finns draget i övre vänstra?
 
Redigerat:
Skysodan skrev:
och hällen har en spec jag inte förstår ;) PUE611BB1E
Beskriver bara tre zoner. Men den har ju 4.
Har du tittat i bruksanvisningen? 1800 + 1800 + 2200 + 1400 W
2x 16A 230V
 
Ja både där o på hällen självt. Du kanske kikade in på versionen med 2e på slutet av modellbeteckningen?

Men inser nu att totala effektuttaget kanske är limiterat till vad som är tillåtet på enfas?
 
Redigerat:
Jag tror att det har blivit fel hos Bosch. Vanligtvis används 2x 16A faser. dvs 2x (230x16)->2x 3680W.
Enligt Bosch förbrukar hällen max 4600W vilket vore max för 2x 10A. Om den stora plattan förbrukar 2200 W används den ena fasen helt och kvar finns bara 2300 W att fördela på 3 plattor.

Elgiganten dk anger effekten för respektive platta.
http://www.elgiganten.dk/product/hv...611BB1E/bosch-induktionskogeplade-pue611bb1e#

Även i Bosch manual https://portal.bsh-partner.com/TCcu...put=false&b01EMatNr=PUE611BB1E&b01LangList=SV
anges effekten per respektive platta.
 
Mmm men har hällen här hemma. Den är enfas.
 
A
med monterad schuko?
 
Nej inget monterat.
Oöppnad ugn eller diskmaskin liggande i förpackning med installationsinstruktioner och elkabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Typskylt på en Bosch hushållsapparat med modell- och tillverkningsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Det är ju bedömt att det går att ta bort blecket i plinten och sätta en fasledare på varje skruv
dvs
byt till en gummisladd med 4 ledare bara för att minska anslutningseffekten

men då det INTE är beskrivit så är det en chanstagning...
 
  • Gilla
Skysodan
  • Laddar…
Skysodan skrev:
hällen på 4,6kWh. PUE611BB1E
Lämna tillbaka hällen om du kan. Det är, rent ut sagt, skräp. En (alldeles för) billig induktionshäll från Bosch (finns även i Siemens-namnet) med katastrofalt låg effekt.
 
Känns ju lite galet om det skulle funka att koppla in den som tvåfas eller? Kan det inte vara stor risk att den bara brinner upp?

Om man endast kör två plattor samtidigt så borde man inte uppleva svagheten eller?
 
Tror inte den är omkopplingsbar utan går enbart att koppla i enfas
 
A
det beror ju på kretskortet om den går att koppla om
 
Fått svar av Bosch sverige nu. Ej möjlig att koppla mer än enfas :( blir återlämnande
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.