Nu har jag fått in en offert från www.mockfjardsfonster.se och en offert från www.fonsterinstallatoren.se. Priserna är väldigt lika.

Hos Mockfjärd så får jag deras nya "Supervarm" 3-glas vridfönster som har 1,2 i u-värde för hela konstruktionen. Denna person nämner inget om kondensproblem eller isbildning.

Fönsterinstallatören har ett vridfönster som har 1,2 i u värde för hela konstruktionen men han tycker inte att jag ska välja det om jag inte är intresserad av energi bidraget vilket jag inte är. Han säger även att huset bör ha väldigt bra till/från luft för att det inte ska bli kondens/isbildning med 1,2 u värdes fönster. Han rekommenderar deras 3-glas vridfönster som har ett u värde på 1,7 för hela konstruktionen. Enligt honom så är skillnaden mellan 1,2 och 1,7 extremt liten. Enligt nån test som hade gjorts i falun så skilde det ca 200kr på elräkning per år. Nu vet man ju inte hur mycket sanning det ligger i detta påstående. Det känns på nåt vis nära till hands att välja ett fönster med ett så lågt u värde som möjligt. Dock så vill jag ABSOLUT inte får kondens och isbildningsproblem. Priset mellan 1,2 och 1,7 fönster är försummbar hos båda leverantörerna.

Båda företagen har ungefär samma leveranstid och dom åtar sig HELA jobbet vilket gör att jag kan sitta och titta på tv medans jag får nya fönster :).

Det som talar starkt för Fönsterinstallatören är att de bjuder på aluminiumbeklädd utsida så att man får en undehållsfri utsida. Tydligen så har dom ett erbjudande om detta som dom ska börja med om ett par veckor (jag skulle kunna få det på en gång dock). Mockjfärd skulle ha ca 25-30.000kr för aluminium på utsidan för alla våra fönster vilket hos Fönsterinstallatören blir helt gratis.

Vad tycker ni? :)
 
helt gratis?Tror jag inte, de har väl lagt på så att det lönar sig... >:(
 
Risken för kondens på utsidan av energifönster kommer när man närmar sig ett U-värde på 1,0. Man bör inte ha fönster med U-värde under 0,8. Är det dessutom så att man har ett utskjutande tak över fönstren minskar risken för kondens ytterligare (jämför med att ha bilen stående under carporten en kall natt).

Självklart skall du ta fönster med U-värde på 1,2!!! Inget snack om saken.
 
Hej!

WM-Fönster har topp priser och bara 4-6 veckor levtid.
De har alu-och kompositfönster i nästan vilken färg som helst.

U-värde på deras glas är 1,1; 1,0; 0,7och 0,5.
ingen isbildning pga. speziell isoinlägg.

Finns även säkerhetsfönster med pris som vanliga fönster.Tanke med all innbrtt som finns.

Jag
 
Tack för tipset men jag tror det är ont om tjyvar som slår sönder glaset  ;D
 
brevik skrev:
Tack för tipset men jag tror det är ont om tjyvar som slår sönder glaset  ;D
Var bor du som har det så lugnt? ;)
 
jag skrev:
Hej!

WM-Fönster har topp priser och bara 4-6 veckor levtid.
De har alu-och kompositfönster i nästan vilken färg som helst.Även i trä-utförande.

Säkerhetsfönster till pris av vanliga fönster.

Jag
Hmmm.. Två inlägg och i princip samma innehåll i båda. Nöjd kund eller WM-försäljare?
 
Om du får med aluminiumklädd utsida till samma pris så skulle inte jag tveka iallafall.

Mvh
 
Stämmer inte med vad jag har hört. Min kompis jobbar på ett ställe där de fick nya fönster förra hösten. De har u-värde 1,2 och har varit fullkomligt igenimmade varenda morgon hela hösten-vintern-våren. Och nu har eländet börjat igen. Om de har utskjutande tak vet jag inte, men det tror jag inte. Ska det vara 1,2 så ska det vara ett tjockare fönster. Inte treglas. Då slipper man imman, sägs det.

Ellax skrev:
Risken för kondens på utsidan av energifönster kommer när man närmar sig ett U-värde på 1,0. Man bör inte ha fönster med U-värde under 0,8. Är det dessutom så att man har ett utskjutande tak över fönstren minskar risken för kondens ytterligare (jämför med att ha bilen stående under carporten en kall natt).

Självklart skall du ta fönster med U-värde på 1,2!!! Inget snack om saken.
 
Faderittan skrev:
Stämmer inte med vad jag har hört. Min kompis jobbar på ett ställe där de fick nya fönster förra hösten. De har u-värde 1,2 och har varit fullkomligt igenimmade varenda morgon hela hösten-vintern-våren. Och nu har eländet börjat igen. Om de har utskjutande tak vet jag inte, men det tror jag inte. Ska det vara 1,2 så ska det vara ett tjockare fönster. Inte treglas. Då slipper man imman, sägs det.
Låter konstigt. Som tidigare sagts, ska inte is bildas på utsidan av ytterglaset såvida inte U-värdet understiger ca 1,0. Om kondens bildas på insidan är det helt enkelt en fråga om för dålig ventilation, och inte fönstrets fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.