Hur kan det inte räknas som ett fel? Det är ju som att säga att repor och skrapmärken i ny parkett inte är något fel eftersom det inte påverkar funktionen? När man beställt ett golv ska det väl se ut som man tänkt sig, även om det håller lika bra med skönhetsfelen?
 
Anna_H skrev:
Hur kan det inte räknas som ett fel? Det är ju som att säga att repor och skrapmärken i ny parkett inte är något fel eftersom det inte påverkar funktionen? När man beställt ett golv ska det väl se ut som man tänkt sig, även om det håller lika bra med skönhetsfelen?

När du gjuter en betong konstruktion kan du aldrig garantera var dess ballast kommer att placera sig i konstruktionen lika lite som du kan garantera hur tjockt lager cementslam som kommer att ligga på olika ställen på ytan eller hur många eller var krympsprickor kommer att uppstå. Så sett ur betonggjutningens utförande ser jag inget fel utan det som finns på TS bild kan uppstå och går att laga så att betongkonstruktionen fyller kraven vad avser gjutningen.

Om man skulle garantera exakt en specifik yta så skulle man behöva gjuta ett övermått som sen slipades ner mycket mer så att man garanterat kom ner i ett skikt som var mer homogent i sin struktur. I ett normalt industrigolv som ofta har slipad betong spelar sådana här fel mindre roll då dessa lagas och slipas. Detta accepteras också många gånger i bostäder när man vill ha lite "industri look".

Men om man absolut vill ha ett helt perfekt golv vad avser färg och där inga synliga fel får förekomma så ska man inte, enligt min mening, slipa ett gjutet betonggolv utan man ska då istället satsa på ett Terrazzogolv där man kan styra och kontrollera färg på cement och ballast så att det blir helt perfekt.

Och rent tekniskt och kontraktuellt har TS inte köpt ett golv med specifik yta utan köpt en betongkonstruktion och ett slipuppdrag i två upphandlingar så det finns inga utlovade specifika krav på ytans utseende. Nu tror jag inte detta skulle spela någon större roll för även om det varit en totalentreprenad så skulle det vara lika svårt att garantera ett definierad utseende på ytan och om det var ett krav skulle den entreprenören tvingats ta till rejält för att ha marginal för eventuella fel i ytan, precis som det nu tyvärr blivit.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Jag missade att golvet är gjutet med SKB betong. SKB har ju en tendens att separera så jag tror absolut att det är det som har hänt med Ts golv. Sen går SKB inte att skura och glätta med ett gott resultat. SKB brukar dessutom spricka väldigt mycket. Nu får Andreas Kalmar rätta mig om jag har fel men för ett synligt torrslipat golv är SKB ett väldigt dumt val av betong.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Fick precis svar av betongleverantören och det var en annan kvalitet än den som jag skrev först
(receptet ändrades efter det jag fått offerten)
Korrekt kvalitet är C28/35 16/27 S3 VCT0,60 krympred. pflfiber

Jag har iallfall reklamerat betongen så får vi se vad dom säger.
Tack igen för era inlägg, de är värdefulla.

Så här ser golvet ut nu efter målning med grå epoxy. Det var en chansning som tyvärr inte gick hem..
Nygrått epoxymålat betonggolv med synliga defekter och verktyg på fönsterbrädan i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vad händer nu då några andra alternativ?
 
Tvättstugan blev rätt bra så den behåller vi i grå färg men vardagsrummet blir det ekparkett som övergår till klinkers i köket. Det ska bli intressant att se vad betongfirman säger. Jag återkommer i ärendet :rolleyes:
 
Tråkigt när det inte blir som man har tänkt sig lycka till
 
  • Gilla
Gustav48
  • Laddar…
Hur gick det?
 
G Gustav48 skrev:
Tack för era inlägg. Det är som ni skriver att vi upphandlat gjutningen och slipningen separat. Så rekommendationen till er andra är att upphandla allt på totalentreprenad.
Som det ser ut nu kommer vi att måla golvet.
Tänkte grått men vi är väldigt osäkra på om det ska vara matt, halvmatt eller blankt?
Det är luft i betongen och går ej att åtgärda med slipning eller porfyllning.
 
A Adamkarlsson_ skrev:
Det är luft i betongen och går ej att åtgärda med slipning eller porfyllning.
Klart att det går att porfylla och slipa men det blir dyrt
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Klart att det går att porfylla och slipa men det blir dyrt
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Klart att det går att porfylla och slipa men det blir dyrt
Och hur ska du få det snyggt då? De vita porösa fläckarna går aldrig få att smälta in i resten av golvet.
 
Det är vibbfri betong och det blir oftast extremt flammigt.
 
Vilken betong är rätt isåfall?
 
K Kasken skrev:
Jag har ingen kunskap i ämnet, men jag äger/bor i ett hus med HTC-slipat golv.

Jag tycker det ser ut som om någon spacklat i de värsta ojämnheterna innan slipning?

Vår slipare sa att han tog ner som mest 2mm när han slipade vår platta. Vi fick dock en hel del små "kratrar" (i brist på bättre ord) som sliparen fick spackla i efter slipningen o dra en omgång till. Han menade på att det var frostsprängningar straxt under ytan som förmodligen orsakat detta. (Vi fick en köldknäpp på runt -12 natten efter gjutningen). Dessa små lagningar ser ut som det på dina bilder, betydligt ljusare och grövre i strukturen än riktiga betongen.

Vilken entreprenadform har du på bygget? Om man får fråga sånt? Ingår HTC-slipningen i en totalentreprenad så tycker jag absolut inte du ska acceptera det där utseendet. Har du fixat med egna entreprenörer kommer de garanterat bara skylla på varandra o det slutar med att du står där med massa extra fakturor i slutändan är min gissning...
Tror vi har råkat ut för samma problem med en hel del småkratrar efter sliparen slipade. Men är rädd för att det blir fläckigt om man fyller i med ny betong och att lagningarna blir ömtåliga. Men du verkade nöjd med ert resultat. Hur fick ni till fyllningen på ett tillfredställande sätt. Har du några bilder?
 
M MarcusNF skrev:
Tror vi har råkat ut för samma problem med en hel del småkratrar efter sliparen slipade. Men är rädd för att det blir fläckigt om man fyller i med ny betong och att lagningarna blir ömtåliga. Men du verkade nöjd med ert resultat. Hur fick ni till fyllningen på ett tillfredställande sätt. Har du några bilder?
Hur dessa små håligheter än fylls i och behandlas så kommer det alltid synas att det är "lappat o lagat", det går inte att komma ifrån.

Jag har tyvärr inga bilder tillgängliga på min egen platta.
Jag var allt annat än nöjd med slutresultatet, men dess bättre så hade jag sån tur att merparten av det var koncentrerat på ett ställe i vardagsrummet där vi skulle ha soffa och soffbord, så det kunde gömmas under en matta.

Jag gjorde ju själv missen som jag försöker varna andra att inte göra, dvs handla upp entreprenaderna var för sig.
Gjutningen av plattan gjordes av en underentreprenör som hustillverkaren anlitat (totalentreprenad) och jag hade själv anlitat sliparen..... När det då sket sig så påstod sliparen att det var fel på betongen eller utförandet av gjutningen.... Gjutaren i sin tur hävdade att sliparen måste gjort nått fel....
Att i det läget bila bort den nygjutna plattan och gjuta på nytt är inte ett alternativ, det fördyrar och sinkar byggprocessen orimligt mycket, så man har inget annat val än att finna sig i situationen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.