Jag ska bygga en stor bilverkstad för personbilar, 20 x 25 m med 7 meters takhöjd. Två lyftar och mycket annat godis som man önskar sig i en bilverkstad. Fet budget!
Har själv meckat och byggt i mängder med verkstäder men aldrig byggt från scratch. NU måste det bli rätt!!
Behöver konsulthjälp från sådana som gör sådant här! Skicka på mig länkar och adresser, tack! Och tyck gärna till själva.
Just nu är vi på det stadiet där vi ska bestämma portarnas position för att få klart ytterskalet.
Skiss av planlösning för en bilverkstad med markerade positioner för lyftar, portar och arbetsbänkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lite snabbt tycker jag det verkar vara mycket "dö-yta"? Varför inte placera lyftar och verktyg bredvid varandra?
Med bara två lyftar så behövs inga verktygsvagnar utan samla allt på ett ställe så mekarna inte behöver gå så långt varje gång. Tid är pengar.

Vad är affärsidén? Många portar för så liten verksamhet kan jag också känna. Jag vet dom som har fem lyftar, däckmaskiner, bromsprovare plus förvaring och dom har två portar. Måttmässigt i samma klass som ovan.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
Affärsidén är att www.cvi.nu ska öppna serviceverkstad och bilbyggarverkstad, bygga rallybilar t.ex. Allt inom Volvo. I nuläget dålig pejl på vad som kommer att behövas, affärsmässigt. Vi vill mest säkra upp så vi har alla möjligheter att utöka vid behov.
Just nu är vi enbart global reservdelssäljare.
Ska väl inte sticka under stol med att vi även en hel del ska roa oss själva i verkstan...
 
Redigerat:
Jag hade till att börja med satt tre - fyra lyftar parallellt med fronten mot arbetsbänken. 5 meter bredd borde väl räcka till en lyft? Sedan lämnar plats för 3 lyftar till mot södra väggen så att man kan få in 7-8 lyftar på sikt. Det gäller ju att ha ruljans i verkstaden.

Sedan tycker jag att det ska vara ljust och fräscht. De flesta verkstäder jag varit i har varit oljiga och skitiga med en massa skräp överallt. Det ser billigt ut. Jag tror kunderna är mer betalningsvilliga om det är ljust och fräscht och rent och snyggt.

Många verkstäder verkar också sakna bra avläggningsytor/avställningbord.

Golvbelysning under lyftarna tror jag kan vara vettigt.

Förbered för elbilsladdare. Det kommer att uppskattas av kunderna om bilen är laddad när den hämtas.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
Pelpet, jag tror du missade poängen. Man ska inte byta olja i moderna plasthäckar utan det är en verkstad för renovering och bilbygge av klassiska Volvobilar det handlar om.
 
Elbilsladdare är en sak att tänka på, sant! Även om klassiska volvobilar är vårt gebit...
Men oljebyten kommer vi också att göra. Gamla volvobilar byter man ofta olja på!
 
Fotografen skrev:
Pelpet, jag tror du missade poängen. Man ska inte byta olja i moderna plasthäckar utan det är en verkstad för renovering och bilbygge av klassiska Volvobilar det handlar om.
Fast det stod ju "serviceverkstad" i första inlägget? Det tolkar jag som oljebyten, luftfilterbyten och annan typisk service på moderna plastfordon..
 
Bara en intressefråga. Går det att få ekonomi i att bygga och serva klassiska volvobilar? Eller är hela verksamheten mera avsedd som en kombinerad nöjes- och entusiastverksamhet?
 
I nuläget försöker vi hålla alla möjligheter öppna, både för gammalt och modernt, små jobb och megajobb.
Rimligtvis kommer det att ta lång tid innan verkstaden betalar sig, men reservdelsförsäljningen går bra så delarna får ta den smällen. Och chefen vill ha verkstad, han har aldrig haft men alltid drömt om så delvis får det ses som avdragsgill nöjesinvestering :)
 
  • Gilla
pelpet
  • Laddar…
Jag skulle iallafall föreslå golvvärme och golvbrunnar. Då torkar golvet snabbt upp på vintern efter att man kört in snöiga bilar och man slipper ha en bullrande aerotemper.

Märk ut slingorna så att man inte får några problem när lyftar och annat ska bultas i golvet.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
Rek skrev:
Och chefen vill ha verkstad, han har aldrig haft men alltid drömt om så delvis får det ses som avdragsgill nöjesinvestering :)
Jag kan faktiskt inte komma på en mycket bättre motivering till att driva en verksamhet ;).

Jag skulle rekommendera ett studiebesök hos Upplands Motor. De har fina verkstadslokaler.
 
  • Gilla
Rek
  • Laddar…
Golvbrunnar blir det ju många, antagligen en liten tvättavdelning. Golvvärme har jag inte tänkt på... Skulle vara lyxigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.