Hej, är i färd med att införskaffa en bänkskiva (IKEA) att montera över tvättmaskin och torktumlare. På ena sedan finns en garderob (tunna väggar), på andra sidan och bakom finns väggar. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska fästa upp bänkskivan på bästa sätt. Har en idé om att fästa upp 45x45 reglar mot väggarna (blir lite knepigare mot garderoben pga hållfastheten) och lägga skivan på. Finns det bättre sätt? Finns det lämpliga vinkeljärn att fästa i väggreglarna (de får ju just inte bygga någon neråt alls eftersom maskinerna ska bo där)? Tacksam för tips från en glad amatör :)
 
Finns stora konsoller alt små möbelvinklar som du kan borra fast. Limma även med silikon längs hela skivan. Där du ska fästa mot garderoben så skruvar du skruv innefrån garderobsstommen in i bänkskivan. Håller för mycket dock ej sitta på kanske.
 
Tycker att det blir lite väl maffigt med 45x45 reglar och dessutom kommer du verkligen att få problem med att få in maskinerna.
Jag satte precis skiva ovanför mina maskiner och valde hel enkla byggvinklar av lämplig kaliber. Andra hälften av skivan ligger dock på underskåps-stommar. Ett par vinklar efter bakkanten och två per kortsida torde räcka om du inte planerar att sitta på skivan.

I garderobsstommen skulle det kunna vara ide att stärka upp med en ny extra täcksida alternativt att dra genomgående skruv med bricka och mutter på insidan av garderoben?
Alternativt skruva in i skivan från garderoben sett.
 
Köp ett vinkeljärn, typ 40x40 eller liknande. och kapa upp det efter dina mått.
Då får du lite mer utbredd last och kan kanske sitta på den:)
 
Vinkeljärn 40x40? Betyder det att det sitter längs med väggarna (och garderobssidan) och bygger 40 nedåt och 40 utåt (under skivan)? Räcker det? Eller är det någon annan typ av vinkeljärn?
 
Exacto mundo. Det blir ju nästintill samma upplag som din 45x45 regel du tänkte ta först... Att järnet skulle vika behöver du inte oroa dig över. Se till att fästa in det ordentligt i väggen bara.
Hur tunn är garderobsväggen? En ikeastomme är runt 20mm så tycker det borde räcka.
 
Tack för svar! Det får nog bli vinkeljärn runt om och förband med skruv och mutter genom garderoben.
 
Det finns även förstärkta vinkeljärn.
 
Det kanske är löst nu redan, men jag har samma funderingar i min tråd och jag har fått bra svar.
Det är inte löst än, för momentet är en stund bort, men jag skulle säga att det blir bra lösningar i mitt fall.

Rejäla vinkeljärn i bakkant och stödlister från IKEA som är menade för bänkskiva, som skruvas i tunna täcksidor i sidled. Det borde gå ihop. :)

https://www.byggahus.se/forum/byggm...kskiva-ovanfor-tvattmaskin-2.html#post2664169
 
Hej, det är redan löst. Blev 3 stycken metallkonsoler 50x50 cm. Verkar sitta som berget, men blir ju ändå lite "gung" när man trycker på bänkskivans ytterkant, så jag tänker komplettera med enkla lister som jag sätter under bänkskivans gavlar.

För den intresserade så kapade jag bänkskivan (IKEAS enklaste skiva) med ganska grovtandad cirkelsåg utan några som helst problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.