Hej!

Jag undrar om någon betalat rörligt pris
för sitt badrum och slutligen hur många timmar man blivit fakturerad för samt vad som ingått.

Lämpligt att skriva storlek, arbetsmoment samt förutsättningar (dvs om man själv rivit etc)
 
Om man tittar på Bauhaus och Byggmax hemsidor för köp av byggtjänster, så står det ganska bra specat vad olika moment kostar per meter eller kvadratmeter. Sedan får man räkna baklänges.

Se upp dock så du inte gör dig till ovän med hantverkarna. Om du ständigt kollar och klockar dem blir det ingen bra stämning. Vissa moment tar också mycket mer tid än man tror. När de gjorde mitt badrum kändes det som att de putsade och spacklade i en evighet utan mycket till resultat, men sedan gjordes själva plattsättningen på bara någon dag. Man bör vara mycket erfaren byggare för att kunna ha synpunkter på nedlagd arbetstid.
 
Jag tog in en plattsättare för att sätta tätskikt och plattor. Då var det flytspacklat och väggarna var helt klara. 11 kvm golv och ca 20 kvm vägg. Han fakturerade 47 timmar.
 
T
f91jsw skrev:
Jag tog in en plattsättare för att sätta tätskikt och plattor. Då var det flytspacklat och väggarna var helt klara. 11 kvm golv och ca 20 kvm vägg. Han fakturerade 47 timmar.
Vad var det för plattor på golv och vägg? Hur såg badrummet ut, ytterhörn, fönstersmygar, dörrsmyg, nischer m.m. Detta spelar stor roll för hur lång tid det tar att sätta.

Jag flytspacklade, tätskiktade och satte kakel/klinker i ett badrum i förra veckan på följande premisser:

Flytspacklade och tätskiktade på 8 timmar

Kaklade 26 kvm vägg med ett ytterhörn och 12 håltagningar, vit blank fasad kakel 20x50 cm i helförband på 10 timmar

Klinkade golvet på 3 timmar, två brunnar med 10x10 cm plattor på ark, övrig yta 20x20 cm plattor.

Fogade väggar och golv på 3 timmar

Finputsning av plattor samt silikondragning 1 timme

Körning 3 timmar totalt

Av- och på-etablering 2 timmar

Totalt 30 timmar alltså. Hyfsat bra plattor att arbeta med, skilde lite i storlek på väggkaklet men underlag på gipsväggar var prima så ingen förspackling behövdes. Fasade plattor på kakel och klinker underlättar och går mycket snabbare att sätta än klinkerplattor som har rektifierad kant, alltså vattenskurna plattor. Små plattor, tex 10x10 tar väldigt lång tid att sätta om dom inte sitter på ark samt storaformatsplattor som tar längre tid att hantera samt att det krävs ett perfekt plant underlag.

Ultimata plattstorleken som går snabbast att sätta är 20x25 cm på vägg samt 20x20 på golv, båda ska ha fasade kanter.
 
I mitt fall var det klinker 30x30 resp lös 10x10, och kakel 40x25. Inga ytterhörn. Klinkern gick upp på vägg i dusch, och det behövdes spacklas upp i skarven för att få det att liva. Golvsockel av klinker i tvättstugan. Klinkern var svårarbetad (hård granitkeramik).

Jag tror inte min plattsättare jobbade särskilt snabbt, han är snarare allt-i-allo än just plattsättare. Men han var noggrann. Kan inte klaga på priset, betalade 15 tusen efter rotavdrag. Jag hade köpt i stort sett allt material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.